آبرسانی به 5 هزار و 890 روستا در دولت سیزدهم

به گزارش رکنا، هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: میثاق وزارت نیرو با مردم شریف ایران و نمایندگان مجلس این بود که طی ۴ سال، ۹ درصد بر ظرفیت آب شرب بهداشتی کشور بیفزاید، یعنی حجمی معادل ۷۰۰ میلیون متر مکعب؛ اما تلاش خستگی ناپذیر خدمتگذاران مردم در حوزه آب و فاضلاب وزارت نیرو، این مقدار را به بیش از یک میلیارد و ۵۸ میلیون متر مکعب رسانید که به معنای تحقق ۱۵۰ درصد از وعده چهارساله وزارت نیروست؛. به بیان دیگر، راه چهار ساله در کمتر از دو سال طی شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور با بیان اینکه “تکمیل طرح‌های فاضلاب در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت”، گفت: امر جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری علاوه بر الزامات و ضرورت‌های زیست محیطی و بهداشتی، به عنوان تامین‌کننده بخشی از منابع آب نامتعارف به شمار می آیند؛ بازچرخانی فاضلاب کمک شایانی به پایداری تامین آب در مصارف گوناگون می‌کند.

وی افزود: دولت سیزدهم در این بخش شامل اجرای ۴۶ طرح با حجم یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب در کشور بود که در حال حاضر از این مقدار ۶۴۷ هزار متر مکعب به بهره‌برداری رسیده است که حکایت از تحقق ۵۴ درصدی برنامه دارد.

امینی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به اهمیت پساب به عنوان یک منبع پایدار آب برای مصارف غیرشرب، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور پیرو تاکیدات و حمایت‌های وزیر محترم نیرو بخشی از نیاز آبی صنایع بزرگ را از پساب تامین کرد و ۶۴ قرارداد واگذاری پساب به روش بیع متقابل با ارزش روز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان به ثمر نشست.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در خصوص طرح بزرگ جهاد آبرسانی به روستاها گفت: در جهان، در امر آبرسانی به کانون‌های جمعیتی معمولا مناطق روستایی مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرند؛ در دولت سیزدهم، توجه به مقوله «عدالت آبی» سبب شده که سطح دسترسی روستاییان به آب آشامیدنی سالم در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا در وضعیت بهتری باشد و به همین اعتبار وزارت نیرو با اجرای طرح ملی جهاد آبرسانی، وجهه همت خود را مصروف به تامین پایدار آب روستاهای کشور کرد.

وی ادامه داد: در همین زمینه علاوه بر اعتبارات لحاظ‌شده، از ظرفیت خیرین و گروه‌های جهادی نیز استفاده شد؛ این طرح عمرانی کلان که با شعار «برای لبخند روستاها» کار خود را آعاز کرد همواره مورد توجه شهید آیت‌الله رئیسی و وزیر محترم نیرو بود؛ به گونه‌ای که همواره در مجامع و سخنرانی‌های مختلف به آن اشاره می‌شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور تصریح کرد: ماحصل تلاش‌ها در جهاد آبرسانی در طول دولت سیزدهم منجر به ارتقای شاخص دسترسی به آب روستایی از ۸۲ درصد در ابتدای دولت به ۸۷ درصد در انتهای دولت شد و هم اکنون کوشش‌های انجام شده موجب شده است که بیش از ۵۸۹۰ روستا دارای آب شرب پایدار باشند.

کدخبر: 1021947 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟