مشکل قیمت نان را حل کنید / نانوایان روبروی مردم قرار گرفته اند / دولت به وعده خود عمل کند

به گزارش رکنا، طبق طرح هوشمندسازی یارانه نان که با هدف مدیریت و شفاف‌ سازی میزان تخصیص آرد به نانوایان از اوایل سال 1401 کلید خورد، قرار بر این شد که قیمت نان تغییر نکند و نانوایان نان را به نرخ سال 1399 به دست مردم برسانند و از آن طرف دولت 70 درصد مابه التفاوت قیمت نان را به نانوایان پرداخت کند. مسئله مهمی که تا به امروز اجرایی نشده است.

کاهش ساعات فعالیت نانوایان را به اتحادیه اطلاع دهید

ابتدا محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران درخصوص کاهش ساعات کار نانوایان به دلیل کمبود گاز، گفت: هیچ کمبود گازی در تهران وجود ندارد و همه نانوایی ها مطابق معمول فعالیت می کنند و تا به امروز گزارشی درخصوص کم کاری و کاهش ساعات کاری نانوایان سنگک گزارش نشده است.

سلیمانی با تاکید بر اینکه امکان دارد برخی نانوایان از این شرایط سواستفاده کنند، افزود: چنانچه مردم با عدم فعالیت نانوایی ها مواجه شدند باید به اتحادیه گزارش دهند تا بررسی های لازم از سوی بازرسان صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مردم می توانند با شماره 124 و اتحادیه نانوایان سنگک تهران به شماره های 88422923 - 88398233 تماس بگیرند و موارد را گزارش دهند.

سلیمانی درخصوص ساعات کار نانوایان سنگک گفت: ساعت کار نانوایان سنگک به این ترتیب است که از ساعت 6 صبح تا ساعت 9 الی 10 ، ساعت 11 تا ساعت 13/30 الی 14 و ساعت 16 الی 17 تا ساعت 20/30 الی 21 شب است و 80 تا 90 درصد نانوایان سنگک از صبح به صورت یکسره تا ساعت 14/30 نان می پزند و شیفت صبح را تعطیل نمی کنند.

وزارت کشور گفت: بودجه نداریم

رئیس اتحادیه نانوایان سنگک درخصوص قیمت نان گفت: در پی دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت نان، طبق جلسات متعدد قرار بر این شد که از اول سال جاری، 70 درصد قیمت نان به نانوایان پرداخت شود، اما وزارت کشور اعلام کرد که در حال حاضر به دلیل عدم بودجه لازم قادر به پرداخت نیستیم. که 70 درصد را پرداخت کنیم. این در حالی است که اول سال 57 درصد به حقوق کارگران اضافه شد و افزایش هزینه ها فشار زیادی را بر نانوایان تحمیل می کند.

به ما گفته شد در زمان استفاده مردم از کارتخوان ها با نرخ های قبلی،  70 درصد مابه التفاوت برای نانوا واریز می شود اما تاکنون این مساله اجرایی نشده است و فقط برای نوع یک 15 درصد و برای نوع دو 10 درصد محاسبه می شود که حتی کفاف قبض گاز نانوایی ها هم نیست.

نانوایان را دعوت به آرامش می کنیم

سلیمانی در ادامه با بیان اینکه نانوایان در فشار هزینه ها هستند، گفت: مسئله دیگر این است که کارتخوان های جدید باعث درگیری بین نانوایان و مردم است. نانوا نان 3 هزار تومانی را پخت نمی کند. بارها به مسئولین گفته ایم که اگر قصد افزایش قیمت نان را ندارید، مابه التفاوت را واریز کنید. در این درگیری ها حق با مردم است اما از سوی دیگر نانوا هم حاضر نیست نان 3 هزار تومانی به مردم بدهد و برای تامین هزینه های خود مجبور است یا کم فروشی کند و یا گران فروشی کند.

نانوایان 80 درصد هزینه هایی که عدم افزایش قیمت نان و عدم پرداخت مابه التفاوت به همراه آورده است را از جیب خود پرداخت می کنند. اتحادیه همیشه در حال آرام کردن جو است و نانوایان را به آرامش دعوت می کند، اما بالاخره باید این مشکل حل شود. بارها به ارگان های ذی ربط نامه نگاری کردیم و پاسخگو نیستند .اتحادیه نمی تواند به تنهایی مشکل را حل کند.

مشکل قیمت نان را حل کنید

وی با تاکید بر اینکه نانوایان به قیمت نان اعتراض دارند، گفت: با این قیمت هزینه ها خصوصا دستمزد کارگران را نمی توانند تامین کنند و متاسفانه کارگر غیرماهر استخدام می کنند که خود مردم متضرر می شوند. از سوی دیگر به دلیل گزارش های مردمی درخصوص کم فروشی و گران فروشی جریمه های سنگین 10 برابری که از سوی سران قوا تصمیم گیری شده است، اعمال می شود.

این جریمه 10 برابری وقتی عادلانه و منطقی است که نانوا مابه التفاوت 70 درصدی را گرفته باشد و قیمت سال جدید را محاسبه کرده باشند اما متاسفانه نرخنامه برای سال 1399 است و جریمه های 10 برابری برای سال 1401 است. در نرخنامه هم قید شده است که این نرخ ها تا پایان سال 1400 اعتبار دارد اما متاسفانه شرایط به طوری است که نانوایان روبروی مردم قرار گرفته اند.

کدخبر: 861657 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟