تولیدکنندگان لبنیات به خاطر یک مشت دلار از شکم مردم ایران می زنند/ گرانفروشی برای لبنیاتی ها دو سر بُرد است!

به گزارش رکنا، هر سال بنا به رسم همیشگی انجمن صنایع فرآورده های لبنی، قیمت لبنیات را به بهانه های مختلف بالا می برد و تولیدکنندگان و صاحبان برندهای بزرگ لبنیات کشور که از اعضای انجمن صنایع فرآورده های لبنی هستند، از عاملین این افزایش قیمت ها محسوب می شوند. افزایش قیمتی که حتی پیش از حذف ارز دولتی صورت می گرفت و روش و مسلک اصلی اعضای این انجمن است.

اما امسال انجمن صنایع فرآورده های لبنی پا را فراتر گذاشته است و برای نخستین بار بدون هیچ گونه واهمه و مجوزی از دستگاه های نظارتی، خبر از افزایش 30 درصدی قیمت ها داده است. این در حالی است که مشخص نیست این انجمن براساس چه مجوزی اقدام به گران فروشی کرده است؟

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در این باره گفته است: "بر اساس آئین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل؛ قیمت فرآورده های لبنی به غیر چهار محصول پنیر 400 گرمی UF، شیر بطری 900 گرمی، شیر نایلونی 900 گرمی و ماست ساده 2 و نیم کیلوگرمی 30 درصد افزایش یافت. علاوه بر افزایش قیمت شیر خام، هزینه های حمل و نقل، بسته بندی و دلار گران شده و تولید در این شرایط موجب ضرر تولید کننده می‌ شود و تنها افزایش شیر خام ماهانه 27 هزار میلیارد تومان هزینه تولید کنندگان را افزایش داده است."

سقوط سهمگین مصرف لبنیات در کشور و بزرگترین صادرکننده لبنیات در قاره آسیا!

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌ های چشم‌ انداز غذایی جهان که سالی دو بار منتشر می‌ شود درخصوص وضعیت تولیدات کشاورزی ایران اعلام کرد: ایران بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی در قاره آسیا بوده است و صادرات شیر و لبنیات کشور با رشدی 42 درصدی به یک میلیون و 580 هزار تن رسیده است.

بر اساس آمار فائو، ایران صادرکننده خالص شیر و لبنیات در سال 2022 بوده است. ایران در این سال 86 هزار تن شیر و لبنیات وارد کرده و در مقابل، 1میلیون و 583 هزار تن شیر و لبنیات صادر کرده است، در واقع 13 درصد شیر و لبنیات تولیدی ایران در این سال به کشورهای دیگر صادر شده است. پیش‌ بینی شده است صادرات شیر و لبنیات ایران در سال جاری به 1 میلیون و 592 هزار تن افزایش یابد.

کل صادرات شیر و لبنیات کشورهای قاره آسیا در سال گذشته بالغ بر 9 میلیون تن بوده است، ایران سهم بزرگی از این رقم را در اختیار داشته است، به‌عبارت دیگر 17 درصد از کل صادرات شیر و لبنیات آسیا در این سال سهم ایران بوده و ایران بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا شناخته شده است.

این در حالی است که فائو همچنین از سقوط سهمگین مصرف لبنیات در ایران خبر داده است. کاهش مصرف لبنیات در ایران به دلیل کاهش قدرت خرید و ناتوانی مردم در خرید محصولات لبنی به خاطر کوچک شدن سفره هایشان، افزایش متعدد قیمت ها در بازه های زمانی کوتاه و عدم تناسب درآمد خانوارها با هزینه‌ های مصرفی موجب شده که طی 2 سال گذشته سرانه مصرف انواع محصولات لبنی در میان خانوارهای ایرانی نزولی شود.

به طوری که به گفته روشنک روستایی، متخصص تغذیه و دانشجوی دکترای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چند سال گذشته مصرف لبنیات در ایران به مقادیر مصرف دهه 70 و حتی کمتر از آن رسیده است و به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های لبنی با افزایش قیمت لبنیات و کاهش قدرت خرید خانوار، سرانه مصرف این کالا به 40 تا 50 کیلوگرم رسیده است. در مقابل سرانه مصرف شیر در دنیا که برای هر نفر حدود 150 تا 160 کیلو در سال است و در کشورهای آمریکا و فرانسه به حدود 200 کیلو و در شمال اروپا به حدود 300 کیلو هم می رسد.

در واقع تولیدکنندگان محصولات لبنی در ایران هم از افزایش قیمت های خودسرانه و پی در پی و بدون مجوز در داخل سود می برند و هم از میزان صادرات بالایی که انجام می دهند.

افزایش 40 هزار تومانی قیمت ماست طی 14 روز

قیمت ماست

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در حالی از افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات سخن گفته که در برخی موارد قیمت محصولات لبنی بیش از 30 درصد و طی 14 روز دو بار تغییر قیمت داشته و با افزایش 40 هزار تومانی به فروش می رسد.

قیمت بعضی از انواع ماست‌ های پرمصرف نسبت به یک‌ ماه پیش تا 25 هزار تومان افزایش یافته است. نگاهی به قیمت انواع ماست‌ های موجود نشان می‌ دهد به جز ماست کم‌ چرب 2.2 کیلویی که جزو اقلام لبنی دارای نرخ مصوب است، دیگر انواع ماست از ساده پرچرب تا محصولات دارای افزودنی به‌ طور میانگین 30 درصد بالا رفته است.

این در حالی است که این محصول لبنی پرمصرف در ماه‌ های قبل نیز شاهد تغییراتی در قیمت بود تا جایی که مجموع رشد قیمت بعضی محصولات از ابتدای امسال بیش از 40 درصد بوده و بعضی اقلام تا 40 هزار تومان بالا رفته است.

قیمت ماست

تصویری از یکی از برندهای تولیدکننده لبنیات در فضای مجازی منتشر شده است که حاکی از آن است این تولیدکننده قیمت ماست را طی دو هفته حدود  70 درصد بالا برده است.

به گفته کاربران و همانگونه که در عکس های بالا مشاهده می شود قیمت این برند تا اوایل خرداد 60 هزارتومان بود، تا اینکه در میانه خرداد ماه به 89 هزار تومان رسید و از چند روز بعد 100 هزارتومان شد. یعنی طی حدود 20 روز 40 هزار تومان گران شده است.

انجمن صنایع لبنی کشور در حالی بدون مجوز قیمت ها را بالا برده اند که پیش از این سازمان تعزیرات حکومتی به این تولیدکنندگان هشدارهای لازم را داده بود اما به نظر می رسد این هشدارها جدی گرفته نمی شود.

سازمان تعزیرات حکومتی با گران فروشی لبنیات برخورد می کند

اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اوایل خرداد ماه در این خصوص گفت: پس از تصمیم‌ گیری برای افزایش قیمت شیر خام، شرکت‌های تولید محصولات لبنی از سازمان حمایت برای افزایش قیمت مواد لبنی درخواست کردند که این موضوع در کارگروه‌های مربوطه در حال پیگیری است؛ اما هیچ مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده است. افزایش قیمت خودسرانه اقدام به گران‌ فروشی است و هر شرکتی که نسبت به قیمت‌های قبلی افزایش قیمت داشته باشد، مصداق گران‌فروشی و قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد. تمامی این تخلفات مورد رسیدگی و برخورد خواهد شد.

جهاد کشاورزی: گرانی لبنیات باید بر اساس فرمول سازمان حمایت باشد

همچنین مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته درخصوص افزایش 30 درصدی قیمت محصولات لبنی توسط تولیدکنندگان گفت: هرگونه افزایش قیمت لبنیات باید طبق فرمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باشد.

وی افزود: به طور حتم افزایش قیمت و قیمت‌گذاری کارخانجات لبنی بررسی می‌شود که در صورت مشاهده هرگونه افزایش قیمت خارج از فرمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت، با گران‌فروشان برخورد تعزیراتی خواهد شد و عدم رعایت فرمول قیمت‌گذاری محصولات لبنی به معنای گران فروشی است.

کدخبر: 901416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟