وام های نجومی در بورس / بازرسی یا عشقی؛ کدام یک راست می گویند؟!

به گزارش رکنا، صبح روز پنجشنبه 15 شهریور ماه 1403، تصویر نامه‌ ای به تاریخ 10 شهریور ماه 1403 از سازمان بازرسی کل کشور به وزیر اقتصاد منتشر شد که نشان می‌ دهد 5 عضو شورای عالی بورس با مصوبه‌ ای، 10 میلیارد و 500 میلیون تومان به خودشان وام داده‌ اند. بیشترین مبلغ این وام به مجید عشقی ، رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با مبلغ 2 میلیارد و 700 میلیون تومان اختصاص یافته است.

همچنین در این نامه آمده است که علیرضا ناصرپور، نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، رضا عیوضلو، عضو هیات مدیره، مهرداد مسعودی فر، عضو هیات مدیره و حسن فرج زاده دهکردی، عضو هیات مدیره هر کدام مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون تومان وام دریافت کرده اند.

نحوه پرداخت این وام ها با نرخ سود 4 درصد و با دوره بازگشت 10 ساله بوده است.

وام قرض الحسنه به سازمان بورس

عملکرد مجید عشقی در مدیریت و نظارت بر بازار بورس کمتر از حد انتظار بوده است

در نامه سازمان بازرسی کل کشور آمده است: نظر به اینکه تصمیم پرداخت وام به مدیران سازمان بورس، در شورای عالی بورس و اوراق بهادار و در دوران گذر از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم آن هم در زمانی که عملکرد کلی سازمان بورس و اوراق بهادار در مدیریت و نظارت بر بازار بورس و ارواق بهادار نیز کمتر از حد انتظار بوده است؛ اتخاذ چنین تصمیمی آن هم در روزهای پایانی دولت قبل و پیش از استقرار دولت جدید، واجد ابهامات جدی است که در صورت اطلاع سهامداران و فعالان بازار به ویژه سهامداران خرد، بر نارضایتی اجتماعی آنان ناشی از عملکرد مسئولان بازار اوراق بهادار خواهد افزود.

در واکنش به نامه سازمان بازرسی کل کشور، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، این موضوع را دروغ بزرگ خواند و گفت: اینکه گفته می شود هیئت مدیره سازمان وام را برای خودشان تصویب و پرداخت کرده، قطعاً یک دروغ بزرگ است و هیئت مدیره سازمان بورس نه برای خودش بلکه برای مدیران و کارکنان بورس وام تصویب و پرداخت کرده است و این مبالغ از محل منابع خود سازمان پرداخت شد.

طبق اعلام مجید عشقی، شورای عالی بورس براساس ماده 4 قانون اوراق بهادار مسئولیت تعیین حقوق و دستمزد مزایای هیئت مدیره سازمان بورس را برعهده دارد و این مبالغ هم براساس مصوبه شورا پرداخت شده و پرداخت چنین مبالغی در تمامی نهادهای پولی و مالی متناظر یک روال کاملاً عادی است و حتی گاه در برخی نهادها مبالغ پرداختی بیشتر از این ارقام است و مدیران و کارکنان سازمان بورس، به خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌ های متعددی مواجه‌اند، در نتیجه برای حفظ منابع انسانی نهاد ناظر بازار سرمایه، لازم است این تسهیلات پرداخت شود. شورای عالی بورس هم براساس همین موضوع با پرداخت تسهیلات موافقت کرده است.

واکنش عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد به ماجرای پرداخت وام قرض الحسنه به هیات مدیره بورس

عبدالناصر همتی

در پی ارسال نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تصویب پرداخت وام به اعضای هیات مدیره سازمان بورس ‌اوراق بهادار در آخرین روزهای دولت قبل، وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار ارائه توضیحات و روشنگری لازم از سوی مدیران سازمان بورس شد. بر اساس دستور صریح عبدالناصر همتی، مدیران بورس ملزم به انتشار مستندات و دلایل این تصمیم شده اند.

همتی نوشت: پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به مرکز بازرسی وزارتخانه ارجاع داده ام. در دولت چهاردهم برای حذف رانتها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌ خواری به هیچکس نخواهیم داد.

دستگاه های نظارتی شفاف سازی کنند

در ساعات اخیر خبری در برخی رسانه‌ ها مبنی بر دستگیری مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جزیره قشم و در حین خروج از کشور منتشر شد که طبق اعلام رسانه قوه قضاییه این خبر از اساس کذب است و صحت ندارد.

گفتنی است، از آنجا که اطلاع رسانی شفاف درخصوص این ماجرا می تواند اذهان عمومی را روشن و مانع انتشار اخبار کذب از سوی برخی رسانه ها شود و همچنین طبق گفته مجید عشقی، تمام مدارک و مستندات این ماجرا برای بررسی به دستگاه‌ های نظارتی ارائه شده است و این مبالغ از محل منابع خود سازمان پرداخت شده و از منابع بانکی نبوده است، بنابراین ضروری است به زودی شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق در این خصوص از سوی دولت چهاردهم، دستگاه های نظارتی، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، مسئولین ذی ربط، اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس انجام گیرد تا مشخص شود مدیران بورس براساس کدام قانون و منطقی به خودشان وام های میلیاردی با بازپرداخت 10 ساله و نرخ سود 4 درصد پرداخت کرده اند؟

آن هم در شرایطی که دولت سیزدهم به پایان رسیده و ناظران جدید بورس در شورای عالی حضور پیدا نکرده‌ اند!

باید مشخص شود اگر طبق گفته عشقی این وام ها، وام اشتغالزایی بوده است، آیا مدیرانی که سابقه بیمه دارند و حقوق بگیر دولت هستند، می توانند وام اشتغالزایی میلیاردی آن هم با سود 4 درصد، دریافت کنند یا خیر؟

کدخبر: 1037441 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟