وضعیت قیمت ها در بازار / از قیمت گوجه تا اجاره خانه ! + جدول قیمت

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی در این خصوص نوشت: نسبت به سال ۱۳۹۶، در اوایل سال ۱۴۰۱ قیمت جهانی مواد غذایی ۶۳ درصد بالا رفته که برای اقلامی مانند روغن خوراکی که بخش اعظم آن وارداتی می باشد به مراتب بیشتر است.

در همین مدت قیمت وارداتی دلاری نهاده های دامی نیز که صرف تولید لبنیات، تخم مرغ و گوشت میشود نیز حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.

نتیجه رشد بیش از ۶۰ درصدی قیمت جهانی اقلام مواد غذایی و نهاده های دامی و در سوی دیگر ۷.۲ برابر شدن ارز تخصیص یافته به این اقلام موجب افزایش ۱۱.۷ برابری قیمت این اقلام در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۶ خواهد شد.

توزیع 200 هزار تن برنج و شکر در ماه رمضان + قیمت مصوب

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از عرضه ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی و ۱۰۰ هزار تن شکر در ماه مبارک رمضان امسال برای ثبات قیمت‌ها و حفظ آرامش بازار در سطح کشور خبر داد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سید سعید راد در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور اعلام کرد: در ماه مبارک رمضان 1401 مجددا 100 هزار تن برنج از انواع هندی و پاکستانی و 100 هزار تن شکر سفید برای مصرف خانوارها و صنف و صنعت از محل ذخایر راهبردی، متناسب با موجودی انبارها به منظور عرضه در سطح کشور تخصیص و در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: برنج هندی 1121 در بسته‌بندی‌های 10 کیلویی و به قیمت هر کیلوگرم 18 هزار و 500 تومان برای مصرف کنندگان، برنج پاکستانی در بسته‌بندی‌های 10 کیلویی با قیمت هر کیلوگرم 20 هزار و 500 تومان و برنج تایلندی در بسته‌بندی‌های 10 کیلویی با قیمت هر کیلوگرم 12 هزار و 500 تومان در کشور عرضه می‌شود.

راد افزود: شکر سفید نیز در بسته‌بندی‌های مختلف و با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار می‌گیرد.

قیمت گوجه فرنگی به وضعیت عادی برگشت

قیمت گوجه فرنگی که در روزهای گذشته به دلیل مشکلات مربوط به حمل و نقل تا هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان افزایش یافته بود به ۱۰ هزار تومان کاهش یافته و به وفور در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.

با توجه به اینکه گوجه فرنگی به عنوان یک محصول جالیزی و حساس به سرما در این فصل از مناطق جنوبی کشور تولید می‌شود کاهش انتقال این محصول از استان‌های تولید کننده منجر به گرانی آن در دیگر شهرها شده بود.

 علت این افزایش قیمت کاهش عرضه گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه‌ و تره بار بود به طوری که حتی عرضه این محصول در میادین میوه تره بار نیز کاهش یا متوقف شده بود.

قیمت گوجه فرنگی ۷ هزار تومان کاهش یافت

دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: با توجه به برداشت گوجه فرنگی از جیرفت، کمبودی در عرضه این محصول نداریم. با توزیع گوجه فرنگی در بازار، قیمت نسبت به هفته های قبل ۷ هزار تومان کاهش یافته است. قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در میدان مرکزی ناشی از ازدیاد عرضه به ۹ تا ۱۲ هزارتومان رسیده است.

محصولات کشاورزی و پروتئینی بدون بسته بندی از درج قیمت تولیدکننده معاف شدند

با توجه به طرح ملی وزارت صنعت که شفاف سازی قیمت تولید کننده و عدم دریافت سود غیر متعارف در دستور کار است و مقرر است از ابتدای اردیبهشت ماه در کشور اجرایی شود محصولات کشاورزی و پروتئینی بدون بسته بندی از درج  این قیمت معاف شدند.

بر این اساس در میان مواد غذایی گوشت، مرغ، برنج، تخم مرغ و محصولات کشاورزی بدون بسته بندی از شمول درج قیمت تولید کننده معاف شدند و مابقی محصولات باید قیمت تولید کننده را به منظور شفاف سازی درج کنند.

بنابر این گزارش در سال قبل این طرح به صورت پایلوت در برخی از محصولات تولیدی اجرا و منجر به کاهش قیمت نهایی محصول نهایی به نفع مصرف کننده شد اما مقاومت ها و انتقاداتی با این طرح در میان واحد های تولید و توزیع وجود داشته است.

افزایش 15 درصدی قیمت حبوبات/ هر کیلو خرما 65 هزار تومان شد

با آغاز ماه مبارک رمضان تأمین مایحتاج مردم در این ماه امری ضروری به شمار می آید که در این مسیر دولت قرار بود ضمن تأمین نیاز بازار مدیریت مناسب را در قیمت انواع کالاها در بازار داشته باشد.اما با وجود تمام تأکیدات بر مدیریت قیمت ها بازار کالاهای اساسی مردم همچنان با نوسانات قیمتی روبروست.

عمده فروشانی که در بخش کالاهای اساسی فعالیت می کنند از نبود ساماندهی مناسب در قیمت‌گذاری‌ها گله‌مند هستند و می گویند شرکت‌ها به صورت سلیقه‌ای افزایش قیمت را در کالاهای خود به بهانه درج قیمت تولیدکننده اعمال می کنند.

در برخی از کالاها از جمله حبوبات بازار در فروردین ماه امسال همچنان روند افزایشی قیمت‌ها را شاهد است، به نحوی که مشاهدات نشان می دهد طی دو هفته روز اخیر قیمت حبوبات 15 درصد افزایش پیدا کرده است به عنوان نمونه در عمده فروشی‌ها عدس از 37 هزار تومان به 46 و بعضاً به 47 هزار تومان رسیده است لوبیا چیتی نیز در عمده فروشی‌ها از 38 هزار تومان به 47 هزار تومان رسیده است.

علاوه براین خرما نیز طی دو هفته اخیر رشد قیمت را تجربه کرده است به نحوی که هر کیلو خرما در اسفند ماه 1400 با قیمت 40 هزار تومان به فروش می رسید اما در حال حاضر این کالا در عمده فروشی ها با کیلویی 50 هزار تومان به فروش می رسد. بررسی ها نشان می دهد خرما تا به دست مصرف کننده برسد به قیمت 65 هزار تومان در هر کیلو می رسد.

محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: قیمت خرمای مضافتی در بسته‌های 550گرمی و 700 تا 730 گرمی به‌ترتیب 32 تا 34 هزار و 900 تومان است که به‌عبارتی قیمت هر کیلوگرم از این محصول 48 هزار تومان می‌شود و فروش بالاتر از این قیمت قابل قبول نیست و توسط دستگاه‌های نظارتی این قیمت کنترل می‌شود.

همچنین در بخش نوشیدنی نیز بازار شاهد رشد 20 درصدی قیمتهاست که هنوز شرکتها دلایل افزایش قیمت‌ها را اعمال نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها متوجه مواد اولیه در بخش پتروشیمی باشد چرا که فروشندگان ظروف یک بار مصرف نیز تمایلی به فروش کالاهای خود ندارند چرا که می گویند امسال افزایش قابل توجهی در این ظروف به وجود آمده و نگرانیم اگر کالاهای خود را به بفروشیم آیا می توانیم جایگزینی برای آنها در مغازه داشته باشیم یا خیر.

با توجه به تغییرات قیمتی کالاها در بازار به نظر می‌رسد دولت باید نظارت جدی در این موضوع داشته باشد چرا که در ماه مبارک رمضان نیاز مردم برای خرید مواد غذایی افزایش یافته است و آنها نباید در خرید کالا با قیمت‌های بالا و حتی کمبود روبرو باشند.

عرضه گوشت گوسفندی 117 هزار تومانی در میادین میوه و تره بار تهران

گوشت گوسفندی تنظیم‌بازاری در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران  به‌صورت شقه به‌قیمت 116 هزار و 900 تومان و گوشت گوساله به‌قیمت 110 تا 115 هزار تومان به فروش می‌رسد.

شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان مسئول تنظیم بازار سعی دارد با توزیع گوشت منجمد کنار گوشت گرم تنظیم بازار را کنترل کند.

تعطیلات نوروزی، مشکلات حمل‌ونقل و شلوغی جاده‌ها  در بازار محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ تأثیرگذار بوده است که در روزهای آینده با افزایش کشتار و توزیع به وضعیت عادی برمی‌گردد.

البته باید توجه داشت که بلاتکلیفی تولیدکنندگان دام و طیور درباره قیمت نهاده‌های دامی نیز در نوسانات قیمتی در بازار تأثیرگذار بوده است به‌طوری که تولیدکنندگان نمی‌دانند که در ماه بعدی نیز نهاده‌های دامی به‌قیمت مصوب در اختیار آنها قرار می‌گیرد یا خیر.

بنابر این گزارش شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران در واکنش به فروش 197هزارتومانی هرکیلوگرم گوشت شقه در فروشگاه این شرکت اعلام کرد: تعاونی شرکت پشتیبانی امور دام در تهران به بخش خصوصی واگذار شده است و آنها نیز گوشت‌های خود را با قیمت آزاد به فروش می‌رسانند. خود شرکت پشتیبانی امور دام نیز محصولات تنظیم‌بازاری خود را با قیمت مصوب در همین فروشگاه عرضه می‌کند.

قیمت گوشت گوسفندی در بازار آزاد

قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در روزهای اخیر افزایش زیادی را تجربه کرده است به‌طوری که بر اساس مشاهدات میدانی، هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در بازار از 155 هزار تومان تا 200 هزار تومان در تهران به فروش می‌رسد.

این محصول در فروشگاه شرکت تعاونی شرکت پشتیبانی امور دام 197 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت هرکیلوگرم گوشت سردست منجمد گوسفندی تنظیم‌بازاری 108 هزار تومان، گوشت سردست منجمد گوساله تنظیم‌بازاری 107 هزار تومان و مرغ منجمد تنظیم‌بازاری 20 هزار تومان است که به‌وفور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد.

قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی گرم به‌صورت لاشه 116 هزار تومان، نیم‌شقه سردست 120 هزار تومان و نیم‌شقه ران 125 هزار تومان است، هرکیلوگرم مرغ گرم نیز 31 هزار تومان به فروش می‌رسد که البته برای خرید آنها باید در صف ایستاد.

رشد 10 تا 20 میلیون تومانی قیمت خودروهای مدل 1401 در بازار

در حال حاضر مشاهده قیمت گذاری انواع خودروها در بازار نشان می دهد قیمت خودروهای مدل 1401 نسبت به سال گذشته رشد 10 تا 20 میلیون تومانی را تجربه کرده اند.

مشاهده قیمت ها در بازار حکایت از آن دارد که پژوپارس مدل 1401 با قیمت 297 میلیو تومان به فروش می رسد این در حالی است که مدل 1400 این خودرو قیمت 275 میلیون تومانی دارد.

علاوه بر این  پژو206 تیپ 2 نیز 276 میلیون تومان قیمت گذاری شده در حالی که مدل 1400 این محصول 265 میلیون تومان قیمت دارد. خودروی پژو 207 دنده ای هم مدل 1401 با قیمت 384 میلیون تومان فروخته می شود . اما مدل 1400 این خودرو 370 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

در محصولات سایپا نیز کوییک آر مدل 1401 با قیمت 207 میلیون تومان و مدل 1400 با قیمت 197 میلیون تومان به فروش می رسد. علاوه بر این تیبا 2 نیز مدل 1401 با 183 میلیون تومان و  پراید 111 با قیمت 187 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.

در خودروهای وارداتی نیز بلاتکلیفی آزادسازی واردات خودرو عاملی شده تا رکود در معاملاتبه وجود آید و خبری از خرید و فروش نباشد. بررسی ها نشان می دهد تغییرات قیمتی خودروهای وارداتی نسبت به داخلی نا چیز است و خبری از رونق معاملات در این خودروها نیست.

جهش شدید قیمت خودرو در بازار

به گفته سعید موتمنی پژو پارس ۲۷۵ میلیون تومان بود که به ۳۰۲ میلیون تومان رسیده است؛ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۶۳ میلیون تومان به ۲۸۱ میلیون تومان، هایما مونتاژی از ۸۱۰ به ۹۰۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۱۸۲ میلیون به ۱۹۰ میلیون تومان رسیده است.

طی سه سال گذشته عرضه و تولیدی که خودروسازان داشته اند جوابگوی بازار خودرو نبوده که موتمنی می گوید وقتی خودرو به اندازه نیاز بازار تولید نشود باید خودرو پژو ۲۰۶ که در کارخانه ۱۴۹ میلیون تومان است را ۲۸۰ میلیون تومان خرید.

زولبیا و بامیه ماه رمضان کیلویی 70 هزار تومان

براساس اعلام علی بهره‌مند رئیس اتحادیه قنادان تهران قیمت زولبیا و بامیه برای ماه مبارک رمضان  تعیین شد.

به‌گفته وی، مطابق ابلاغیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه در واحدهای درجه‌یک 70 هزار تومان و قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه در واحدهای درجه‌دو 60 هزار تومان تعیین شده است.

قیمت مصوب هر عدد تخم مرغ فله 1450 تومان است

دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه دار با بیان اینکه قیمت هر عدد تخم مرغ فله ۱۴۵۰ تومان است گفت: به دلیل عدم درج قیمت روی محصول هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ فله ای تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سید فرزاد طلاکش دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه دار ظهار داشت: روند صعودی قیمت تخم مرغ در مرغداری ها در 2ماه گذشته ادامه داشته است و  از طرفی مردم تخم مرغ فله را دانه ای 2500 و شانه ای 70 هزار می فروشند و برخوردی با این گران فروشی نمیشود.

وی افزود: در این شرایط تولید کنندگان بسته بندی تخم مرغ در حال نابود شدن کامل هستند و مرتب مورد هجمه تعزیرات قرار میگیرند که مبادا تخم مرغ را از هر عدد 1900 تومان گرانتر بفروشند.

دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه دار ادامه داد: در 4ماه گذشته به دلیل گرانی تخم مرغ از مبدا تولید باعث شده حداقل 60 درصد کارگران مراکز بسته بندی تعدیل و بیکار شدند.

وی تصریح کرد: در ماه‌های اخیر حتی یک کیلو تخم مرغ با نرخ مصوب از سوی اتحادیه میهن به شرکت های بسته بندی داده نشده است در حالیکه اگر نرخ مصوب مصرف کننده هر عدد تخم مرغ فله(1450 تومان) بر روی هر عدد آن پرینت می شد قیمت ها درب مرغداری به صورت افسار گسیخته بالا نمیرفت.

طلاکش گفت: در صورتی که قیمت مصوب تخم مرغ روی آن درج شود آثار مثبت آن به مردم هم می رسد و افراد می‌توانند این محصول را با قیمت واقعی آن خریداری کنند.

وی افزود: دهک های پایین جامعه که قدرت خرید تخم مرغ به صورت شانه ای به قیمت مصوب در میادین میوه و تره بار ندارند و مجبور هستند این محصول را صورت روزانه و دانه ای از مغازه با قیمت بالا خریداری کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: عدم درج قیمت مصرف کننده آسیب جدی به آنها وارد کرده است. بر اساس مصوبه تنظیم بازار محصولات کشاورزی مورخ 1400/12/07 باید قیمت تخم مرغ فله روی آن درج شود در این صورت برخی از  مغازه داران متخلف نمی توانند به راحتی آن‌را گران بفروشند.

قیمت مرغ به کیلویی 30 تا 37 هزار تومانی رسید

قیمت مرغ متاثر از دلایل مختلف در استان های کشور با نرخ های متفاوتی به فروش می رسد به طوری که بر اساس مشاهدات میدانی این محصول با وجود داشتن نرخ مصوب ۳۱ هزار تومانی ۳۰ تا ۳۷ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

عدم اعلام قطعی حذف ارز 4200 تومانی نهاده های دامی یا عدم حذف آن برای سال 1401 و مشکلات حمل و نقل مرغ از استان های همجوار به استان‌هایی که تولید کمتری در مقایسه با مصرف دارند (مانند استان تهران) و تعطیلی برخی از کشتارگاه ها (با وجود اعلام عدم تعطیلی) باعث گرانی مرغ در برخی از استان ها از جمله شهر تهران شده است.

بنابر این گزارش وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را 31 هزار تومان اعلام کرده است اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که این محصول در شهر تهران 37 هزار تومان است اما قیمت این محصول در استان های دیگری مانند شهرکرد و کوهرنگ 30 هزار تومان به فروش می رسد.

رشد قیمت مسکن در سال 1400

بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در اسفند ماه ۱۴۰۰ با ۶.۲ درصد رشد نسبت به ماه قبل به ۳۵ میلیون تومان رسید.

هم‌چنین رشد شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۴۵.۸ و ۵۰.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن بوده است.

در اسفندماه سال ۱۴۰۰ تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۶.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۲۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رشد 46 درصد نرخ اجاره‌ بها مسکن

مطابق آمار بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری طی اسفندماه سال گذشته حاکی از رشد به‌ترتیب 45.8 و 50.2 درصدی نسبت به اسفندماه سال 99 است.

رشد ماهانه شاخص کرایه مسکن اجاری طی اسفندماه امسال در شهر تهران و کل مناطق شهری به‌ترتیب 4صدم درصد و 1.2 درصد بوده است.

در زمان حاضر حدود 8 میلیون خانوار مستأجر در کشور داریم که تا چند هفته دیگر درگیر جابه‌جایی احتمالی و تمدید قراردادهای خود می‌شوند.

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی قرار است برای کنترل بازار اجاره مسکن، در قالب طرح اجاره‌داری حرفه‌ای 300 هزار واحد در کشور ساخته شود.

محمودزاده دراین‌باره گفته است:  این واحدها در زمین‌های 99ساله ساخته خواهد شد تا به این ترتیب بازار اجاره مسکن قابل کنترل شود.

به گزارش رکنا اقتصادی، در ماه اسفند بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌ یزد با ٢,٢ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های اردبیل و سیستان و بلوچستان 0.6 درصد است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به عدد ۴۰.۲ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (٤٨.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان همدان (٣٦.٣ درصد) است.

کل خانوارها

در اسفند ماه 1400 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (100=١٣٩٥) به 401.5 رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌ یزد با ٢.٢ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های­­­ اردبیل و سیستان و بلوچستان  0.6 درصد است.

 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٣٤,٧ درصد می­باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان مازندران (٤١.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان  (٢٦.٨ درصد) است.

 نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه 1400 برای خانوارهای کشور به عدد 40.2 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (٤٨.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان همدان (٣٦.٣ درصد) است.

خانوارهای شهری

در اسفند ماه 1400 عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (100=١٣٩٥) به ٣٩٦,٦ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٢ درصد افزایش نشان می­ دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان‌های ایلام و یزد با ٢.٣ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌ سیستان و بلوچستان با 0.1 درصد است.

 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٣٤,٥ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان مازندران (٤١.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٢٧.١ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه 1400 برای خانوارهای شهری به عدد ٣٩,٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (٤٦.٦ درصد) و  کمترین آن  مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣٦.٦ درصد) است.

خانوارهای روستایی

در اسفند ماه 1400 عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (100=١٣٩٥) به  ٤٢٩,٢ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٦ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان‌ لرستان با ٢.٨ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ گیلان با 0.1 درصد می­ باشد.

 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٣٥,٨ درصد می­ باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان‌های مازندران و­ کهگیلویه و بویراحمد (٤٢.٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان همدان (٢٦.٢ درصد) است.

 نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه 1400 برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٢,٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ کهگیلویه و بویراحمد (٥١.٥درصد) و کمترین آن مربوط به استان­‌ همدان (٣٥.٢ درصد) است.

رشد 136 درصدی قیمت برنج در سال 1400

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور گزارش رصد و پایش قیمت اقلام اساسی بازار را در پایان اسفندماه سال 1400 اعلام کرد.

براساس این گزارش در این بازه زمانی یکساله گوشت گوساله رشد 30 درصدی، شیر پاستوریزه بطری کم چرب رشد 64 درصدی، شکر سفید بسته بندی رشد 88 درصدی  و شکر سفید فله رشد 66 درصدی را ثبت کرده است.

علاوه بر این برنج رشد 136 درصدی ، نخود رشد 71 درصدی ،عدس رشد 72 درصدی و رب گوجه فرنگی شاهد 111 درصدی،  سیب زمینی رشد 200 درصدی رب گوجه فرنگی رشد 111 و گوجه فرنگی 83 درصدی را تجربه کرده است.

قیمت کالاهای اساسی 1

قیمت کالاهای اساسی 2

قیمت کالاهای اساسی 3

قیمت کالاهای اساسی 4

کدخبر: 771315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟