مرغدار اجازه نمی دهد قیمت مرغ ارزان شود / مرغ فروشی ها گرانفروش نیستند!

به گزارش رکنا، روز گذشته معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که به دلیل بالا رفتن تقاضا برای مرغ، قیمت مرغ تا حدودی در بازار افزایش‌ یافته است و با برنامه‌ ریزی که برای تولید وجود دارد وضعیت تولید بهبود می‌ یابد و قیمت‌ ها نیز در بازار متعادل می‌ شود. این در حالی است که طبق گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، در بازار کمبودی وجود ندارد و باید مشکل را از حلقه اول توزیع یعنی مرغداران جستجو کرد.

در این خصوص گفتگوی مهدی یوسف‌ خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران را بخوانید:

مهدی یوسف خانی

مرغ کیلویی چند؟

مهدی یوسف خانی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ کیلویی 85 هزار تومان برای مصرف کننده نهایی است، گفت: مرغ در میادین میوه و تره بار به این قیمت فروخته می شود اما در واحدهای صنفی گران تر است، زیرا مرغ به قیمت مصوب در بازار عرضه نمی شود. هم اکنون قیمت مرغ زنده و قیمت مرغ عمده گران شده است و خرده فروش ها هم نمی توانند مرغ را به قیمت مصوب عرضه کنند و به صورت توافقی تا کیلویی 90 هزار تومان اجازه فروش دارند.

وی با بیان اینکه همین امروز قیمت عمده مرغ در کشتارگاه ها به کیلویی 88 هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت مرغ در واحدهای صنفی و خرده فروشی ها ممکن است به کیلویی 95 هزار تومان هم برسد اما بالاتر از این قیمت عرضه نمی شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در ادامه افزود: مرغ زنده گران شده است و کشتارگاه ها مرغ را از مرغدار گران می خرند و واحدهای صنفی ما به ناچار مرغ را کیلویی 88 تا 90 هزار تومان از کشتارگاه ها می خرند و تا 95 هزار تومان هم می فروشند. واحدهای صنفی ما بلاتکلیف مانده اند. از طرفی نرخی که اجازه دارند بفروشند کیلویی 90 هزار تومان است و از طرفی کیلویی 88 تا 90 هزار تومان از کشتارگاه می خرند.

وی با بیان اینکه فروش مرغ بالای کیلویی 95 هزار تومان بی انصافی، تخلف و مصداق گرانفروشی است، گفت: اگر میادین مرغ را به قیمت مصوب کیلویی 85 تومان عرضه می کنند، به این دلیل است که وزارت جهاد کشاورزی به میادین سهمیه می دهد اما به واحدهای صنفی سطح شهر که در محل زندگی مردم هستند و مردم می خواهند از کاسب محل خود خرید کنند، سهمیه ای برای مرغ منجمد و گرم تعلق نمی گیرد. حتی در روزهای اخیر که مرغ گران شده است، وزارت جهاد کشاورزی مرغ اعضای ما را متاسفانه تامین نمی کند.

فروشگاه های زنجیره ای مرغ را با قیمت های وحشتناک می فروشند

یوسف خانی در پاسخ به خبرنگار رکنا که چرا مرغ در فروشگاه های زنجیره ای شهر هم گران است و هم سایز کوچکی دارد؟، گفت: فروشگاه های زنجیره ای سطح شهر مرغ را قطعه بندی، بسته بندی و به اصطلاح بشقابی می کنند و یک هزینه گزافی را به آن اضافه می کنند و به اصطلاح قیمت را گم می کنند و به راحتی و بدون هیچ مشکلی با قیمت های وحشتناک به مردم می فروشند. سازمان تعزیزات حکومتی هم هیچ کاری با اینها ندارد اما اعضای ما که مرغ کامل را به قیمت 88 تا 90 هزار تومان از کشتارگاه می خرند و با حداقل سود ممکن کیلویی 95 هزار تومان می فروشند، مشمول جریمه می شوند. این واقعیت و اتفاقی است که می افتد و صدای ما هم به هیچ جایی نمی رسد.

وی در ادامه گفت: قیمت خرید مرغ یک کیلو و نیم با مرغ دو کیلو و نیم از مرغداری ها حدود کیلویی 5 هزار تومان در مرغ زنده و در کشتارگاه ها حدود 8 هزار تومان تفاوت قیمت دارد و به طور کلی مرغ در میادین و واحدهای صنفی به ارزشی که دارد به فروش می رسد. قیمت مصوب مرغ یخی کیلویی 65 هزار و 700 تومان برای مصرف کننده نهایی است و درخصوص ماهی هیچ قیمت مصوبی وجود ندارد و براساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین می شود.

تعیین کننده اصلی قیمت مرغ در بازار، مرغدار است!

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران درخصوص مشکل اساسی این صنف گفت: دولت هر سال نرخ مصوب را اعلام می کند اما از اردیبهشت ماه سال قبل تا به امروز هنوز قیمت مصوب جدید اعلام نشده است. مشکل عمده واحد صنفی ما که بزرگترین دغدغه ما است و سالیان سال است که حل نشده و امیدی به حل شدن آن نداریم، نرخ های مصوب یا نرخ های دستوری است. از آنجا که دولت نرخ مصوب مرغ را به ما اعلام می کند، نرخ مصوبی هم برای مرغدار و کشتارگاه ها اعلام می کند ولی هیچ زمانی در طول سال این نرخ ها رعایت نمی شود و ما هر ماه حداقل 10 بار تغییر نرخ داریم. یعنی هر سه روز یک بار تغییر نرخ داریم و این تغییر نرخ از مبدا و مرغداری است.

وی با بیان اینکه هیچ نظارتی بر عملکرد فروش و قیمت مرغ زنده در حلقه اول یعنی تولیدکننده یا مرغدار وجود ندارد و نظارت ضعیف است، گفت: تنها حلقه آخر که اعضای ما هستند در تیررس بازرسین اصناف، سازمان تعزیرات و وزارت جهاد کشاورزی هستند و برای هزار تومان افزایش هم جرایم سنگینی اعمال می کنند، اما این در حالی است که واحدهای صنفی ما مرغ زنده را از مرغدار به قیمت مصوب که هم اکنون کیلویی 78 هزار تومان است، نخریده اند. بنابراین واحدهای صنفی ما مرغ را از مرغدار گران و بالای قیمت مصوب می خرند.

یوسف خانی با بیان اینکه در این شرایط یا وزارت جهاد کشاورزی باید مرغ واحدهای صنفی را تامین کند یا مرغدار به قیمت مصوب، مرغ را به ما عرضه کند، گفت: این بزرگترین مشکل صنف ما است که 30 سال است حل نشده و مرغدار مرغ زنده را به قیمت مصوب عرضه نمی کند و کشتارگاه ها هم مرغ را به قیمت مصوب توزیع نمی کنند و بدین ترتیب واحدهای صنفی هم نهایتا نمی توانند مرغ را به قیمت مصوب به دست مردم برسانند. اینجا چه کسی درگیر می شود؟ فقط و فقط واحدهای خرده فروشی که حلقه آخر هستند و قبل از ما نیز عمده فروش گاهی درگیر مشکلات تعزیراتی می شود ولی مرغدار هیچ وقت درگیر این مشکلات نیست.

وی با بیان اینکه نرخ دستوری به طور کلی غلط است و نرخ باید تابع عرضه و تقاضا تعیین شود، گفت: دو ماه قبل مرغ به قیمت مصوب فروش می رفت زیرا مرغ زنده در مرغداری به دلیل تولید بالا و نبود تقاضا زیر قیمت مصوب رسیده بود اما حالا مرغدار به قیمت مصوب مرغ را عرضه نمی کند و ما هم مجبور هستیم بالاتر از قیمت بفروشیم. ما تاثیری در قیمت ها نداریم و تعیین کننده قیمت مرغ در بازار مرغدار است.

ما گرانفروش نیستیم / مرغدار اجازه نمی دهد مرغ ارزان شود

یوسف خانی افزود: قیمت مصوب مرغ عمده زنده کیلویی 58 هزار تومان است اما مرغدار و تولیدکننده به قیمت کیلویی 65 هزار تومان عرضه می کنند. قیمت مصوب مرغ در کشتارگاه ها کیلویی 78 هزار تومان است اما به قیمت کیلویی 88 تا 90 هزار تومان به واحد صنفی ما عرضه می شود. ما هم مجبور هستیم با حداقل سود به قیمت کیلویی 95 هزار تومان به مردم بفروشیم. ما گران فروش نیستیم.

وی در ادامه گفت: دو ماه پیش مرغ را زیر نرخ مصوب می فروختیم زیرا زیر قیمت مصوب خریده بودیم. اعضای ما در ارزان فروشی رقابت می کنند و در گرانفروشی رقابت نمی کنند تا بتوانند بیشتر مرغ بفروشند. ما گرانفروش نیستیم و ناچار می شویم گران بفروشیم، چون مرغ را از مرغدار گران می خریم. زمانی که ارزان می خریم و ارزان می فروشیم کسی ما را تشویق نمی کند اما حالا که بالاتر از نرخ مصوب می خریم و بالاتر از نرخ مصوب می فروشیم، جریمه می شویم. نه آن موقع ارزان فروش بودیم و نه امروز گران فروش. این بزرگترین مشکل ما است که در هیچ دولتی حل نشده و امیدواریم در دولت پزشکیان حل شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در پاسخ به این سوال که چرا قیمت مرغ بالا رفته است؟ آیا کمبودی در بازار وجود دارد؟ گفت: کمبودی در بازار وجود ندارد و مرغ فراوان است اما مرغداران بازار را مدیریت می کنند و با نرخ پایین مرغ را به کشتارگاه عرضه نمی کنند و اگر احساس کنند قیمت ها در حال شکسته شدن است، عرضه را پایین می آورد تا قیمت ها نشکند و مدیریت فروش مرغدار باعث می شود قیمت پایین نیاید. در این شرایط هم به سود خود می رسد ولی عواقب و جریمه ها و گرفتاری ها و گران فروش بودن ها برای اعضای ما می ماند.

کدخبر: 1049383 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی