واردات از آمریکا به ایران 4 برابر صادرات از ایران به آمریکا است

به گزارش رکنا، دفتر آمار آمریکا در تازه‌ ترین گزارش خود اعلام کرد: مبادلات تجاری ایران و آمریکا در 11ماهه سال 2022 به 51.3 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش در 11ماهه سال 2022 ارزش صادرات آمریکا به ایران رشد 11درصدی داشته است. در 11ماهه سال 2021 بالغ بر 36.8 میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود که این رقم در مدت مشابه 2022 به 40.3 میلیون دلار افزایش یافته است. در این گزارش آمده است واردات این کشور از ایران در ماه‌ های ژانویه تا نوامبر 2022 رشد 10برابری داشته و به 11 میلیون دلار رسیده است. آمریکا در 11ماهه سال 2021 تنها 1.1 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

میزان تجارت ایران و آمریکا در مقایسه با کل مبادلات تجاری دو کشور با جهان رقم قابل‌توجهی نیست. ایران بین مقاصد صادراتی آمریکا در 11ماهه 2022 رتبه 175 و بین منابع تأمین کالاهای وارداتی این کشور رتبه 171 را به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش در نوامبر 2022 صادرات آمریکا به ایران 4.7 میلیون دلار و واردات این کشور از ایران 0.1 میلیون دلار اعلام شده است. در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۷.۲ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

ایران با آمریکا تجارت مستقیم و رسمی ندارد

با بررسی های خبرنگار رکنا مشخص شد که ایران به طور مستقیم و رسمی با آمریکا تجارت ندارد و اگر هم در آمار کشور آمریکا کالاهای ایرانی وجود دارد از طرق دیگر انجام می گیرد.

در این خصوص مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به خبرنگار رکنا گفت: در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق ایران و آمریکا نداریم و به طور رسمی نیز مبادله تجاری بین ایران و آمریکا انجام نمی گیرد.

همچنین عبدالحسین معین پور، دبیرکل اتاق ایران و سوئیس در این باره به خبرنگار رکنا گفت: هیچ تجارت رسمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد و هیچ تبادل تجاری از جمله واردات و صادرات با آمریکا نداریم.

صادرات از ایران به آمریکا چمدانی است

به گزارش رکنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در تاریخ 14 آبان ماه 1394 با صدور بخشنامه‌ ای واردات "کالاهای مصرفی" از آمریکا را ممنوع اعلام کرد. هر چند تاریخ این بخشنامه به چند سال قبل باز می‌گردد، اما یک روز بعد از راهپیمایی 13 آبان همان سال، این بخشنامه از سوی وبسایت وزارت صمت ایران منتشر شد.

پس از صدور این بخشنامه تجارت محدودی بین ایران و آمریکا وجود داشت که شامل اقلامی مانند فرش و پسته می شد و با بررسی خبرنگار رکنا مشخص شد در حال حاضر صادرات رسمی فرش و پسته نیز به آمریکا ممنوع است و صادرات ایران به آمریکا تنها شامل مواد غذایی و اقلام خوراکی مانند شیرینی و خوراکی های سنتی می شود که برای ایرانی های مقیم آمریکا صادر می شود.

درخصوص واردات از آمریکا نیز به طور بسیار محدود دارو و تجهیزات پزشکی وارد می شد که از سال 97 و پس از خروج آمریکا از برجام بسیار کاهش پیدا کرد.

آنچه مشخص است این است که در شرایط تحریم، تجارت ایران و آمریکا به طور کامل قطع نشده است، مساله ای که آمار دقیقی نیز از آن وجود ندارد و شامل برخی کالاها و اقلام می شود.

صادرات به آمریکا چمدانی است

علی بهره مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران، درخصوص صادرات شیرینی به آمریکا گفت: صادرات به طور مستقیم و رسمی وجود ندارد اما به صورت محدود و به اصطلاح چمدانی و مسافری، آجیل و شیرینی خارج می شود، اما صادرات به کشورهای اروپایی و آسیایی به صورت مستقیم انجام می گیرد.

تجارت با آمریکا ممنوع است

محمود تولایی، رئیس اتاق بازرگانی کاشان درخصوص صادرات به کشور آمریکا گفت: پس از خارج شدن آمریکا از برجام مجلس هرگونه مبادلات تجاری با آمریکا را منع کرده است و در این خصوص دستورنامه ای وجود دارد. حتی در یک مقطع زمانی خودروهای شورلت آمریکایی برگردانده شد، با اینکه این خودروها از آمریکا وارد نشده بود، اما چون ساخت کشور آمریکا بود بازگردانده شد.

تولایی با بیان اینکه اگر هم تجارتی با آمریکا داشته باشیم اطلاع دقیقی از آن ندارم، افزود: این در قانون آمده است که تجارت مستقیم با آمریکا نداشته باشیم و هیچ استثنایی هم وجود ندارد. اهدایی هایی هم که درخصوص کرونا انجام شد، تجارت محسوب نمی شود. تجارت با آمریکا ممنوع است و آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد.

کدخبر: 859265 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟