صف های طولانی بنزین در شمال کشور نتیجه انبارهای خالی وزارت نفت؟!

به گزارش رکنا، بحران تامین بنزین در شمال کشور، یک بار دیگر ناکارآمدی سیستم مدیریت وزارت نفت را به نمایش گذاشت. در حالی که مردم با مشکل کمبود بنزین دست و پنجه نرم می‌ کردند، مسئولان وزارت نفت به جای قبول مسئولیت، به دنبال توجیه این مشکل بودند.

طبق آخرین گزارش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در تعطیلات هفته گذشته به طور میانگین روزانه حدود 134 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است. به طوری که در روز شنبه (10شهریور) 142 میلیون لیتر، یکشنبه (11 شهریور) 137 میلیون لیتر، دوشنبه (12 شهریور) 132 میلیون لیتر، سه‌ شنبه (13 شهریور) 140 میلیون لیتر، چهارشنبه (14 شهریور) 124 میلیون لیتر، پنجشنبه (15 شهریور) 137 میلیون لیتر و روز جمعه (16 شهریور) 132 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است.

در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر کمبود و نایاب شدن بنزین و تعطیلی برخی جایگاه ها در استان های گیلان و مازندران منتشر شد که نه تنها از سوی وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه آن به کلی تکذیب شد، بلکه دلیل صف های طولانی در برخی جایگاه ها را افزایش حجم بی سابقه تردد و سفرها و مسافر، ترافیک سنگین درون و برون شهری و دلیل تعطیلی موقت برخی جایگاه ها را نیز تاخیر در رسیدن نفتکش ها عنوان کردند. این در حالی است که مصرف بنزین استان گیلان تنها در روز پنج‌ شنبه 15 شهریور به عدد بی‌ سابقه 9 میلیون لیتر رسیده است..

جبار کوچکی‌ نژاد، نماینده مردم رشت در خصوص استدلال وزارت نفت در این خصوص که ترافیک بالا دلیل اصلی کمبود بنزین بود، گفت: این نوع استدلال‌ ها به هیچ‌ وجه قانع‌ کننده نیستند. در گیلان 2 روز بنزین وجود نداشت و جایگاه داران اساسا تعطیل بودند. شرکت پالایش و پخش می‌ توانست از ظرفیت سایر استان‌ ها در این پیک گردشگری استفاده کند. در هر سال در هفته‌ های پایانی سال، این حجم ترافیک و کمبود مشاهده می‌ شود و لازم بود این موارد پیش‌ بینی شود.

در این باره مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم درباره مشکلات مردم درخصوص کمبود بنزین، مواد غذایی و آب معدنی در استان گیلان طی تعطیلات هفته گذشته نظر دیگری دارد که به خبرنگار رکنا گفت: وقتی در طی یک هفته، سه برابر ظرفیت استان، جمعیت وارد می شود، برخی موضوعات مثل صف برای بنزین و یا حتی غذاخوری و رستوران هم طبیعی می شود.

بنابراین برغم اینکه معضل تامین سوخت و صف های طولانی بنزین در ایام تعطیل مسبوق به سابقه بوده است، این پرسش مهم مطرح می شود که چرا این بار داستان متفاوت بود و مشکل به یک بحران تبدیل شد؟ یا چرا باتوجه به اینکه تعطیلات احتمالی یک هفته ای در تقویم مشخص بود، از سوی وزارتخانه عریض و طویل وزارت نفت، پیش بینی و برنامه ریزی لازم صورت نگرفت؟ اگرچه گفته می شود که این بار ازدحام مسافران قابل تصور نبوده است و حتی مسافران عمانی و عراقی نیز روانه شمال شده بودند، چرا مشکل کمبود بنزین در استان خراسان رضوی و ایام اربعین و شهادت امام رضا (ع) با آن حجم از مسافران ایجاد نشد؟

در پاسخ به این سوال، گزینه خالی بودن انبار بنزین چالوس و برخی شهرهای شمال کشور مطرح شد که طبق گفته یک منبع آگاه در وزارت نفت، دولت سیزدهم ذخایر انبارهای بنزین در شمال کشور را خالی تحویل دولت جدید داده است.

در این خصوص بهروز شجاعی، فعال رسانه ای با اشاره به کمبود بنزین در هفته گذشته در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از دوستان در ‎وزارت نفت پیگیری کردم، کاملا در جریان بودند و در حال تامین کسری ‎بنزین از  استان‌ های مجاور هستند. خوب است بدانید حضرات موقع تحویل مسئولیت‌ حتی مخازن را طبق روال پر نکرده بودند، در خوشبینانه‌ ترین حالت به این می‌ گویند بی‌ مسئولیتی! در زمان تحویل ‎دولت، ذخایر انبارهای ‎بنزین در شمال کشور نسبت به سال قبل 40 درصد منفی بود و موجودی انبار نفت ‎چالوس صفر! اقدام لازم برای واردات محموله بنزین از شمال کشور که مستلزم برنامه‌ ریزی دو ماهه بود، انجام نشده بود و به همین دلیل تامین ‎بنزین وارداتی در شمال، شمال شرق و شمال غرب کشور نسبت به هفته‌ های گذشته به صفر رسیده بود و همین موضوع باعث صفر شدن موجودی بنزین انبار نفت چالوس که به صورت واردات تامین می‌ شود، شد."

به گزارش رکنا، اگر احتمال خالی بودن ذخایر بنزین استان های گیلان و مازندران صحت داشته باشد، وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه آن در دولت چهاردهم از نخستین روز دولت فرصت داشتند که بنزین مورد نیاز تعطیلات را از استان های دیگر به شهرهای شمالی منتقل و انبارها را پر کنند. یعنی اگر وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه آن، به اندازه ای که به جلسات و آیین تکریم و معارفه مدیران جدید بها دادند، به موضوع مهم تامین سوخت تعطیلات بها داده بودند، شاید این بار نیز تامین سوخت در حد صف های طولانی باقی می ماند و مشکل به یک بحران تبدیل نمی شد. بنابراین برغم حجم بی سابقه مسافران، ترافیک سنگین، افزایش مصرف بنزین و مشکلات لجستیکی اما دلیل اصلی بحران تامین سوخت در برخی شهرهای شمالی تعطیلات اخیر، تنها می تواند سهل انگاری، بی مسئولیتی، کم کاری، مشکلات مدیریتی و عدم هماهنگی مناسب بین شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت و دیگر نهادهای ذی ربط در تامین بنزین از پالایشگاه ها به جایگاه ها باشد.

کدخبر: 1038448 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟