در تعطیلات بنزین نداریم! / میراث گذشته و سهل انگاری وزارت نفت تعطیلات تابستانی را تلخ کرد

به گزارش رکنا، طبق گزارشات مردمی و مسافران در روزهای اخیر برخی از جایگاه های سوخت در شهرهای شمالی کشور با چالش جدی تامین بنزین مواجه بوده و علاوه بر ترافیک های چند کیلومتری به دلیل ازدحام مسافران، عدم تامین سوخت نیز مردم را با مشکلات مضاعف مواجه کرده است.

در این خصوص، کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به بحث کمبود بنزین در بعضی از جایگاه‌ های کشور در چند روز اخیر یادآور شد: در هفته اخیر شاهد افزایش حجم ترددها به‌ ویژه در استان‌ های شمالی بوده‌ ایم و ترافیک بسیار سنگینی در مبادی ورودی شهرهای شمالی کشور داشته‌ ایم و تا زمانی که این حجم از خودرو در جاده‌ ها در حال تردد است، مصرف بنزین در جایگاه‌ ها حدود 2 برابر افزایش می‌ یابد و نفتکش‌ ها به‌ دلیل ازدحام بالای مسافران و تردد بی‌ سابقه خودرو در این مدت با تأخیر حدود 3 برابری در حمل بنزین از مبدا تا مقصد روبه‌رو می‌ شوند که این اتفاق منجر به تأخیر در توزیع سوخت نفتکش‌ ها به جایگاه‌ ها می‌ شود.

در این راستا و طبق اعلام خبرگزاری مهر، خبرهای متعددی از برخی شهرهای استان گیلان مبنی بر غیرفعال شدن جایگاه‌ های سوخت و معطلی چندین ساعته مسافرین و مجاورین پشت این جایگاه‌ ها حکایت دارد و از شرق و غرب گیلان گرفته تا مرکز استان مسافران و شهروندان برای سوختگیری خودروهایشان با چالش نبود سوخت در جایگاه‌ ها مواجه بودند و این چالش در شهرهای مسافرپذیر بیشتر مشهود بوده است.

در این خصوص مجتبی شکوری، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌ های نفتی گیلان نیز گفته است: ترافیک علت اصلی نرسیدن سوخت به برخی جایگاه‌ های سوخت گیلان است و بسیاری از نفت کش‌ های حمل سوخت در گیلان پشت ترافیک‌ های چند کیلومتری متوقف شدند و موفق به سوخت رسانی به موقع به برخی از جایگاه‌ ها نشدند و این مهم موجب نارضایتی شهروندان و مسافران شده است.

طبق گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان در تعطیلات اخیر حجم وسیع حضور مسافرین به این استان باعث رکوردشکنی فروش شده است و برخی جایگاه‌ ها در روز دو بار سوخت گیری می شود. به طوری که مصرف روزانه بنزین گیلان که در ایام تابستان 4 میلیون و 800 هزار لیتر بوده است، با ثبت یک رکورد جدید، در روزهای اخیر به 6 میلیون و 251 هزار لیتر رسیده است.

در تعطیلات بنزین نداریم!

طبق آخرین گزارش شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی ایران، مصرف بنزین در کشور هم اکنون در اوج خود قرار دارد، به طوری که مصرف بنزین در روز 10 شهریور ماه امسال به 142 میلیون لیتر رسیده است. در روز یکشنبه، 11 شهریور ماه نیز مصرف بنزین به حدود 138 میلیون لیتر رسیده که اوج مصرف بنزین ناشی از تعطیلات و افزایش سفرها در هفته اخیر بوده است.

همچنین میانگین روزانه مصرف بنزین کل کشور در شهریور به روزانه 132 میلیون لیتر رسیده است و مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل عمومی از ابتدای شهریور امسال تاکنون روزانه حدود 65 میلیون لیتر بوده که مصرف بنزین نسبت به شهریور سال 1402 که حدود 122 میلیون لیتر بوده است، 8.5 درصد افزایش یافته است.

گفتنی است، میانگین مصرف روزانه بنزین از ابتدای سال 1403 تاکنون 123 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 1402 که حدود 115 میلیون لیتر بوده، 7 درصد افزایش یافته است.

طبق این گزارش، افزایش مصرف در حوزه حمل و نقل در بعضی از زمان‌ ها به حدود 14 درصد نیز افزایش یافته است و امسال مصرف سوخت در بخش حمل و نقل، دیزلی و گازوئیل رشد بیش از 10 درصدی نسبت به سال 1402 داشته است.

با این اوصاف، در حالی مسئولان وزارت نفت ترافیک چند کیلومتری خودروها و افزایش حجم مسافران در تعطیلات اخیر را دلیل ایجاد مشکل برای تردد نفت کش‌ های حامل سوخت اعلام کرده اند و می گویند هیچ محدودیت و مشکلی در تامین بنزین وجود ندارد، که مسئله ناترازی در حوزه انرژی هم اکنون به یک ابربحران در کشور تبدیل شده است و طبق معمول که در تابستان برق نداریم و در زمستان گاز، کار به جایی رسیده است که در تعطیلات بنزین نداریم و طبق گفته غلامرضا دهقان ناصرآبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی، پیش‌ بینی می‌ شود امسال بیش از 2 میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشیم که این هزینه به صورت تقریبی معادل احداث یک پالایشگاه با ظرفیت 100 هزار بشکه در روز است. این در حالی است که قیمت تمام شده بنزینی که وارد می کنیم، حدود لیتری 50 تا 60 هزار تومان است و در بودجه سال جاری حدود 6 میلیارد دلار یعنی معادل دو ماه درآمد نفتی کشور صرف واردات بنزین می شود.

بنابراین حتی اگر طبق گفته مسئولان وزارت نفت بپذیریم که مشکل و محدودیتی در حوزه تولید و تامین سوخت وجود ندارد و منابع لازم برای واردات بنزین به میزان کافی در کشور موجود است اما حداقل این وزارتخانه و شرکت های زیرمجموعه آن باید برنامه ریزی و پیش بینی های لازم را برای روزهای تعطیلات داشته باشند تا مردم با مشکل مواجه نشوند.

کدخبر: 1036916 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟