تغییر ساعت کاری ادارات برای کاهش مصرف برق موفق بود / 400 هزار مشترک تهرانی پر مصرف هستند

به گزارش رکنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز چهارشنبه 18خرداد ماه 1401 از یک مصوبه عمومی برای کل کشور خبر داد که بنا به پیشنهاد وزارت نیرو به تصویب رسید که ساعات کاری ادارات و سازمان های دولتی از تاریخ 21 خرداد ماه تا تاریخ سوم شهریور ماه از ساعت 7 صبح تا 13:30 باشد.

قرار بر این شد تصمیماتی در راستای مصوبه قبلی به منظور مدیریت مصرف برق در حوزه های صنایع و کشاورزی هم علاوه بر بحث ادارات، با هماهنگی و همکاری متولیان این دو حوزه صورت بگیرد.

پس از گذشت یک ماه از اجرای این مصوبه دولت چقدر توانست در مصرف برق و کاهش قطعی برق در بخش صنعتی و بخش خانگی موفق عمل کند؟

رجبی مشهدی

مصطفی رجبی مشهدی درخصوص برنامه هایی که تاکنون انجام گرفته است، گفت: سال جاری طرح های مدیریت مصرف متنوعی که عمدتا تشویق محور هستند در همه حوزه ها اجرایی کردیم و پیش بینی شد از این طریق بخشی از مصرف را به نوعی کاهش دهیم تا سطح رفاه و سطح تولید در سایر حوزه ها کاهش جدی پیدا نکند و تاثیری در روند تولید و زندگی جاری نداشته باشد.

وی افزود: در حوزه صنعت از حدود 630 هزار واحد صنعتی، 580 هزار واحد مشمول طرح های مدیریت مصرف نیستند و لازم نیست اقدام خاصی در این واحدها انجام گیرد. صرفا توصیه شده است که در ساعات اوج مصرف، میزان مصرف برق خود را کاهش دهند. مصرف برق 50 شهرک صنعتی دیگر، 12ساعت در هفته محدود می شود که می توانند در روزهای جمعه، روزهای تعطیل و شیفت شبانه میزان تولید خود را جبران کنند.

440 واحد صنعتی بزرگ نیز مطابق برنامه هماهنگ شده با وزارت صمت پیش می روند. خوشبختانه توانستیم تا این لحظه انرژی های مختلف را مطابق برنامه های پیش بینی شده تامین کنیم.

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: در مورد ادارات کشور هدف گذاری 1000 مگاواتی انجام شد. ادارات همکاری خوبی داشتند و عمدتا در چهارچوب طرح مصوب هیئت وزیران قرار گرفتند. پیش بینی شد که 30 درصد مصرف در ساعات فعالیت ادارات و 60 درصد در پایان کار ادارات کاهش یابد. تقریبا 60 الی 70 درصد از اهداف پیش بینی شده محقق شد.

برغم این که همکاری ها در این روزهای اخیر افزایش یافته است، اما قطعا فرآیند این طرح همچنان رصد می شود و پایان تیرماه گزارشی از آن را در اختیار اصحاب رسانه خواهیم گذاشت.

رجبی مشهدی ادامه داد: در بخش کشاورزی 5 ساعت به طرح های مدیریت مصرف اختصاص یافت و در همین راستا تعرفه برق این بخش ها رایگان محاسبه شد. در این زمینه سعی شد متناسب با شرایط این اقدام صورت گیرد.

وی افزود: در بخش خانگی طرح های تشویقی و طرح های بازدارنده پیش بینی شد. از حدود 25 میلیون قبض، 11 میلیون مشمول پاداش مدیریت مصرف شدند. یعنی 38 درصد از مشترکان مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش دادند که جای تقدیر و تشکر از هموطنان دارد.

سخنگوی صنعت برق کشور در آخر گفت: این طرح تا پایان تابستان( شهریور ماه) ادامه دارد. از هموطنان عزیز می خواهیم که تا جایی که مقدور است خصوصا در ساعات اوج مصرف، مصرف خود را کاهش دهند، خصوصا مشترکانی که دو برابر الگوی مصرف می کنند. تعداد این دسته از مشترکان قابل توجه نیست. در تهران حدود 400 هزار مشترک مصرف برق وجود دارد که دو برابر الگوی مصرف هستند که از طریق ارسال پیامک در روزهای اوج مصرف اطلاع رسانی و تذکرات لازم انجام می گیرد.

کدخبر: 803931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟