روند خالص‌ سازی و مدیران سفارشی وضعیت دولت را بحرانی کرده است / امام صادقی ها زمینه ساز فساد در دولت!

به گزارش رکنا، علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که روند خالص‌سازی و مدیران سفارشی در دولت سیزدهم، را بحرانی کرد، گفت: مدیران امام صادقی دولت قبل، چون تخصص و سابقه کار نداشتند و حاضر نبودند از تشکل‌ها و انجمن‌ها مشاوره بگیرند، قوانینی وضع کردند که منجر به ایجاد امضا‌هایی طلایی بخصوص در بحث ثبت سفارش شد که زمینه‌ساز بروز فساد شده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره دخالت دولت در انتخابات اتاق ایران و ردصلاحیت کاندیداها گفت : مساله خالص‌سازی در دولت قبل به حدی شدید بود که آقای خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد، به صورت علنی در انتخاب رئیس اتاق ایران دخالت و اعمال نفوذ کرد و عملا به آرای صاحبان صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی کشور بی‌احترامی کرد.

"انقلابی گری" و "جوان گرایی" دو شعاری بود که روند حذف منتقدان جناح به اصطلاح "انقلابی" را در دولت سیزدهم کلید زد. حذف هایی که نام "خالص سازی" در رسانه ها مشهور شد.

 «علی شریعتی»، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره مهمترین چالش‌های پیش روی وزارتخانه‌های اقتصادی دولت صمت و جهاد کشاورزی در دولت چهاردهم، گفت: در بدنه همه دولت ها شاهد حضور مدیران سفارشی بودیم این روند در سال های اخیر بیش از پیش دیده شد و اصطلاحاً به آن خالص سازی می گفتند. باید با عینک واقع بینانه به مجموعه‌ای که دولت تحویل گرفته، نگاه کنیم، سپس سطح انتظارات و توقعات خود را بیان کنیم.

شریعتی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم درباره دو وزارتخانه اقتصادی صمت و کشاورزی صحبت کنیم به طور کلی در حوزه وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی، وضعیت فراتر از بحرانی و نابسامان است؛ به نحوی که برای اولین بار در تاریخ، وزیر جهاد دولت سیزدهم به زندان رفت و همچنین در دولت قبل، وزارت صمت با هدف خالص‌سازی توسط یک تیم تحویل گرفته شد و در نهایت، امروز آقایان اتابک و نوری قزلجه با وزارتخانه‌هایی روبه‌رو هستند که نیاز به بازسازی کامل دارند؛ در واقع، این آقایان باید دوباره وزارتخانه را تعریف کنند. هر چند اقای علی‌آبادی تلاش کرد کار‌هایی انجام دهد، اما فرصت نشد.

این صادرکننده برتر ادامه داد: سیستم اقتصادی ما واردات‌محور است و باید این مدل تغییر کند. برخی سیاست‌گذاران بر این باور هستند که با ممنوعیت واردات کالا‌هایی که در داخل ساخته می‌شوند، از تولیدکننده داخلی حمایت می‌کنند، اما در عمل دیده‌ایم که چنین اتفاقی رخ نداده است. در این زمینه بازار لوازم خانگی بهترین مثال است؛ در سایه انحصار ایجادشده، تولیدکننده داخلی، یخچال چینی را در داخل کشور سرهم می‌کند و به اسم داخلی عرضه می‌کند، اما در این میان هم مردم و هم دولت متضرر می‌شوند. دولت از درآمد عوارض گمرکی محروم شده است و مردم هم دیگر حق انتخاب ندارند و مجبور هستند با ریسک کالای فیک، خراب و بدون نمایندگی خریداری کنند. در حوزه لوازم آرایش، عطر و شاه‌بیت همه این‌ها یعنی خودرو نیز چنین وضعیتی را شاهد هستیم.

این فعال اقتصادی گفت: امروز در کف خیابان تمام کالا‌هایی که واردات آن‌ها ممنوع است، به طور علنی و به‌راحتی عرضه می‌شوند و برای ایجاد رانت و ثروت برای عده‌ای خاص، مردم به زحمت افتاده‌اند.

شریعتی با اشاره به وجود امضا‌های طلایی در برخی دستگاه‌های دولتی از جمله وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی، گفت: مدیران امام صادقی دولت قبل، چون تخصص و سابقه کار نداشتند و حاضر نبودند از تشکل‌ها و انجمن‌ها مشاوره بگیرند، قوانینی وضع کردند که منجر به ایجاد امضا‌هایی طلایی بخصوص در بحث ثبت سفارش شد که زمینه‌ساز بروز فساد شده است.

عضو انجمن مواد غذایی ایران خاطرنشان کرد: اگر بازار مبادله ارزی عملیاتی شود، می‌تواند کمک بزرگی به تولید و صادرات کشورمان داشته باشد. امروز یکی از اولویت‌های آقای اتابک (وزیر صمت)، باید ایجاد شرایط مناسب برای صادرات و تسهیل در بازگشت ارز صادراتی باشد و عملیاتی شدن مبادله ارزی، کمک شایانی به این موضوع می‌کند.

شریعتی تاکید کرد: مطالبه دیگر امروز مردم، آزادسازی واردات خودرو است، آن هم بدون محدودیت‌های فعلی و با تعرفه پایین؛ امیدواریم که این مساله که خواسته اکثریت جامعه است، جزو اولویت‌های کاری وزارت صمت در دولت چهاردهم قرار گیرد، مخصوصا که رئیس‌جمهور نیز قول آن را به مردم داده است.

وی همچنین درباره نداشتن سابقه کار در وزارت صمت توسط وزیر جدید و سابقه حضور اتابک در اتاق بازرگانی، گفت: بسیاری از وزیران دولت قبل هم سابقه نداشتند و مستقیم از دانشگاه امام صادق به مدیریت ارشد رسیدند و شروع به خالص‌سازی کردند. اکنون نیز پس از سه سال، شاهد آن هستیم که روند خالص‌سازی و حضور مدیران سفارشی، چه بر سر کشور آورده‌اند.

 خالص‌سازی در دولت قبل به حدی شدید بود که آقای خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد، به صورت علنی در انتخاب رئیس اتاق ایران دخالت و اعمال نفوذ کرد

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره دخالت دولت در انتخابات اتاق ایران و ردصلاحیت کاندیداها گفت : مساله خالص‌سازی در دولت قبل به حدی شدید بود که آقای خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد، به صورت علنی در انتخاب رئیس اتاق ایران دخالت و اعمال نفوذ کرد و عملا به آرای صاحبان صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی کشور بی‌احترامی کرد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: آقای اتابک سابقه کار در بخش خصولتی را دارد و به سیستم اتاق بازرگانی و بخش خصوصی آشنا است. ضمن آن که در جریان انتخابات، آقای پزشکیان با حضور در اتاق رسما اعلام کرد که در انتخاب وزرا و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی با اتاق بازرگانی مشورت خواهد کرد.

شریعتی در پایان ابراز امیدواری کرد که وزرای صمت و کشاورزی با بهره‌گیری از نظرات انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی، شرایط فعالیت در حوزه‌های تخصصی ذی‌ربط را بهبود ببخشند.

منبع: سایت دیده بان ایران

کدخبر: 1034627 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟