110 هزار میلیارد تومان طلب کشاورزان، دولت فقط وعده می‌ دهد / چه کسی باید پاسخگوی وضعیت اسفناک کشاورزان باشد؟

به گزارش رکنا، هم اکنون کشاورزان در شرایط سخت و بغرنج به سر می برند. تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان ، افزایش بی‌ رویه قیمت نهاده‌ های تولید، قطع برق چاه‌ های کشاورزی و بی‌ اعتمادی به دولت از جمله مهم‌ ترین چالش‌ هایی است که این قشر زحمتکش با آن دست و پنجه نرم می‌ کنند. این در حالی است که کشاورزان مهم ترین رکن تامین‌ کننده امنیت غذایی کشور محسوب می شوند.

طبق شنیده ها قیمت کود که ابتدای سال با افزایش قیمت همراه شد، قرار است 102 درصد دیگر افزایش یابد اما ظاهرا تصمیم گیری آن به دولت بعد موکول شده است و اگر این مسئله در دولت مسعود پزشکیان عملیاتی شود مشکلات کشاورزان چند برابر خواهد شد. مشکلاتی که هم اکنون کمر کشاورزان را شکسته است و دولت که باید حامی و حافظ تولیدکننده باشد، حالا فقط به یک تحویل گیرنده تقلیل یافته است و با پرداخت قطره چکانی مطالبات کشاورزان و خرید نسیه محصولات آنها، نه تنها هیچ پولی نمی دهد که طبق قانون جریمه دیرکردی هم پرداخت نمی کند و این است قصه پر غصه کشاورزانی که زندگی آنها در حال فروپاشی است.

در این خصوص گفتگوی رکنا با علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور را بخوانید:

علی قلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور

110 هزار میلیارد تومان مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است

ایمانی درخصوص مطالبات کشاورزان گفت: پس از گذشت 4 ماه از 160 هزار میلیارد تومان مطالبات گندمکاران حدود 53 هزار میلیارد تومان آن پرداخت و 110 هزار میلیارد تومان آن پرداخت نشده است. طبق گفته داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه قرار است بر اساس تصمیمات دولت و منابعی که برای پرداخت مطالبات گندم کاران تجویز شده است، 42 هزار میلیارد تومان تا اوایل این هفته به گندمکاران پرداخت شود و طبق وعده دیگر قرار است تا سه شنبه این هفته کل مطالبات گندمکاران پرداخت شود اما در صحت این وعده ها تردید داریم و به هیچ کدام ازاین وعده ها اطمینان و اعتمادی نداریم.

رقم مطالبات کلزاکاران بسیار سنگین است

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه از 7 فروردین 1403 بسیاری از مطالبات گندمکاران استان ها از جمله سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان، ایلام و ... هنوز تسویه نشده است و به بسیاری از استان ها حتی یک ریال هم پرداخت نشده است، گفت: از سوی دیگر مطالبات کلزاکاران هنوز پرداخت نشده است و از 260 هزار تن کلزای خریداری شده در برخی استان ها 85 درصد و در برخی استان ها 30 درصد پرداخت شده است و هم اکنون به رقم بسیار سنگینی رسیده است.

ایمانی افزود: محصول کلزاکاران توسط بخش خصوصی خریداری شده است و طبق تفاهمنامه وزارت جهاد کشاورزی با بخش خصوصی، قرار است بخش خصوصی در مقابل هر یک کیلو دانه روغنی تولید داخل، مجوز واردات داشته باشد اما بعد از 4 ماه هنوز مطالبات کلزاکاران پرداخت نشده است.

در اثر واردات بی رویه محصول جوکاران ایرانی بدون مشتری مانده است

وی ادامه داد: از آن طرف آنقدر جو وارد کشور کرده اند که محصول جوی کشاورزان داخل روی دستشان مانده است و مشتری ندارند. امسال 15 درصد اضافه تر وارد کرده اند و پول همان مقدار ناچیزی را هم که از کشاورز خریده اند، هنوز از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران پرداخت نشده است. این در حالی است که این سازمان محصول خریداری شده سیب زمینی که در برخی استان ها تقاضایی نداشت را هم پرداخت نکرده است.

دولت محصول کشاورزان را نسیه می خرد و پول هم نمی دهد / کشاورز مجبور است تراکتور و فرش خانه خود را بفروشد

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه دولت فقط تحویل گیرنده محصول کشاورزان است و نسیه می خرد و پول هم نمی دهد، گفت: بعد از گذشت 4 ماه هنوز از پرداخت مطالبات کشاورزان خبری نیست. کشاورزان به واقع در مضیقه هستند. موضوع مهم این است که کشاورزان نسبت به دولت بی اعتماد شده اند. از سوی دیگر وقتی محصول کشاورز برداشت می شود کمباینی، کامیوندار، بانک، کودفروش و ... حق و حقوق خود را می خواهند.

وی ادامه داد: این در حالی است که دست کشاورز خالی است، چون دولت پولی به کشاورز نمی دهد. بنابراین یک درگیری بین کشاورز و سایر اقشار جامعه بوجود آمده که هر دو طرف حق دارند اما کشاورز مستاصل مانده است و دستش به جایی بند نیست و دیگر نمی تواند جوابگوی زندگی خود باشد و مجبور است تراکتور، ماشین و فرش و زندگی خود را بفروشد تا مطالبات مردم را بپردازد. این در حالی است که دولت نه تنها طبق قانون پول کشاورز را نمی دهد بلکه طبق همان قانون هیچ جریمه ای هم پرداخت نمی کند.

قطع برق چاه های کشاورزان 240 هزار هکتار زمین را از خط تولید خارج کرد

ایمانی در ادامه گفت: مشکل دیگر این است که برق چاه های مجاز کشاورزی از 15 خرداد تا 15 شهریور روزانه 5 ساعت (از ساعت 12.45 تا 17.45) قطع می شود و به ازای قطعی هر چاه یک هکتار زمین از حیِّز انتفاع خارج می شود و دیگر تولید در آن زمین اتفاق نمی افتد. باتوجه به اینکه 240 هزار چاه مجاز کشاورزی در کشور وجود دارد، 240 هزار هکتار اراضی در طول این فصل از خط تولید و حیٍّز انتفاع خارج می شود.

وی با بیان اینکه معضلات و مشکلات فراوانی بر سر راه کشاورزان قرار دارد، گفت: از آن طرف آقایان تصمیم می گیرند که قیمت کود که ابتدای سال 130 درصد گران شده است را 102 درصد دیگر افزایش دهند که طبق شنیده ها تا آمدن دولت جدید، تصمیم گیری بر این موضوع منتفی شده است.

کدخبر: 1022900 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟