طی سال‌ های آینده انرژی‌ های فسیلی توجیه‌ پذیر نیستند / نیازمند یک تلاش چند برابری برای توسعه تجدیدپذیرها هستیم

به گزارش رکنا، مجید عمیدپور، رئیس پژوهشگاه نیرو امروز یکشنبه 21 مرداد ماه 1403 در نشست خبری گفت: ظرفیت‌ های مختلف برای جلوگیری از هدررفت انرژی و تعیین اقتصاد برق شناسایی شده است و طرح‌ های مختلفی را در این حوزه ارائه داده‌ایم و مدیریت حوزه انرژی در بخش‌ های یارانه و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌ تواند صورت بگیرد.

عمیدپور افزود: 35 تا 40 میلیارد دلار در حوزه یارانه انرژی هزینه می‌ شود. در پژوهشگاه نیرو طرح‌ های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم بهینه‌ سازی انرژی را محقق کنیم. در این راستا صندوق بهینه‌ سازی به عنوان یک پروژه جامع با همکاری ساتبا کلید خورده است و طرح‌های متعددی در این حوزه‌ آماده کرده‌ایم که اگر زیرساخت‌های آن ایجاد شود، می‌توانیم سناریوهای مختلفی که به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی تدوین شده است را اجرایی کنیم.

وی افزود: برای افزایش بهره‌وری انرژی نیازمند سرمایه‌ گذاری هستیم. در حوزه تجدیدپذیرها یک عقب‌ ماندگی تاریخی داریم به همین دلیل پژوهشگاه برنامه‌های متعددی را در این حوزه تدوین کرده‌ است. طبق برآوردهای صورت گرفته طی سالهای آینده انرژی‌های فسیلی توجیه‌ پذیر نیستند، لذا رویکردهای توسعه تجدیدپذیر باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه در سال‌های گذشته اعتقادی به توسعه تجدیدپذیرها وجود نداشت، به همین دلیل از این حوزه عقب ماندیم، گفت: این در حالی است که پتانسیل‌ های زیادی در حوزه تجدیدپذیر در ایران وجود دارد. لذا نیازمند یک تلاش چند برابری برای توسعه تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی هستیم و باید باید بتوانیم توسعه تجدیدپذیرها را در برنامه‌های کلان کشور اجرایی کنیم.

وی با اشاره به مشکلات صنعت برق در حوزه اقتصاد گفت: اگر با شرایط فعلی ادامه دهیم افرادی که مسئولیت اجرایی دارند همچنان با چالش‌ها مواجه خواهند بود. ضمن اینکه آینده صنعت برق نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. لذا در این راستا برنامه‌ای را تدوین و در آن اعلام کرده‌ایم که در افق 1420 صنعت برق چه سیاست‌هایی را باید دنبال کند.

وی افزود: در حال حاضر دنیا در دوره گذار انرژی قرار دارد و ظرف یک و دو دهه آینده چهره انرژی در دنیا تغییر می‌کند، لذا ما باید بدانیم که در زمینه هوشمندسازی شبکه برق هوش مصنوعی و برقی سازی چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از اقداماتی که پژوهشگاه نیرو بر آن متمرکز است، توسعه زیست‌ بوم علم و فناوری بوده که این موضوع را نیز به صورت جدی با بیش از 100 شرکت دانش بنیان دنبال می‌ کنیم. همچنین پژوهشکده‌ای را در زمینه حکمرانی انرژی راه‌اندازی کرده‌ایم که بسته‌ های سیاستی نیز در این بخش آماده شده است که می‌تواند اوضاع صنعت برق را سروسامان بخشد.

عمیدپور با بیان اینکه به دنبال این هستیم که کل نیروگاه‌های کشور را وارد مرکز پایش کنیم، گفت: در این صورت به صورت آنلاین می توانیم بر فعالیت نیروگاه ها نظارت داشته باشیم و حوادثی که سالانه در صنعت برق رخ می‌دهد را کاهش دهیم.

کدخبر: 1028512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟