دولت سیزدهم در قبال واردات آیفون 14 و 15 مماشات کرد / آنتن آیفون دیر قطع شد!

به گزارش رکنا، روز سه شنبه 30 مرداد 1403، حمیدرضا دهقانی‌ نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص قطع آنتن آیفون های رجیستر نشده گفت: با توجه به پیگیری‌ های جدی ستاد مرکزی مبارزه با کالا و ارز از اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آنتن آیفون‌های رجیستر نشده قطع شد.

این در حالی است که ابتدای پاییز 1401 واردات آیفون 14به بالا به شکل تجاری و مسافری به کشور ممنوع شد، اما این گوشی ها به صورت قاچاق وارد بازار کشور شد و با روش های مختلف مورد استفاده مردم قرار گرفت.

پرسش اساسی این است که چرا این کالا اساسا قاچاق است و چرا آنتن آن بعد از مدت ها قطع شد و وزارت ارتباطات دولت سیزدهم چه نقشی در استفاده غیرقانونی از این کالا در این مدت داشته است؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با مهدی عبقری، نماینده هیات رئیسه ادوار انجمن واردکنندگان تلفن همراه را بخوانید:

مهدی عبقری، نماینده هیات رئیسه ادوار انجمن واردکنندگان تلفن همراه

دولت سیزدهم طی این دو سال مماشات کرد

مهدی عبقری در پاسخ به این سوال که چرا آنتن آیفون 14 و 15 قطع شد؟ گفت: از روز اول اعلام کردند که این کالا قانونی نیست و به صورت قاچاق وارد کشور می شود اما بسیار دیر اعلام کردند و بهتر بود زودتر و همان روزهای اول آنتن این گوشی ها را قطع می کردند.

وی افزود: طی دو سال گذشته چندین بخشنامه اعلام شد و رسما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که این کالا قطعا قاچاق است و شک و شبه ای هم برای خریداران این کالا وجود نداشت.

وی در ادامه گفت: معتقد هستم که دولت سیزدهم طی این دو سال یک مقدار مماشات کرد و باید خیلی سریعتر تکلیف را مشخص می کرد. علیرغم اینکه از اساس موضوع واردات آیفون 14 و 15 به کشور درست است یا نه اما به هر حال این کالا قاچاق است و هیچ کالای قاچاقی در کشور به صورت عیان در ویترین ها وجود ندارد و عرضه نمی شود.

چرا آنتن آیفون بعد از دو سال قطع شد؟

نماینده هیات رئیسه ادوار انجمن واردکنندگان تلفن همراه در پاسخ به این سوال که چرا دیر اعلام کردند و اجازه دادند این کالا به صورت قاچاق وارد شود و مردم هم خریداری کنند و بعد اعلام کردند که این کالا قاچاق است و اواخر دولت سیزدهم هم آنتن آن را قطع کردند؟ گفت: این بحث دو مرحله دارد. دولت از روز اول و با ورود آیفون 14 به بازار جهانی به صورت رسمی اعلام کرد که این کالا به هیچ عنوان در کشور آنتن نخواهد داشت و قاچاق است. ضمن اینکه بحث رجیستری در کشور به این صورت است که به محض فعال کردن سیم کارت، یک پیام ارسال می شود و با اهمال کاری و مماشاتی که در قطع شدن دیرهنگام آنتن این گوشی ها صورت گرفت، متاسفانه یک عده فرصت طلب سواستفاده کردند. این در حالی است که قطع رجیستری دو طرفه است.

وی در ادامه گفت: سامانه تلفن همراه در کشور این قابلیت و توانایی را دارد که بتواند تشخیص دهد، یک تلفن همراه با چه خطی فعال است و یک خط با چه مدل تلفن همراهی فعال است و این دسترسی دو طرفه برای سامانه امکان پذیر است. لذا شاید تصمیم نداشتند که از روز اول اقدامات پلیسی انجام دهند اما بالاخره یک مبارزه ای در این خصوص می شود و آنتن این گوشی ها قطع می شود، چون کالای قاچاق محسوب می شوند.

چرا واردات آیفون به کشور قاچاق است؟

عبقری در پاسخ به این سوال که اساسا چرا این کالا قاچاق است؟ آیا چون برند آمریکایی است؟ اما این کالا در چین ساخته می شود و ما همه نوع کالا همچون خودرو ساخت چین را هم وارد کشور می کنیم، گفت: طبق آنچه به ما اعلام کردند، مهمترین دلیل بحث تامین ارز، میزان ارزبری و محدودیت های ارزی است. کالایی که 1200 دلار قیمت دارد و تا سال 1401، سالیانه حدود 800 تا یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج کرد، عددی که می توانیم با آن گوشی های میان رده 500 دلاری وارد کشور کنیم و خیل عظیمی از مردم از آن بهره مند شوند. زیرا این کالا، یک کالای لوکس و گران قیمت محسوب می شود.

وی در ادامه گفت: هر قطعه گوشی آیفون در یک کشور ساخته می شود و ما کارخانه ای به نام کارخانه اپل در دنیا نداریم ولی اپل خود به خود پرچم یک برند آمریکایی است و وقتی آمریکا محدودیت وارداتی برای کالای ایرانی از جمله فرش دست باف، زعفران و پسته قرار داده است، ممنوعیت واردات آیفون به ایران می تواند یک عمل متقابل باشد.

عبقری در پاسخ به این سوال که آیا نباید حق انتخاب برای مردم قائل شد و شاید کسی بخواهد از کالای لوکس استفاده کند یا به صورت مسافری این کالا را وارد کند؟ گفت: این یک بحث سیاستگذاری کلان است. بدین ترتیب که طبق قانون باید برای گوشی های وارداتی، دفاتر خدمات پس از فروش در کشور وجود داشته باشد و این موضوعی است که از سال 96 با خروج برندها از کشور قانونمند شده است.

وی با بیان اینکه ما دفاتر رسمی خدمات پس از فروش کالای اپل را در کشور نداریم و به طور رسمی از اپ های ایرانی در این کالا نمی توانیم استفاده کنیم، گفت: با تمام این اوصاف، در نهایت امر برای واردات هر کالایی به کشور قطعا وزارت صمت تصمیم می گیرد. آنچه مشخص است در سامانه رجیستری تلفن همراه برای گوشی آیفون تا رده 13 رام شد و دارای آنتن است اما این امکان برای رده های بعدی وجود ندارد. خرده ای هم نمی توان به این موضوع گرفت.

کالای مسافری تعریف دارد

نماینده هیات رئیسه ادوار انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان اینکه کالای مسافری یک تعریف مشخصی دارد، گفت: خواستگاه کالای مسافری برای ورود مسافران است و هم اکنون آیفون 14 و 15 تا یک ماه برای مسافران واقعی آنتن دارد اما اینکه کالای مسافری به عنوان کالای تجاری خرید و فروش شود، اشتباه است و نباید کالایی را به اسم مسافری وارد و در سیستم تجاری کشور عرضه کنیم.

وی ادامه داد: برغم اینکه بسیاری دوست دارند که این موضوع را داغ کنند، دو سال است که واردات آیفون 14 و 15 به کشور ممنوع است و صددرصد قاچاق است و حالا آنتن آن قطع شده است و چه بسا فردا تمهیدات بیشتری برای آن لحاظ شود و کسی نمی تواند بگوید که من اطلاعی نداشتم و نمی دانستم.

قطع شدن آنتن آیفون قطعا در اختیار وزارت ارتباطات بوده و هست

عبقری در پاسخ به این سوال که اما با این حال امکان فعال کردن این کالا که صددرصد قاچاق است، وجود داشت، گفت: به همین دلیل و دور زدن قانون بود که مانع آن شدند.

وی در پاسخ به این سوال که، پس چگونه امکان فعال شدن یک کالای صددرصد قاچاق وجود داشته و آیا وزارت صمت یا وزارت ارتباطات کم کاری کردند؟گفت: این اشتباه و اهمال کاری از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صمت انجام نشده است و قطعا وزارت ارتباطات باید این کار را می کرد، زیرا دسترسی به سامانه در اختیار وزارت ارتباطات است و می تواند تشخیص دهد کدام گوشی با چه خطی و چه خطی با کدام گوشی فعال است یا نیست.

وی با بیان اینکه من خبر از پشت پرده این قصه ندارم، گفت: من اطلاع ندارم، آیا همانطور که موضوع قاچاق این کالا به صورت قانونی به شهروندان و اصناف ابلاغ شد، به وزارت ارتباطات هم ابلاغ شد که آنتن این گوشی ها باید قطع شود یا نه و به همین دلیل نمی توانم کسی را محکوم کنم.

کدخبر: 1034216 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟