پشت پرده لجبازی شرکت ملی نفت ایران با کامیونداران / بدون سوخت در جاده ها رها شده اند!

به گزارش رکنا، وزارت نفت به تازگی طرحی با عنوان تخصیص سهمیه سوخت نفتگاز برای رانندگان خودروهای سنگین تعریف کرده است، به این ترتیب که سوختگیری کامیون فقط در جایگاه مسیر حمل بار صورت گیرد. در این طرح کامیونداران فقط در مسیر حمل بار می توانند سوختگیری کنند و تحویل سوخت در سایر جایگاه‌های خارج از این مسیر، امکان‌ پذیر نخواهد بود. مسئله مهم این است که وزارت نفت برای رانندگان تعیین می کند که از کدام مسیر حرکت کنند. این در حالی است که اغلب رانندگان از مسیرهای همیشگی، متعارف و اصلی حرکت می کنند که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طبق نقشه راه و آمار جاده ای برای آنها تعیین کرده است.

در این خصوص گفتگوی رکنا با سیدجلال موسوی، نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور را بخوانید:

سیدجلال موسوی، نایب رئیس کانون سراسری کامیونداران

بیش از 4 روز است که رانندگان بدون سوخت در جاده ها مانده اند

سیدجلال موسوی ، نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: بالغ بر 4 روز است که رانندگان خودروهای سنگین به دلیل عدم سوختگیری در جاده ها زمین گیر و بدون سوخت مانده اند و علت اصلی آن دخالت شرکت ملی نفت ایران است.

موسوی با بیان اینکه دخالت شرکت ملی نفت ایران مشکلات فراوانی را برای رانندگان ایجاد کرده است، گفت: بیش از 4 روز است که رانندگان حتی در مسیرهای متعارف و اصلی هم دچار مشکل شده اند و سوختگیری برای آنها امکان پذیر نیست. شرکت ملی نفت ایران قرار بود این طرح را ابتدا به صورت آزمایشی و برای رانندگان ماشین های بالای 50 تن انجام دهد اما حالا همین رانندگان ماشین های بالای 50 تن که دارای بار ترافیکی بوده و طبق مسیرهای تعیین شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که مسیرهای اصلی و همیشگی است، حرکت می کنند نیز دچار مشکل شده اند و امکان سوختگیری در جایگاه هایی که در مسیر آنها و در بارنامه برای آنها تعیین شده است را ندارند و شرکت ملی نفت ایران می گوید که در مسیر قرار ندارند. این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران نمی تواند برای راننده مسیر تعیین کند و بار ترافیکی را سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تشخیص می دهد که راننده از کدام مسیر حرکت کند که به تونل و پل آسیب نرساند.

شرکت ملی نفت ایران به چه حقی رانندگان را از سوختگیری منع کرده است؟

نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور در ادامه گفت: از آن سو شرکت ملی نفت ایران هنوز برای ماشین های زیر 50 تن هم مسیری تعیین نکرده است و این رانندگان هم بلاتکلیف مانده اند و وقتی به جایگاه ها مراجعه می کنند به آنها گفته می شود که سند حمل و بارنامه آنها در این مسیر نیست و بنابراین نمی توانند سوختگیری کنند. سوال ما از شرکت ملی نفت ایران این است که وقتی قبل از حرکت برای رانندگان مسیری تعیین نکرده است، چگونه و به چه حقی آنها را از سوختگیری منع می کند. آن هم سوختگیری در مسیرهای اصلی و متعارفی که 95 درصد رانندگان در آنها حرکت می کنند.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران رانندگان را در شرایط سخت قرار داده است، گفت: یک راننده برای طی کردن مسیر از بندر خمیر به بندرعباس 5 میلیون تومان بابت یک بشکه گازوئل پرداخت کرده است. آیا این شرایط آزار و اذیتی که برای رانندگان ایجاد کرده اید، انسانی است؟ این مشکلات نشان می دهد که زیرساخت های شرکت ملی نفت ایران برای این طرح کامل نشده است و با این وضعیت، کامل هم نخواهد شد و برنامه ریزی این طرح از ابتدا غلط بوده است و با این طرح رانندگان در جاده های مختلف کشور زمین گیر شده اند.

موسوی افزود: سالیان سال است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طبق آمار و نقشه ساخت و ساز جاده ها و تغییرات احتمالی و ایمنی جاده ها مسیر ماشین های بالای 50 تن را تعیین می کند تا رانندگان بتوانند انحراف مسیر داشته باشند. همچنین ماشین های زیر 50 تن با عرض یا ارتفاع یا طول زیاد که ترافیکی محسوب می شوند، قطعا باید از مسیرهای تعیین شده از سوی سازمان حرکت کنند. بنابراین قطعا مسیرهای سازمان طبق سیستمی تعیین می شود که شرکت ملی نفت ایران فاقد آن است و دخالت شرکت نفت ایران قطعا رانندگان را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد.

مرغ شرکت ملی نفت ایران یک پا دارد!

نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور با بیان اینکه هم اکنون رانندگان در اغلب جاده های کشور از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی تا شیراز، مشهد بدون سوخت خوابیده اند، گفت: ما شکایت خود را درباره این مشکل به نهادها و سازمان های مختلف رسانده ایم. چند جلسه هم در تهران داشتیم اما مرغ شرکت ملی نفت ایران یک پا دارد. بارها اعلام کردیم که این طرح غلط است و عملیاتی کردن آن امکانپذیر نیست. ما بارها در جلسات ویدئو کنفرانسی و حضوری متذکر شدیم که نمی توانیم اختیار را از راننده بگیریم و راننده طبق مسیرهایی که می شناسد می داند که از کدام مسیر حرکت کند و برای هر مقصد چند مسیر جایگزین دارد اما حالا شرکت ملی نفت ایران می خواهد برای راننده تعیین مسیر کند، آن هم مسیرهایی که با مسیرهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همخوانی ندارد.

موسوی در آخر در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص آتش‌سوزی گمرک شهر هرات افغانستان که در 120 کیلومتری پایانه مرزی دوغارون رخ داد و طبق اخبار دست کم 5 کامیون ایرانی سوخته‌اند، گفت: خوشبختانه رانندگان ایرانی دچار آسیب جانی نشده اند اما به مسئولین هشدار دادیم که ممکن است این اتفاق در اسلام قلعه نیز رخ دهد و به دلیل تراکم زیاد ماشین های سنگین، پیشنهاد دادیم که ماشین های بومی هر منطقه بتوانند با ثبت مدارک گمرکی در منطقه بیرون گمرک یا در محل اقامت راننده پارک شوند تا کمتر شاهد این اتفاقات تلخ باشیم.

کدخبر: 1030239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟