چرا قبض آب تهرانی ها 70 درصد گران شد؟ / آبفای تهران پاسخ داد

به گزارش رکنا، بر اساس مصوبه سال 1394 که در سال 1400 نیز مجددا در مصوبه هیات وزیران آمد، برای مشترکین که انشعاب فاضلاب آنها نصب گردیده یا شبکه جمع آوری فاضلاب در محل انشعاب آنها ایجاد شده است و امکان وصل انشعاب به شبکه مذکور وجود دارد، در بخش خانگی 70 درصد آب بهای مصرفی و در بخش غیر خانگی 100 درصد آب بهای مصرفی محاسبه می گردد.

رکنا خبری با عنوان "آیتم جدید قبض آب تهرانی ها را میلیونی کرد/ آبفای تهران پاسخ دهد!" در تاریخ 19 شهریور ماه 1403 منتشر کرد و مردم واکنش هایی در ذیل این خبر نشان دادند که در این خصوص گفتگوی رکنا با سیدرسول باقری، معاون درآمد و امور مشترکان آب و فاضلاب استان تهران را در ادامه بخوانید:

سیدرسول باقری، معاون درآمد و امور مشترکان آب و فاضلاب استان تهران

سیدرسول باقری درخصوص عنوان "بهای دفع فاضلاب" در قبض آب مشترکین گفت: تمام مشترکینی که انشعاب فاضلاب آنها جلوی منزل آنها نصب و به شبکه جمع آوری فاضلاب وصل شده باشند، باید کارمزدی تحت عنوان بهای دفع فاضلاب بپردازند که در بخش خانگی 70 درصد آب بهای مصرفی و در بخش غیر خانگی 100 درصد آب بهای مصرفی محاسبه می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کارمزد ثابت است و هر ماه محاسبه می شود، گفت: هر زمانی که مشترکین آب مصرف می کنند، فاضلاب تولید شده و بایستی طبق قانون کارمزدی برای تصفیه دفع فاضلاب بپردازند.

معاون درآمد و امور مشترکان آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به این سوال که اگر انشعاب فاضلاب برای مشترکینی جلوی منزل نصب شده باشد اما آنها اقدام به نصب در داخل ساختمان نکرده باشند، آیا باید کارمزد دفع فاضلاب را بپردازند؟ گفت: هیچ فرقی ندارد، اگر سیفون فاضلاب جلوی خانه مشترکین نصب شده باشد، به این معنی است که قابلیت دفع فاضلاب برای آنها ایجاد شده است و به طور اتوماتیک در سیستم فعال می شود. بنابراین چه ساکنین در داخل اقدام به نصب کنند و چه اقدام به نصب نکنند، کارمزد دفع فاضلاب طبق 70 درصد از آب بهای مصرفی آنها محاسبه خواهد شد.

باقری درخصوص نظرات مردمی که معتقد هستند چرا مردم باید 70 درصد از آب بهای مصرفی خود را بابت کارمزد دفع فاضلاب بپردازند، این در حالی است که پیش از این حق انشعاب فاضلاب را پرداخت کرده اند، گفت: شرکت آب و فاضلاب وظیفه ارائه خدمات به مردم دارد و مردم برای دریافت این خدمات هزینه می پردازند. خرید انشعاب فاضلاب مانند خرید خط تلفن است و بهایی که هر ماه مردم بابت دفع فاضلاب می پردازند، مانند استفاده ای است که از خط تلفن می برند. بنابراین قانونگذار برای کسانی که در شهر زندگی می کنند، هزینه هایی را تحت عنوان هزینه های شهرنشینی تعریف کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که محاسن این طرح برای مردم چیست؟ گفت: ما این شبکه را ایجاد کردیم که فاضلاب تولید مردم وارد آب های زیرزمینی نشود و بهداشت عمومی، بهداشت محیط و بهداشت آب شرب حفظ شود. بنابراین آب شرب مصرفی مردم پس از مصرف دوباره با شبکه فاضلاب به تصفیه خانه ها بازمی گردد و در حد استانداردهای کشاورزی که سازمان استاندارد تعریف کرده است تصفیه و تولید می شود و به حقابه کشاورزان ورامین و کرج اختصاص می یابد. بنابراین اگر فاضلاب دفع نشود وارد سفره های زیرزمینی و چاه ها شده و در ادامه آب مصرفی مردم آلوده می شود.

باقری در پاسخ به این سوال که باتوجه به طرح ساماندهی اتباع خارجی، تکلیف کارگران افغانستانی که برای پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب کار می کنند، چیست؟ گفت: به طور کلی به کارگیری اتباع خارجی که فاقد کارت اقامت هستند و اجازه کار ندارند در شرکت آب و فاضلاب ممنوع است و پیمانکاران باید این موضوع را رعایت کنند و این مسئله به طور مرتب تحت نظارت قرار دارد.

کدخبر: 1039475 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟