انقلابی در صنعت لوازم خانگی ایرانی صورت گرفت و باید دست تولیدکننده را بوسید / مردم قدرت خرید ندارند !

به گزارش رکنا، مهر ماه 1400تعدادی از شرکت های داخلی تولید لوازم خانگی از جمله دیپوینت، اسنوا، پاکشوما، پارس خزر، سینجر، ایران شرق، پارس، ارکان نوین توسعه یکتا و پرتو سرد توان، طی نامه ای به رهبری خواستار جلوگیری از واردات لوازم خانگی شدند که به دنبال آن رهبر انقلاب در نامه‌ ای به رئیس‌ جمهور اعلام کردند واردات لوازم خانگی باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌ شود و باید جلوی آن گرفته شود.

اگرچه به دنبال اعمال این ممنوعیت تولیدکنندگان داخلی فرصتی طلایی برای رشد تولید محصولات و افزایش عرضه به بازار داشتند اما از همان روزهای ابتدایی شاهد افزایش قیمت خودسرانه برخی محصولات در بازار بوده و بیم آن می رود که صنعت لوازم خانگی هم به سرنوشت صنعت خودروسازی دچار و درگیر انحصار شود. تا جایی که علیرغم وعده تولیدکنندگان و هشدار مسئولین اکنون بازار لوازم خانگی به دلیل افزایش بیش از انتظار قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم در رکود به سر می برد. به طوری که مردم ترجیح می دهند اقساطی یا کالای دست دوم خریداری کنند.

در این خصوص گفتگوی رکنا با اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران را بخوانید:

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی

قیمت لوازم خانگی در بازار توسط سازمان حمایت و وزارت صمت تعیین می شود

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در ابتدا درخصوص تاثیر ممنوعیت واردات لوازم خانگی در بازار ایران گفت: کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای کارگر ایرانی، آشتی بین شرکت های دانش بنیان و شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی، آشتی بین دانشگاه ها و تولیدات لوازم خانگی، به روز شدن دستگاه ها و ماشین آلات تولیدات لوازم خانگی، رقابت پذیری شرکت های تولید لوازم خانگی با شرکت های خارجی، به روز شدن و افزایش تعداد و تنوع تولیدات داخلی از مواردی است که بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی رخ داد. تعداد کارکنان کارخانه ها دو برابر شد و به نسبت حتی افزایش یافت.

وی درخصوص تعیین قیمت لوازم خانگی در بازار گفت: درباره قیمت نمی توانم اظهار نظر کنم. در این خصوص سازمان حمایت و وزارت صمت باید صحبت کنند. مواد اولیه (فولاد، مواد پتروشیمی، مواد شیمیایی، رنگ و ...) تولیدات لوازم خانگی در داخل کشور تولید می شود و پس از قیمت گذاری که توسط دولت و وزارت صمت انجام می شود به دست تولیدکننده می رسد. در این بین ارزبری هم وجود دارد. به این ترتیب که موتور و فوم در داخل کشور تولید نمی شود و از خارج از ایران وارد می شود.

پازوکی با بیان اینکه  70 درصد مواد اولیه و قطعات بومی سازی شده در داخل کشور مربوط به لوازم خانگی بزرگ است گفت: این کالاها شامل یخچال، یخچال فریزر، لباسشویی، اجاق گاز و ظرفشویی است که برخی از قطعات مانند موتور باید وارد شود.

حال اینکه چرا مواد اولیه ای که در داخل کشور تولید می شود و به چه قیمتی دست تولیدکننده می رسد را، باید از وزارت صمت پرسید. چرا افزایش قیمت داشته ایم را، باید از سازمان حمایت پرسید؟ این سه ضلع تولید مواد اولیه، تولید کالای نهایی و فروش همیشه به دو ضلع تولیدکننده و توزیع کننده توجه می کنیم. ضلع اول که تولید مواد اولیه است را باید حرف تولیدکننده را شنید که چه مشکلاتی سر راه دارد و چه راه هایی را رفته و چه راه هایی را نرفته و امروز می تواند این کالا را با چه قیمتی تولید کند؟

تولیدکننده فاکتورهای خرید خود را برای سازمان حمایت و وزارت صمت ارسال می کند و تقاضای افزایش قیمت می کند. این مجوز افزایش قیمت را سازمان حمایت و وزارت صمت صادر می کند و بر همان اساس قیمت ها در بازار تعیین می شود.

قیمت مواد اولیه در کشور ثابت نیست / ارز نیمایی به تولیدکننده نمی دهند

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکننده می تواند بدون مجوز قیمت ها را افزایش دهد، گفت: مشکل این است که تولیدکننده شاهد این است که قیمت مواد اولیه در کشور تغییر یافته است و بر اساس قیمت روز خرید می کند. سامانه های مختلفی در کشور وجود دارد که تولید لوازم خانگی، خرید مواد اولیه و توزیع در این سامانه ها ثبت می شود و دولت همه چیز را رصد می کند. تقاضای افزایش قیمت از سوی تولیدکننده براین اساس صورت می گیرد. به نظر نمی رسد کار سختی باشد و دولت می تواند به راحتی بررسی کند که برای مثال یک تولیدکننده چقدر فولاد، فوم و مواد شیمیایی و ... نیاز دارد و چقدر نیاز به ارز برای واردات موتور دارد. اگر هم کار سختی است سازمان حمایت می تواند کارگروه تشکیل دهد و سریعا به قیمت اقلام پرمصرف رسیدگی کند. بر همان اساس تکلیف تولیدکننده روشن می شود.

یک سوال مهم مطرح می شود. آیا یک سرمایه گذار خارجی که به قصد صادرات با یک تولیدکننده داخلی قرارداد می بندد متوجه این مسئله می شود که تولیدکننده ایرانی پس از قرارداد بگوید دیگر در کشور ارز نیمایی به تولیدکننده تخصیص داده نمی شود و قیمت مواد اولیه افزایش یافته است؟ مشکل در حال حاضر این است و باید این سه ضلع باهم گفتگو کنند تا راهکار پیدا شود و این راهکار با شنیدن درد و دل این سه ضلع پیدا می شود.

با ممنوعیت واردات لوازم خانگی نه موافقم و نه مخالف

پازوکی در پاسخ به این سوال که آیا با ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور موافق هستید گفت: نه موافقم و نه مخالف. اگر ممنوعیت واردات مانع ورود تکنولوژی روز دنیا به کشور شود و اگر ممنوعیت واردات باعث شود که به جای پیشرفت، پس رفت داشته باشیم، اشتباه است. ما باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و این ارتباط باید صحیح باشد نه یک طرفه. مانند کشور کره که به یکباره ایران را رها کرد و رفت.

اگر قرار است در داخل کشور تکنولوژی روز دنیا را داشته باشیم باید با دنیا ارتباط داشته باشیم. چگونه می خواهیم صادرات داشته باشیم؟ باید صادرات ما به روز باشد. چه چیزهایی از صادرات باید به روز باشد؟ باید تکنولوژی روز دنیا بر روی کالاهای ما نصب شود. قیمت کالا باید مناسب باشد و خدمات پس از فروش مناسب داشته باشد. این موارد همه در ارتباطات جهانی به دست می آید.

وی با بیان اینکه صادرات و واردات باید براساس نیاز کشور و تحت نظارت تولیدکننده و دولت تنظیم شود گفت: از سوی دیگر همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند کالایی که در داخل کشور تولید می شود باید نظارت صورت گیرد که وارد نشود و آنچه در داخل کشور کمبود داریم و تولید نمی شود به شرط تولید در داخل کشور با تعیین یک بازه زمانی و با نظارت تولیدکننده و دولت تصمیم به واردات گرفته شود.

آیا مردم به لوازم خانگی ساخت ایران اعتماد دارند؟

پازوکی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز اعتماد مردم به لوازم خانگی ساخت ایران آنطور که باید جلب نشده است و هنوز ترجیح می دهند کالای خارجی خریداری کنند گفت: این مسئله در اقلیت است و این نظر را قبول ندارم. آمار تولید لوازم خانگی از 5 سال گذشته تا امروز در انجمن صنفی تولیدکنندگان و وزارت صمت موجود است. این افزایش تولید کجا رفته است؟ ایران 4 سال است که واردات لوازم خانگی ندارد. در این 4 سال تولید لوازم خانگی کجا رفته است؟ صادرات داشته ایم؟ تولیدات داخل به طوری بازار را اشباع کرده است که دیگر یک تابلوی خارجی در بازار دیده نمی شود.

44 سال از انقلاب می گذرد و وارد 45 سالگی انقلاب شده ایم. کسبه لوازم خانگی طی 4 سال اخیر سلیقه مردم را در طول 40 سال تغییر دادند. بعد از انقلاب و پس از جنگ کم کم ورود لوازم خانگی به کشور آغاز شد. کارخانه هایی مانند ارج و آزمایش بسته شد. کارخانه های جدید شروع به کار کرد و سرمایه گذاری انجام گرفت. چون امنیت اقتصادی به گفته رهبری شکل گرفت و هر سال به نام اقتصاد ثبت شد. ما در این 4 سال به خودباوری رسیدیم و انقلابی در صنعت لوازم خانگی صورت گرفت. سرمایه گذار خارجی ذائقه شناسی می کرد و براساس اقلیم کشور و براساس سلیقه مردم کالا یا مواد غذایی تولید می کرد. در 4 سال گذشته ما توانستیم به مردم بقبولانیم که دیگر کالای خارجی در بازار موجود نیست و کالاهای موجود فاقد خدمات پس از فروش هستند.

هیچ کس نمی تواند مانع سلیقه مردم شود

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در پاسخ به این سوال که آیا مردم با آزادی به سمت خرید لوازم خانگی داخلی می روند یا مجبور هستند و به قول شما چون در بازار انتخاب دیگری ندارند و آیا اگر واردات لوازم خانگی خارجی به کشور آزاد شود رقبتی به خرید تولید داخل دارند، گفت: باید تولیدکننده به اندازه ای به محصولات خود اعتماد داشته باشد که بتواند به این سوال پاسخ دهد. خدمات پس از فروشی وجود دارد که بدون قید و شرط کالا را تعویض کند؟ ضمانت رایگان بر روی موتور وجود دارد؟ در این شرایط به طور حتم مردم به مرحله ای از خودباوری خواهند رسید که کالای ایرانی را بخرند و کالای خارجی نخرند.

وی با بیان اینکه همه جا همه جور سلیقه ای وجود دارد و به هیچ عنوان نمی توان مانع سلیقه مردم شد گفت: نسل های مختلف سلیقه های مختلف دارند همه مردم سلیقه های مختلفی دارند و نمی توان گفت که سلیقه همه مردم این است که باید کالای ایرانی یا خارجی بخرند. این مسئله نخست به سلیقه و دوم به قدرت خرید مردم بستگی دارد.

پازوکی در پاسخ به این سوال که  آیا خدمات پس از فروش تولیدات داخل مورد رضایت مردم هست گفت: بله. یکی از مواردی که در انقلاب صنعت لوازم خانگی رخ داد این است. پیش از این مردم به گارانتی توجهی نداشتند و به سمت کالای قاچاق تمایل داشتند، با اینکه می دانستند که خدمات ندارد اما امروز می دانند که خدمات مهم است. اگر موتور یک ساید بای ساید بسوزد حدود 12 میلیون تومان هزینه دارد و به این خودباوری رسیدند و کالای ایرانی می خرند.

امروز کالای ایرانی دارای 3 ماه تعویض بدون قید و شرط ، 5 سال ضمانت رایگان و  10 سال خدمات پس از فروش است ، یعنی اگر موتور سوخت یک ریال هزینه دریافت نمی شود. ضمانت بُعدهای مختلفی دارد. چرا سازمان استاندارد امروز به این فکر افتاده است که ضمانت اهمیت دارد و به استفاده از قطعات کم مصرف و تکنولوژی روز دنیا توجه می شود، بنابراین ضمانت محصولات باید متناسب با تکنولوژی دنیا پیش رود.

مردم قدرت خرید ندارند؛ فقط خدا کمک کند

وی درخصوص موانع و مشکلات تولید گفت: مهمترین مشکل تولیدکنندگان ثبات قیمت مواد اولیه است. تولیدکننده ها خواسته و دغدغه بسیار دارند که باید شنیده شود. کارخانه ای که 2 هزار نیرو دارد در ماه چقدر هزینه دارد؟ باید در این شرایط از تولیدکننده تشکر کرد و دست تولیدکننده را بوسید که سرمایه خود را از ایران خارج نکرده است یا در بانک سپرده نکرده و یا در کشورهای دیگر مسکن نخریده است. دولت باید به تولیدکننده کمک کند.

پازوکی در آخر درخصوص وضعیت فروش لوازم خانگی تولید داخل در بازار و اینکه آیا میزان فروش مورد رضایت است یا نه گفت: از میزان فروش راضی نیستیم زیرا مردم قدرت خرید ندارند و به سمت خرید قسطی  می روند و فقط خدا می تواند کمک کند.

کدخبر: 870321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟