در تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت!

به گزارش رکنا اقتصادی، سال 1400 که سال خشکسالی و کم آبی بود، با قطعی برق و جداول خاموشی ها تابستان را پشت سرگذاشتیم. در پی خاموشی های مکرر سال گذشته این نگرانی وجود دارد که باتوجه به بی آبی برخی از سدهای کشور مانند سد کرخه که در آغاز فصل بهار خالی از آب است، سال 1401 نیز بخش خانگی و صنایع کشور با کمبود برق مواجه شود.

قطع اینترنت، قطعی برق چراغ های راهنمایی و رانندگی، کم شدن دید رانندگان و بالا رفتن آمار تصادفات خسارتی و جرحی، نابسامانی در تقاطع‌ ها، اخلال در نظم شهری و وضعیت ترافیک، اختلال در درمان بیماران در بعضی از مراکز درمانی، خسارت های چند صد میلیونی به بخش خصوصی، قطع برق کارخانه های فولاد و سیمان و تعطیلی مشاغل و آسیب به لوازم برقی بخش خانگی و ... تنها بخشی از مشکلاتی است که به دلیل قطعی برق در تابستان سال گذشته، آن هم در شرایط کرونا بوجود آمد.

رجبی مشهدی

در خصوص بی آبی سد کرخه و همچنین وضعیت برق در تابستان 1401، گفتگوی رکنا با مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق را بخوانید:

 نیروگاه کرخه فقط 270 مگاوات برق کشور را تامین می کند

مصطفی رجبی مشهدی در ابتدا درخصوص وضعیت آب سد کرخه گفت: در کشور برای تولید برق حدود 12 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وجود دارد که از طریق سدهای نیروگاه های برق آبی تامین می شود. از این میزان 3 واحد نیروگاهی کرخه در مجموع با قابلیت تولید 270 مگاوات وجود دارد.

امسال میزان تراز آب سد کرخه به جایی نرسیده است که بتوان از ظرفیت تولید برق آن استفاده کرد، اما خوشبختانه در نیروگاه های کارون 4 و کارون 3 وضعیت خوبی را شاهد هستیم. به رغم این که نسبت به سال گذشته که سال خشکسالی بود، 8/5 درصد از مخازن آب نیروگاه های برق آبی کاسته شده است، این امکان وجود دارد که با تدابیر لازم و همکاری خوب مشترکان، تولید برق تیر و مرداد ماه امسال از این نیروگاه ها استفاده شود.

سد کرخه + سد کرخه خالی است

برنامه داریم که بدون خاموشی ناشی از کمبود برق تابستان امسال را پشت سر بگذاریم

سخنگوی صنعت برق در آخر گفت: درخصوص سد کرخه باید عنوان کرد که 3 واحد این سد حدود 270 مگاوات برق تولید می کند. میزان اوج مصرف برقی که پیش بینی شده است نزدیک به 70 هزار مگاوات است. 270 مگاوات سد کرخه برای میزان مصرف تابستان سال 1401 نقش تعیین کننده ای ندارد.

البته امسال علیرغم همه تلاش هایی که انجام شده، میزان ناترازی برق از 15 هزار مگاوات سال گذشته به 10 هزار مگاوات رسیده است. برنامه داریم که با برنامه ریزی هایی که در بحث مصرف و تقاضا انجام شده است، بتوانیم ناترازی را جبران و بدون خاموشی ناشی از کمبود تولید، تابستان امسال را پشت سر گذاریم.

کدخبر: 774465 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟