ترس از دستکاری و کنترل رشد قیمت ها فضای رعب و وحشت را بر بازار بورس حاکم کرد

به گزارش رکنا، بازار سرمایه در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402روند کاملا متفاوتی را پشت سر گذاشت و یکی از سیاه ترین روزهای خود را تجربه کرد. به طوری که در عرض یک روز 90 درصد نمادها صف فروش را تجربه کردند و شاخص بورس نزدیک به 100 هزار واحد افت کرد.

این اتفاق در حالی رخ داد که هیچ تغییر اساسی و بنیادین در عرصه اقتصاد داخلی و اقتصاد جهانی رخ نداد و حتی اخبار سیاسی که منجر به افت بازار شود، منتشر نشد. دلیل این ریزش چه بود و چه پیش بینی می توان برای روزهای آینده داشت؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با حمید میرمعینی، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه را بخوانید:

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه

حمید میرمعینی ، کارشناس بازار سرمایه درخصوص ریزش شاخص بورس در یک هفته اخیر گفت: ترس از دستکاری قیمت و یا مهار و کنترل رشد قیمت ها توسط برخی از دست اندرکاران بازار، باعث شد که فضای رعب و وحشت در بازار اتفاق بیافتد.از طرفی برای کنترل ریزش بازار اقدامی نشد و این باعث شد وحشت بازار افزایش پیدا کند.

همه این مسائل ریشه در مشکلاتی دارد که تقریبا ناشی از زیرساخت های بازار و قوانین و مقررات بازار است و به دلیل این نواقصی که وجود دارد سواستفاده هایی هم می شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: طی روزهای اخیر علیرغم اینکه هیچ نوع خبر یا اتفاقی که مبنی بر تغییرات در سودآوری شرکت ها یا ارزش دارایی های شرکت و یا منابع شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد، در هیچ صنایعی نداشتیم. تغییرات و متغیرهای بنیادین با اهمیتی که منجر به این ریزش شود نداشتیم.

بنابراین عمدتا ترسی بود که به بازار تحمیل شد و به نظر می رسد روز گذشته پایین ترین نقطه ای بود که بازار می توانست در چند روز اخیر تجربه کند. هرچند که برگشت و تداوم روند رو به رشد بازار حتما نیاز به اعتمادسازی دارد و حجم معاملات با گردش بالا اتفاق بیفتد که دوباره برخی سرمایه گذاران برگردند.

میرمعینی درخصوص پیش بینی بازار گفت: به نظر می رسد در بازه یک ماه آینده به جز مسائل سیاسی که احتمال پیش بینی آن سخت است اخبار منفی درخصوص متغیرهای بنیادین از بازارهای جهانی تا سیاست گذاری های داخلی نخواهیم داشت و بازار آمادگی ادامه روند رو به رشد را خواهد داشت اما شاید نه به سرعت و به اندازه ای که قبلا رشد کرد. بنابراین شاید با روند متعادل تر و ملایم تر روند حرکتی رو به رشد را بازار تجربه کند.

براساس تحلیل و گزارشات اردیبهشت ماه که نزدیک به مجامع ارائه می کنند شاید شاهد آن باشیم که برخی از شرکت ها یا صنایع مورد اقبال قرار بگیرند و دیگر به نظر نمی رسد به صورت هیجان زده کلیت بازار تحت تاثیر مثبت یا اقبال فعالان بازار قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اظهارنظرهایی در رابطه با ساعات معاملاتی گفت: بحث ساعات معاملاتی در کشورهای مختلف به جریان بازار که بین المللی یا منطقه ای و داخلی است، بستگی دارد و فرق می کند. ساعات معاملاتی ایران به نظر می رسد ساعات مناسبی است و به نظر نمی رسد با این عمق بازار و حجم معاملات نیازی به تغییر داشته باشد. در حال حاضر مشکل بازار میزان ساعات معاملاتی نیست. بازار نیاز به اصلاحاتی دارد که اولویت آن اساسی تر از تغییر ساعات معاملاتی است.

نیاز بازار به تغییراتی در زیرساخت ها، افزایش عمق بازار، افزایش تعداد شرکت های پذیرفته شده و عرضه اولیه ها، بحث تامین مالی از محل افزایش سرمایه ها یا از محل انتشار اوراق بدهی، عمق بخشی به بازار و نقش و جایگاه بازار سرمایه نزد مسئولین اقتصادی و همینطور مشارکت در سیاستگذاری های اقتصادی از جمله قیمت گذاری دستوری از اهمیت بیشتری برخوردار است تا اصلاح ساعات معاملاتی.

کدخبر: 892477 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟