30 درصد شبکه برق کشور پیر و فرسوده است و به 14 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد

به گزارش رکنا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در نشست خبری امروز چهارشنبه با اصحاب رسانه در پاسخ به رکنا با بیان اینکه حوادث و کاهش تولید دلیل قطعی برق و خاموشی های اخیر است، گفت: عمر مفید حدود 30 درصد شبکه برق کشور سپری شده است و نیازمند بهینه سازی است و طبق پیش بینی ها حدود 14 هزار میلیارد تومان به سرمایه گذاری نیاز دارد.

رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات چینی در بازار ایران می تواند علت بروز و افزایش حوادث اخیر باشد؟ گفت: این دلیل مطرح نیست اما پیری و فرسودگی یکی از دلایل آسیب دیدگی تجهیزات است که نیاز به منابع مالی دارد و در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

مدیرعامل توانیر خبری گفت: با توجه به روند کاهشی مصرف برق در بخش خانگی، امکان افزایش برق تحویلی به صنایع فراهم شده است و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تقریباً مشکل تحویل برق به صنایع سیمانی به صورت عمده برطرف شده است.

وی با اعلام این خبر که میزان تحویل برق به صنایع فولادی در حال حاضر 1500 مگاوات است، ادامه داد: در تلاش هستیم تا به مرور میزان برق تحویلی به صنایع فولادی را نیز به صورت کامل تامین کنیم.

رجبی مشهدی با بیان اینکه میزان برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر در  فصل گرم سال جاری نسبت به سال قبل تفاوت چندانی نداشت و مطابق سال قبل به این صنایع انرژی‌بر برق تحویل داده شد، اظهار داشت: میزان برق تحویلی به صنایع انرژی بر نسبت به سال 1400 هفده درصد افزایش یافته است و بر همین اساس صنایع فولادی 13.7 درصد، صنایع سیمانی 1.8 درصد، صنایع فلزی 25 درصد و سایر صنایع انرژی‌بر نیز 31 درصد انرژی برق بیشتر تحویل گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه برق شهرک‌‌های صنعتی از ابتدای مهرماه به صورت کامل تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی در تابستان سال جاری به صورت متوسط روزانه 13.4 درصد در طرح های مدیریت مصرف برق مشارکت داشتند.

هشدار به مشترکان بسیار پرمصرف در تابستان 1404

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه 75 درصد از مشترکان بخش خانگی کشور الگوی مصرف برق را رعایت می کنند، ادامه داد: 25 درصد از مشترکان بخش خانگی بالاتر از الگو برق مصرف می‌کنند که از این بین نیز  تنها 2 درصد از مشترکان بسیار پرمصرف هستند.

وی با اخطار به مشترکان بسیار پرمصرف برای اتخاذ تدبیر مناسب برای سال آینده اضافه کرد: مشترکان بسیار پرمصرف در فصل گرم سال آینده برای اینکه مشمول قطعی برق نشوند، یا باید نسبت به بهینه سازی مصرف انرژی اقدام کنند، یا اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کنند و یا برق مازاد خود را از طریق تابلوی سبز بورس و به نرخ آزاد خریداری کنند و در غیر این صورت مشمول قطعی برق خواهند شد.

وی در پاسخ به برخی شبهات پیرامون سرانه مصرف برق مشترکان بخش خانگی ایران اظهار داشت: باتوجه به اینکه در بخش خانگی ایران ترکیبی از انرژی گاز و برق مورد استفاده قرار می گیرد، هرگونه مقایسه میزان مصرف با سایر کشورها باید با مقیاس کلی انرژی صورت بگیرد.

وی در همین رابطه اضافه کرد: باتوجه به اینکه ماده 19 مقررات ملی ساختمان در دهه های گذشته در کشور به صورت کامل اجرایی نشده است، میزان اتلاف انرژی در واحدهای مسکونی کشور بسیار بالاست که امیدواریم در سال‌های آینده و با رعایت این قوانین کاهش یابد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف انرژی خانگی در ایران 1.5 برابر ترکیه و 2 برابر آمریکاست، افزود: سرانه مصرف انرژی در بخش خانگی ایران 1.6 برابر متوسط جهانی است و به صورت کلی نیز شدت مصرف انرژی در ایران 2 برابر متوسط جهانی برآورد می شود.

300 مگاوات مجوز قانونی برای فعالیت ماینرها

مدیرعامل توانیر در خصوص میزان مصرف برق کشور در بخش ماینرها و استخراج رمز ارز گفت: در حال حاضر تنها برای 300 مگاوات مصرف برق مجوز استخراج ارز دیجیتال صادر شده است که البته این واحدها در فصل تابستان تنها در شب ها فعال هستند و در ساعات روز برق آنها قطع می‌شود، اما بر اساس آخرین محاسبات و پیش بینی ها برآورد می کنیم چیزی حدود 2 هزار مگاوات از برق کشور به صورت غیرقانونی توسط مراکز استخراج رمز ارز غیرمجاز برداشت می شود.

وی در همین رابطه اضافه کرد: از سال 1399 تا کنون نزدیک 230 هزار ماینر غیرمجاز کشف شده است و از طریق هماهنگی صورت گرفته با پلیس اقتصادی و نهادهای امنیتی اقدامات لازم برای کشف و برخورد با مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز ادامه دارد.

ثبت 8.7 درصدی رشد مصرف برق در تابستان امسال

رجبی مشهدی در خصوص میزان مصرف برق در فصل گرم سال نیز بیان کرد: سال جاری تابستان بسیار گرمی را سپری کردیم که نسبت به سال گذشته افزایش 8.7 درصدی مصرف در آن رخ دارد و این در حالی است که که متوسط رشد 10 ساله کشور 4.7 درصد بوده است.

وی در همین رابطه تصریح کرد: در تابستان سال جاری 6400 مگاوات به تقاضای مصرف برق افزوده شد و برای تامین این میزان برق عملاً باید 9 هزار مگاوات نیروگاه در کشور احداث شود که این میزان نیروگاه به همراه شبکه های انتقال دست کم به 9 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

وی با اشاره به افزایش شدید مصرف برق به ویژه در مناطق شمال غرب کشور ادامه داد: در4 سال گذشته دارندگان کولرگازی در مناطق شمال غرب کشور 4 تا 5 برابر افزایش یافته است و بر‌خلاف متوسط رشد مصرف برق کشور در سال جاری که 8.7 درصد بود، میزان افزایش مصرف برق در این مناطق 15 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر بود.

رجبی مشهدی در خصوص تعداد رکوردشکنی های مصرف برق در اوج بار سال جاری گفت: به واسطه بالا رفتن بیش از حد معمول دما که در پی استقرار گنبد حرارتی در کشور رخ داد و به دنبال آن افزایش مصرف برق، رکورد مصرف برق در تابستان سال جاری 47 بار شکسته شد و این در حالی است که در تابستان سال 1402 رکورد مصرف برق 34 بار و در تابستان سال 1401 نیز رکورد مصرف برق 17 بار شکسته شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز مصرف برق در ساعات اوج 70 هزار مگاوات است، ادامه داد: در حال حاضر نیز چیزی حدود 10 هزار مگاوات ناترازی بین تولید و مصرف وجود دارد و بر این اساس لازم است مشترکان بخش های مختلف حداکثر مشارکت را با طرح های مدیریت مصرف برق داشته باشند.

وی با تاکید بر الزام صنایع انرژی برای احداث نیروگاه خودتامین اضافه کرد: مستند به ماده 4 قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع انرژی بر باید اقدام به احداث نیروگاه خود تامین کنند و در سال جاری این صنایع 2 هزار مگاوات تولید برق داشتند و 6 هزار مگاوات نیروگاه نیز توسط صنایع در حال احداث است.

کدخبر: 1039737 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟