اطلاعیه بانک مرکزی درباره واردات خودروهای کارکرده شوک جدید به بازار خودرو!

به گزارش رکنا، اواخر فروردین ماه 1402 قانونی برای واردات خودروهای کارکرده به تصویب مجلس رسید و پس از 15 ماه، آیین نامه اجرایی آن نیز تصویب شد. در نهایت در 27 تیر ماه سال جاری، سخنگوی دولت از آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده برای همه ایرانیان خبر داد اما خوشحالی دیری نپایید و تنها 10 روز پس از این اعلام، بانک مرکزی به دلیل لزوم تنظیم فرآیند احراز و تایید منشأ ارز، توصیه کرده است که اشخاص حقیقی و حقوقی از هرگونه اقدام برای خرید خودرو بپرهیزند.

بنا بر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، هیئت محترم وزیران به استناد تبصره "3" ماده (11) الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال 1402 مجلس شورای اسلامی، مبادرت به تنظیم آیین‌نامه اجرایی واردات خودروی کارکرده طی تصویب‌نامه شماره 66538/ت 61687 ه مورخ 24/04/1403 نموده است.

با عنایت به ضرورت تشکیل کارگروه مندرج در ماده (2) آیین‌نامه مزبور، لزوم تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز از سوی این بانک (موضوع مندرج در ماده 3 آیین‌نامه موصوف) و تهیه و ابلاغ ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی توسط بانک مرکزی (موضوع مندرج در ماده 5 آیین‌نامه صدرالاشاره)، به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه می‌شود تا قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی آن و تایید برنامه واردات توسط کارگروه ماده (2) آیین‌نامه، از هرگونه اقدام برای واردات خودرو کارکرده اجتناب نمایند.

بنابراین اشخاص حقیقی و حقوقی که تا قبل از «تشکیل کارگروه تنظیم بازار خودرو، تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز از سوی این بانک و تهیه و ابلاغ ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی توسط بانک مرکزی» از هرگونه اقدام برای واردات خودرو اجتناب کنند.

احمد آقایی، سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت هم پیشتر گفته بود که بر اساس آیین‌نامه تازه تصویب شده دولت، «ارز لازم برای خریداری خودرو باید منشا خارجی داشته باشد که مورد تایید بانک مرکزی قرار بگیرد مثلا ارزهای حاصل از صادرات کالا و خدمات یا ارز سرمایه‌گذاری خارجی.»

گفتنی است، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز چهارشنبه، 27 تیر ماه 1403 از آزادسازی واردات خودروهای کارکرده برای همه ایرانیان خبر داد و در پی آن روز یکشنبه 31 تیر ماه محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری تصویب نامه هیئت وزیران درخصوص آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو با موضوع واردات خودرو را به سازمان های مربوطه ابلاغ کرد.

اواخر فروردین ماه 1402 قانون واردات خودروهای کارکرده به مجلس ارسال و پس از تصویب تبدیل به قانون شد و بالاخره پس از حدود 15ماه آیین نامه اجرایی آن تصویب و در نهایت آخرین گام که دولت پیش از این با ارسال لایحه مجوز آن را از مجلس دریافت کرده بود، با ابلاغ آیین نامه به شرط اینکه مدل 2019 به بعد باشد و استانداردهای روز کشورهای اروپایی را اخذ کرده باشد برای همه ایرانیان آزاد شد.

طبق آیین نامه واردات خودروهای کارکرده باید با عمر کمتر از پنج سال (2019 به بعد ) سن خودرو بین 3 تا 5 سال باشد و منشا ارز به تایید بانک مرکزی برسد. ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط است و واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی ممنوع است. خودرو بدون ثبت سفارش اجازه ورود به گمرکات کشور را ندارد و در صورت وارد شدن مرجوع می‌شود. خودروهای وارداتی باید ژاپنی، کره‌جنوبی یا ساخت کشورهای اروپایی باشند.

کدخبر: 1023087 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟