قیمت سیمان به پارسال بازگشت/ ترمز رشد قیمت با افزایش عرضه کشیده شد

به گزارش رکنا هفته گذشته بود که بازار سیمان دچار یک ابهام گسترده شد و در شرایطی که عرضه سیمان در بورس کالا مازاد عرضه بود اما حدفاصل بورس کالا تا رسیدن محصول به دست مصرف کننده نهایی اتفاقاتی رقم می‌خورد که زمینه افزایش قیمت سیمان در برخی از مناطق کشور را فراهم کرد.

در این راستا دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با طرح مسئله قاچاق و احتکار سیمان از وضعیت نابه سامان سیمان در مناطقی از کشور از جمله خوزستان خبر داد.

همزمان با این اتفاق رئیس سندیکای کارفرمایی صنعت سیمان از با اعلام اینکه تامین سیمان بدون مسئله انجام شده و در تیرماه 5.9 میلیون تن سیمان به بازار روانه شده گفت که با تامین برق پایدار در هفته جاری عرضه‌ها 20 درصد افزایش پیدا می‌کند و دست دلالان برای برهم زدن آرامش بازار بسته خواهد شد.

بر این اساس مرور آمار معاملات سیمان در هفته جاری نشان می‌دهد که ترمز افزایش قیمت سیمان کشیده شده و هر تن سیمان به قیمت یک میلیون و 17 هزار تومان به صورت متوسط در بورس کالا  فروش می‌رود.

آخرین باری که سیمان در این قیمت معامله شده بود به اسفند سال 1402 باز می‌گردد.

همیچنین عرضه این هفته تا روز دوشنبه به نزدیک 900 هزار تن رسیده و پیش‌بینی می‌شود از یک میلیون تن عبور کند.

دبیر سندیکای سیمان علی‌اکبر الوندیان راهکار جلوگیری از سوداگری در بازار سیمان را تولید بیش از تقاضا دانسته و معتقد است که اگر تولید بسیار بیشتر از تقاضای کشور باشد، دلال جایی برای عرضه اندام نداشته و بازار در آرامش باقی‌ می‌ماند.

اما کارشناس توسعه صنعتی علی مصطفوی کنترل بازار با مازاد عرضه را راهکاری متعلق به قرن گذشته دانسته و می‌گوید که امروز دنیا با ابزارهای حکمرانی از جمله تامین انرژی،‌سازوکار مالیاتی و مدیریت تقاضا بازار را مدیریت می‌کند.

اصلاح سازوکار بورس کالا از جمله مهیا کردن شرایط حضور تقاضای خرد، کاهش فاصله بین خرید و تحویل و اتصال به سامانه‌های مالیاتی ابزارهای حکمرانی است که مطابق گزارش مرکز پژوهش‌ها امکان ساماندهی بازار سیمان در بلندمدت را فراهم می‌کند.

 

کدخبر: 1026609 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟