چهار توصیه‌ مهم فعالین حوزه معدن به وزیر جدید صمت

به گزارش رکنا؛ در متن فعالین حوزه معدن آمده است:

ضمن عرض تبریک بواسطه حسن انتخاب آقای دکتر پزشکیان و با عنایت به رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای سکانداری وزارت صمت به آقای دکتر اتابک، در رابطه با بخش معدن نکاتی را مطرح می‌کنم.

همانگونه که مستحضرید حاکمیت، بخش معدن را بعنوان یکی از موتورهای پر قدرت توسعه در نظر گرفته بطوریکه در قانون برنامه هفتم میزان رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن تکلیف نموده که محقق نمودن این ماموریت خطیر بدون در نظر داشتن الزامات و زیر ساختها بی‌نتیجه خواهد بود.   

مسند وزارت صمت، همان مسندی است که روزگاری جایگاه مردی بزرگ بود و الحق بخش معدن کشور، وامدار آقای مهندس حسین محلوجی و تیم مدیریتی ایشان است که با اتخاذ تصمیمات به موقع و شجاعانه و خردمندانه همچون آزاد سازی معادن و تامین ماشین آلات معدنی نام خود را جاودانه نمودند. به همین جهت و با پشتوانه چهار دهه فعالیت در بخش معدن و آرزوی تحقق تکلیف محوله چند مطلب کوتاه اما پر از امید و انتظار بعنوان مطالبه  را مطرح می‌کنم:

اول: در نخستین گام، لازم است، معاونت معدنی خود را از جنس معدن با کارنامه درخشان و همسو با فعالین معدنی انتخاب و از بکار گیری افراد سیاسی در این پست اجتناب شود و در انتخاب  مدیران ستادی وزارت و همچنین مدیران استانی نظریات تشکل‌های معدنی مد نظر قرار گیرد.

دوم: تامین ماشین آلات معدنی نیاز به تصمیم و دستوری شجاعانه مبنی بر آزاد سازی ورود هزاران ماشین آلات معدنی که هم اینک در گمرکات کشور موجود می‌باشد، بدون اخذ هر گونه هزینه های ورودی( مستند به ماده ۱۰۹ آئین نامه اجرایی معادن ) برای فعالیت معدنی دارد .

سوم: همانگونه که مستحضرید در سامانه کاداستر معدن، اکثر مناطق مستعد معدنی ایران بعنوان محدوده معدنی بلوکه شده وزارت، ثبت گردیده و عملأ مناطقی برای پی‌جویی و ثبت محدوده معدنی امیدبخش وجود ندارد، لذا دستور آزادسازی مدیریت شده این مناطق قطعا راهگشا خواهد بود.

چهارم: رفع تعیین تکلیف حاکمیت ادارات و سازمانهای دیگر همچون اداره منابع طبیعی و سازمان محیط زیست و.......  بر بخش معدن و درخواست حمایت حاکمیتی از حقوق قانونی فعالان بخش معدن در راستای انگیزه معدنکاری و سرمایه گذاری در این بخش بعنوان چهار پیشنهاد کوتاه مدت میتواند باعث شکوفایی بخش معدن باشد.

کدخبر: 1034342 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟