صنعت مخابرات نیاز به حرکت جهشی در دولت آینده دارد / حداقل سالی 60 تا 70 همت به سرمایه گذاری نیاز داریم

به گزارش رکنا، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران امروز شنبه 20 مرداد ماه 1403 در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار رکنا که چه پیشنهاداتی برای دولت چهاردهم در راستای توسعه شرکت مخابرات ایران دارید؟ گفت: در این خصوص نقطه نظرات خود و همکارانم را به طور مفصل با مستندات و سوابق و به صورت جزئی و با ارائه پیشنهادات سازنده خدمت رئیس جمهور تقدیم کردیم و امیدواریم که مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پیشنهادات ارائه شده کار پیچیده و سختی نیست، گفت: همانطور که بازیگران و تلاشگران این صنعت در طول سال های گذشته استخوان خرد کردند، مسئله بنیادین بحث منطقی شدن درآمد و هزینه است.  شرکت مخابرات ایران در طول سه سال گذشته و در شرایط سخت، توامان در شبکه ثابت و سیار بیش از 50 همت سرمایه گذاری کرده است. هرچه داشتیم، با قرض، مولدسازی و فروش دارایی برای سرمایه گذاری گذاشتیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه هزینه های شرکت مخابرات ارزی است، گفت: حتی اگر تجهیزات خود را از تولیدکننده داخلی تامین کنیم اما چون قطعات از خارج از کشور وارد می شود، هزینه ها ارزی محاسبه می شود.

وی در ادامه به خبرنگار رکنا گفت: اگر بخواهیم تحول اساسی در این صنعت داشته باشیم حداقل سالی 60 تا 70 همت به سرمایه گذاری نیاز داریم. بنابراین از سوی حاکمیت نیاز به سرمایه گذاری در این صنعت و یک حرکت جهشی در دولت آینده داریم و حرکت جهشی نیاز به اعتبار دارد. اگر این اعتبار تامین شود، صنعت مخابرات کشور به کار خود ادامه می دهد.

سلطانی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه صنعت مخابرات نیاز به توجه جدی مسئولان رده اول کشور دارد، گفت: امیدواریم این صنعت به اندازه‌ای مورد توجه قرار بگیرد که در سطح فراملی و فرامنطقه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشد و با سیاستگذاری‌های درست و مولدسازی بتوانیم محدودیت‌های بودجه‌ای را از بین ببریم و فعالیت خود را توسعه دهیم.

وی در ادامه درخصوص وضع قوانین و تاثیر آن بر درآمدزایی شرکت مخابرات ایران گفت: مقرراتی که وجود داشت مانع رشد شرکت مخابرات ایران بود و این موضوع تا سال ۱۴۰۰ و به مدت ۱۰ سال ادامه داشت، در این ۱۰ سال هزینه‌های ما ۱۲.۵ برابر شد اما شرکت ملی مخابرات نمی‌توانست درآمدها را به اندازه‌ای که باید افزایش دهد.

سلطانی افزود: در این ۱۰ سال شرایط سختی برای شرکت مخابرات رقم خورد و دولت و مجلس قوانینی را وضع کردند که ضرر سنگینی را به شرکت مخابرات تحمیل کرد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی مجلس مخابرات را برخلاف قانون به جذب نیروی انسانی واداشت، گفت: از سال ۱۴۰۰ شرکت ملی مخابرات به کاهش هزینه و افزایش درآمد روی آورده است. بر همین اساس در سال ۱۴۰۱ درآمد عملیاتی شرکت پس از خصوصی سازی رکورد زد و ۴۴ درصد رشد کرد و این رقم در سال ۱۴۰۲، ۳۷ درصد بود و شرکت مخابرات با این رشد درآمد عملیاتی در سال گذشته توانست از زیان خارج شود.

سلطانی با بیان اینکه نرخ بازگشت سرمایه مخابرات در تلفن سیار را هفت درصد است، تاکید کرد: درآمد عملیاتی ما در بخش ثابت در سال ۱۳۹۹، ۸۵۰۰ میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۲ به ۲۲ همت افزایش یافت اما با این ارقام هنوز به سوددهی در بخش ثابت نرسیدیم و در نقطه سر به سر هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت ملی مخابرات در بخش فیبر نوری ۳۵۰ هزار مشترک  FTTH و ۱۸۰ هزار مشترک  VDSL دارد، گفت: مخابرات بیش از ۵۰ همت در سال های ۱۴۰۰ تاکنون در بخش ثابت و سیار سرمایه گذاری کرده و برای تامین این سرمایه مولدسازی کرده است.

سلطانی افزود: البته این کافی نیست اما این ۵۰ همت در حالی خرج شده که بخش زیادی از هزینه‌های ICT ارزی است و قطعات از خارج از کشور تامین می شود، برای تحول اساسی در حوزه ارتباطات به سالانه ۶۰ تا ۷۰ همت سرمایه گذاری نیاز دارد و برای این کار به حرکت جهشی نیاز داریم و حرکت جهشی نیاز به اعتبار دارد.

وی از برقراری تلفن ثابت در همه نقاط کشور از جمله روستاها گفت و افزود: در روستاهای کشور که جمعیت قابل قبول دارد تلفن ثابت برقرار است اما مشکل دزدیده شدن کابل ها همچنان هست و راهکار اساسی برای این مشکل تغییر از مس به فیبر نوری است و تا زمانی که مس به کار گرفته می شود این مشکل وجود دارد تا سرقت باعث قطع تلفن ثابت نشود با این حال  مخابرات در مناطقی خط ثابت را روی موبایل وصل کرده تا این مشکل تا زمان توسعه فیبر نوری در سراسر کشور حل شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در آخر گفت: میانگین عمر مدیرعاملان شرکت مخابرات پیش از بنده ۱۵ ماه بوده این تغییرات به هر دلیلی که باشد خود نقطه ضعف شرکت مخابرات به شمار می آید.

کدخبر: 1028132 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟