لیست قابل زندگی ترین شهرهای جهان در سال 2023 اعلام شد / تهران در آخر جدول!

به گزارش رکنا، مجله اکونومیست (EIU) همه ساله طبق یک نظرسنجی شاخص زیست‌ پذیری جهانی شهرها را بر اساس شرایط زندگی آنها رتبه بندی می کند که امتیازات این نظرسنجی براساس وضعیت زندگی شامل پنج بخش یا شاخص اصلی می باشد: ثبات، مراقبت های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت.

براین اساس 10 شهر قابل سکونت جهان طبق آخرین نظرسنجی انجام شده از سوی مجله اکونومیست برای سال 2023 عبارتند از:

وین، اتریش

کپنهاگ، دانمارک

ملبورن، استرالیا

سیدنی، استرالیا

ونکوور، کانادا

زوریخ، سوییس

کلگری، کانادا

ژنو، سوئیس

تورنتو، کانادا

اوزاکا، ژاپن، و اوکلند، نیوزیلند (تساوی)

طبق این نظرسنجی وین جایگاه خود را در صدر و بالاتر از کپنهاگ حفظ کرده است، در حالی که شهرهای ملبورن و سیدنی استرالیا به رتبه های سوم و چهارم بازگشته اند.

شهرهای آسیا-اقیانوسیه برخی از بزرگترین دستاوردها را به دست آورده اند و هشت نفر از ده جابجایی برتر رتبه بندی را به خود اختصاص داده اند، زیرا اقتصادها بعد از همه گیری کرونا بهبود یافته اند.

شهرهای اروپای غربی در بحبوحه افزایش اعتصابات کارگران و ناآرامی‌های مدنی در رتبه‌بندی سقوط کرده‌اند. با این حال، این منطقه همچنان چهار نفر از ده منطقه برتر را به خود اختصاص می دهد.

امتیازها برچه اساسی است؟

شاخص زیست پذیری جهانی EIU سال جاری نشان می دهد که میانگین امتیاز شاخص اکنون به 76.2 از 100 رسیده که نسبت به سال گذشته 73.2 افزایش یافته است. شاخص مراقبت های بهداشتی کمترین و شاخص آموزش، فرهنگ و سرگرمی و زیرساخت ها بیشترین بهبود را نشان می دهد. فقط شاخص ثبات شاهد کاهش جزئی بوده است که منعکس کننده برخی ناآرامی های مدنی در بسیاری از شهرها در بحبوحه بحران هزینه های زندگی و همچنین افزایش جرم و جنایت در برخی شهرها است.

وین بار دیگر قابل زندگی ترین شهر جهان است. پایتخت اتریش در سال 2021 و در طول همه گیری کرونا در رتبه بندی سقوط کرد، اما در سال 2022 به جایگاه اول بازگشت. این کشور امسال تاج خود را به لطف ترکیب بی نظیری از ثبات، زیرساخت های خوب، آموزش قوی و خدمات بهداشتی و درمانی و بسیاری از امکانات حفظ کرد.

این ویژگی ها نیز به کپنهاگ (دانمارک) کمک کرد تا جایگاه خود را در رتبه دوم نسبت به سال گذشته حفظ کند. ملبورن و سیدنی (استرالیا) که اکنون در جایگاه های سوم و چهارم قرار دارند، برای رتبه هایی که سال گذشته توسط شهرهای اروپای غربی ادعا شده بود، صعود کرده اند. سه شهر در کانادا، دو شهر در سوئیس، و دو شهر دیگر در آسیا (یک شهر نیوزلند و یک شهر ژاپنی مشترکاً دهم) بقیه ده‌ها را تشکیل می‌دهند.

شهرهای آسیا-اقیانوسیه برخی از بزرگترین دستاوردها را در سال 2023 داشته اند و هشت نفر از ده جابجایی برتر رتبه بندی را به خود اختصاص داده اند که با تغییر به سمت عادی بودن پس از همه گیری کرونا کمک کرده است. ولینگتون (نیوزیلند) با 35 پله صعود به جایگاه بیست و سوم، اوکلند (نیوزیلند) با 25 رتبه و هانوی (ویتنام) 20 پله صعود کردند. شهرهای نیوزلند در سال 2022، زمانی که کووید باعث قرنطینه های مداوم شد، شاهد سقوط بزرگی بودند.

شرایط زندگی در خاورمیانه/ عربستان در صدر

در خاورمیانه سطح متوسط ​​زندگی همچنان در حال بهبود است که عمدتاً به دلیل پیشرفت های قوی در رتبه بندی مراقبت های بهداشتی و آموزش است. قوی‌ترین شهرها ریاض و جده در عربستان سعودی بودند که هر دو پنج پله صعود کردند. در امارات متحده عربی، اگرچه ابوظبی در رتبه های بالاتری قرار نگرفت، امتیازات آن به 80 ارتقا یافت و به آن کمک کرد تا به جایگاه بالاتری در زندگی دست یابد.

«حذف محدودیت‌های مرتبط با کووید به طور کلی برای زندگی جهانی در سال 2023 نویدبخش است. آموزش با بازگشت کودکان به مدارس در کنار کاهش قابل‌توجه بار بیمارستان‌ها و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی، با برخی پیشرفت‌های قابل‌توجه در شهرها در سراسر اقتصادهای در حال توسعه آسیا، قوی‌تر شده است.

همانطور که محور سیاسی و اقتصادی جهان همچنان به سمت شرق تغییر می کند، انتظار داریم شهرهای این مناطق به آرامی در رتبه بندی زیست پذیری ما به سمت بالا حرکت کنند.

شهرهای دمشق (سوریه) و طرابلس (لیبی) به دلیل ناآرامی ها همچنان در انتهای لیست قرار دارند. با این حال، در حالی که دمشق از سال گذشته شاهد بهبودی نبوده است، امتیازات طرابلس و شهرهای دیگر در ده پایین رتبه با کاهش همه‌گیری بهبود یافته است.

شهر تهران نیز در این جدول جزو آخرین شهرهای قابل سکونت جهان قرار دارد.

مجله اکونومیست

کدخبر: 906483 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟