سهمیه نان مردم خوراک گاو و گوسفندان می شود / استان گیلان با کمبود آرد و نان مواجه است

کمبود نان و آرد در استان گیلان خبر جدیدی نیست. به گفته برخی مسئولین این استان، به غیر از شهر رشت، اغلب شهرهای گیلان با کمبود نان و آرد مواجه هستند. اهالی شهرستان رودبار از کمبود نان، عدم رعایت وزن چانه، کیفیت نامناسب نان و محدودیت ساعات کار نانوایی ها خبر داده اند. آنچه باعث شده است استان گیلان با کمبود نان مواجه شود، عدم تناسب سهمیه نان با جمعیت شهرهای استان گیلان است. دلیل دیگر می تواند آرد یارانه ای باشد که به دلیل افزایش قیمت خوراک دام، به جای سفره مردم، سر از دامداری ها درآورده است. بهتر است مسئولین ذی ربط از جمله نمایندگان مجلس این استان و همچنین دولت به فکر حل مشکل کمبود نان و آرد در این استان باشند.

به گزارش اقتصادی رکنا، شهرستان رودبار یکی از 16شهرستان استان گیلان است. مرکز این شهرستان شهر رودبار است. شهرستان رودبار به 4 بخش مرکزی و 9 دهستان مشتمل بر 222 آبادی (روستا- مزرعه – مکان) است. برخی شهروندان شهر رودبار از کمبود آرد در این شهر خبر داده اند. طبق گفته آنها بیشتر نانوایی ها در روستاها و شهر رودبار تعطیل و فقط دو تا سه نانوایی در سطح شهر باز است.

اهالی شهرستان رودبار برای خرید نان به شهر رودبار و رستم آباد می روند. به این دلیل که عمدتا کیفیت نان در شهر نسبت به روستا بهتر است. به گفته اهالی شهر رودبار و خلیل آباد، ساعت 7 صبح هیچ نانوایی باز نیست و مجبور هستند برای خرید نان چند مرتبه در شهر دور بزنند، تا نان پیدا کنند.

در رستم آباد هم همین شرایط حاکم است. ساعت شروع کار نانوایان از 8 صبح به بعد است. غروب هم از ساعت 5 شروع به کار می کنند. اما این تمام ماجرا نیست و اهالی شهرستان رودبار به کیفیت نان در این شهرستان نیز معترض هستند.

یکی از اهالی شهر رودبار می گوید: نانوایان"چانه" نانی را که استفاده می کنند، خیلی کوچک است. شلوغی صف نانوایی و زمانی که هدر می رود، جای خود، وقتی به کیفیت نان اعتراض می کنیم می گویند آرد نداریم.

اهالی شهرستان رودبار علاوه بر کمبود نان، از کیفیت نان به شدت ناراضی هستند. از سوی دیگر قیمت نان هم با افزایش همراه بوده است. قیمت نان بربری در یکی از روستاهای شهرستان رودبار از 800 تومان به 1200 تومان رسیده است.

در خصوص کمبود آرد و نان، حسینی، رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرستان رودبار به خبرنگار رکنا گفت: ما هیچ مشکل و کمبودی درخصوص آرد و نان نداریم و این اخبار شایعات است. الان موقعیت و وقت صحبت ندارم، لطفا حضورا به رودبار بیایید.

درخصوص کمبود آرد، محدودیت ساعات کار نانوایان و همچنین پایین بودن کیفیت نان در شهرستان رودبار گفتگوی رکنا با سینا اورنگ پور، رئیس صنعت، معدن و تجارت رودبار را بخوانید:

سهمیه یک نانوایی در روز فقط 2 کیسه آرد است

سینا اورنگ پور ضمن تایید کمبود نان و آرد، کاهش کیفیت نان و کاهش ساعات کار نانوایان در شهرستان رودبار، گفت: در شهرستان رودبار، نانوایی وجود دارد که در ماه فقط 60 کیسه سهمیه دارد. 60 کیسه برای یک نانوایی بسیار کم است. نانوایان در ماه دو روز به صورت شیفت تعطیل هستند و 60 کیسه نان برای 28 روز کفاف کار نانوا را نمی دهد.

وی ادامه داد: براساس منطقه و جمعیت، برخی نانوایان نیز در ماه 200 کیسه سهمیه دارند. اما به طور متوسط یک نانوا روزی 2 کیسه سهمیه دارد. با این وضعیت درآمد نانوایی ها حتی کفاف مخارجی چون تجهیزات، استهلاک، حقوق و بیمه کارگر، قبوض آب و برق و ... را نمی دهد.

اورنگ پور ضمن بیان این که تمام شهرستان های استان گیلان همه دچار کمبود آرد است، گفت: در کل استان به غیر از شهر رشت، با کمبود آرد مواجه هستیم. شهرستان های استان گیلان مانند لاهیجان، انزلی، تالش، آستارا، ... همه دچار کمبود آرد شده اند.

در ازای 95 هزار نفر، 191 نانوایی وجود دارد

شهرستان رودبار حدود 95 هزار نفر جمعیت دارد که شامل 7 شهر و 4 بخش است. تعداد نانوایی ها در کل شهرستان رودبار 191 نانوایی است. یعنی در ازای 95 هزار نفر، فقط 191 نانوایی( لواش، بربری و سنگک) وجود دارد.

رئیس اداره صمت شهرستان رودبار درخصوص میزان سهمیه آرد این شهرستان گفت: در طول ماه در شهرستان رودبار، تعداد کیسه های آرد یارانه یک( یارانه بیشتری دولت پرداخت کرده است، نرخ آرد و در نهایت نان ارزان تر است. قیمت هر کیسه 4 تا 5 هزار تومان است): 13 هزار و 741 کیسه و آرد یارانه دو(دولت یارانه کمتری پرداخت کرده است. نرخ آرد و در نهایت نان گران تر است. هر کیسه حدود 50 هزار تومان است): 6 هزار و 708 کیسه است. یعنی سهمیه شهرستان 95 هزار نفری، حدود 20 هزار کیسه آرد در ماه است.

سهمیه نان مردم، غذای دام می شود

وی درباره کیفیت پایین نان در شهرستان رودبار گفت: غذای دام در یک تا دو سال اخیر به شدت گران شده است. شهرستان رودبار یک بافت روستایی دارد. متاسفانه مردم از نان و آرد یارانه ای برای غذای دام استفاده می کنند. چون ارزان تر است. نانواها نان بی کیفیت پخت می کنند، تا مشتری نداشته باشد و نان باقی مانده را به دامداران بفروشند. به این دلیل که علوفه و غذای دام گران شده است، ارزان ترین غذا برای گاو و گوسفندان، نان است.

اورنگ پور درباره ساعت کار نانوایی ها گفت: وقتی نانوایان سهمیه ماهانه آرد خود را دریافت می کنند، طبق میزان سهمیه، ساعات کاری خود را در روز برنامه ریزی می کنند. نمی توان از نانوایی که روزی 5 کیسه آرد سهمیه دارد انتظار داشته باشیم که از صبح تا شب کار کند و یا 15 روز کار کند و 15 روز تعطیل باشد. این امکان پذیر نیست. نانوایی ها ساعات کار خود را با تعداد کیسه های آرد مدیریت می کنند.

وی با بیان این که در ماه های اخیر مشکلات بزرگی در زمینه آرد وجود داشت، گفت: با ساماندهی و مدیریتی که انجام دادیم، سهمیه آرد نانوایان را متناسب و متعادل کردیم. امروز هیچ نانوایی در شهرستان وجود ندارد که بدون مجوز بسته باشد. ساعات کار نانوایان کم است، اما اجازه بستن ندارند و تخلف به حساب می آید.

فصل بهار و تابستان مشکل بیشتر می شود

اورنگ پور در آخر با بیان این که مشکلات موجود در زمینه کمبود آرد و نان بارها در نامه و جلسات متعدد به گوش مسئولین رسیده است، گفت: رودبار شاید امروز بدون مشکل دیده شود. اما چون شهرستان رودبار ورودی گیلان است و دروازه گیلان به حساب می آید، مطمئن هستم که در فصل بهار و تابستان که گردشگران و مسافران بیشتری به سمت گیلان می آیند و مسافرت ها بیشتر می شود، این کمبود آرد به چشم خواهد آمد.

با محاسباتی که انجام شده است، حداقل حدود 9 هزار کیسه در ماه برای نیاز اولیه شهرستان رودبار با کمبود آرد مواجه هستیم. سهمیه آرد شهرستان رودبار باید افزایش یابد. اما این تصمیم گیری در تهران باید محقق شود و براساس جمعیت سرانه برنامه ریزی شود. از طرفی بایستی فرهنگ سازی شود و ارزان ترین غذا نباید به مصرف دام برسد.

کدخبر: 759224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟