نگرانی از «تحلیل رفتن فاجعه‌ بار» دریای خزر / یک فاجعه زیست محیطی در راه است!

به گزارش رکنا، الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان روز دوشنبه پس از دیدار با ولادیمیر پوتین در باکو نسبت به آنچه او «تحلیل‌رفتن فاجعه‌بار» دریای خزر خواند به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری آذربایجان در همین راستا یادآور شد که با همتای روس خود برای بررسی و ارزیابی این وضعیت توافق کرده است.

دریای خزر ، بزرگ‌ترین پهنه آبی محصور در خشکی میان آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و روسیه و ایران است.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که سطح آب دریای خزر که در طول قرن گذشته نوسانات شدیدی داشته، از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی رو به کاهش است.

الهام علی‌اف که در باکو کنار رئیس جمهوری روسیه با خبرنگاران سخن می‌گفت، در ادامه گفت: «از پنجره اتاقی که در آن مذاکره می‌کردیم، صخره‌هایی را به ولادیمیر ولادیمیرویچ (پوتین) نشان دادم که همین دو سال پیش زیر آب بودند.»

وی با اشاره به تحلیل رفتن آب دریای خزر یادآور شد که «اکنون این صخره‌ها دست کم یک متر از آب بیرون هستند.»

رئیس جمهوری آذربایجان سپس تصریح کرد که با ولادیمیر پوتین توافق کرده است تا به اتفاق، وضعیتی را که به گفته وی در حال تبدیل شدن به یک فاجعه زیست‌محیطی است، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که به این دیدار اختصاص یافته آورده است که ولادیمیر پوتین در خصوص این بخش از سخنان الهام علی‌اف در باره دریای خزر اظهار نظری نکرد.

ناظم محمودف، رئیس سرویس ملی هواشناسی وزارت محیط زیست جمهوری آذربایجان به رویترز گفت که سطح آب دریای خزر تحت تأثیر گرما و شدت تبخیر ناشی از تغییرات آب و هوایی و همچنین انحراف‌ها برای آبیاری در مسیرِ رودخانه ولگا که به خزر می‌ریزد، به شدت کاهش یافته است.

وی ضمن درخواست برای تلاش‌های بیشتر جهانی به منظور کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای گفت تغییرات سطح دریای خزر بر محیط زیست و بخش‌های اقتصادی، به ویژه عملیات نفت و گاز دریایی، تأثیر منفی گذاشته است.

باکو نوامبر آینده میزبان نشست تازه کنفرانس کشورهای امضا کننده کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به کُپ (COP) خواهد بود.

کدخبر: 1031517 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟