قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین راه اندازی شد

به گزارش رکنا، مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه آهن امروز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ در مراسم راه‌اندازی مجدد قطار کانتینری ایران-چین اظهار کرد: امروز پس از چند سال و در راستای کریدور جنوبی شرق-غرب، فاز اول قطار ایران به چین را راه‌اندازی می‌کنیم.

وی افزود: قطار چین به ایران نیز هفته گذشته از چین حرکت کرده و طی ۲ روز آینده وارد ایران می‌شود.

معاون بازرگانی و بهره‌برداری شرکت راه‌آهن ادامه داد: مذاکرات پیوسته‌ای بین راه‌آهن چین، قزاقستان و ترکمنستان داشتیم. در فاز اول طبق توافقات، هفته‌ای یک قطار از طرفین به صورت دو سر بار راه‌اندازی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این مسیر از نظر زمان ۵۰ درصد زمان سیر از طریق دریاست و از نظر تعرفه نیز قابل‌رقابت با دریاست.

جعفری ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک بتوانیم این قطار را به‌صورت روزانه در این مسیر داشته باشیم و این کریدور مهم را فعال کنیم.

سفیر قزاقستان: امکان گسترش همکاری کشورهای منطقه با راه اندازی قطار کانتینری ایران-چین

«اونتالاپ اونالبایف»، سفیر قزاقستان، امروز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ در مراسم راه اندازی مجدد قطار کانتینری ایران-چین و بالعکس، اظهار کرد: قزاقستان با ایران از طریق دریای خزر همسایه است و پروژه‌های زیربنایی را در بنادر انزلی، امیرآباد و کاسپین دنبال می‌کند.

سفیر قزاقستان ابراز امیدواری کرد: خط جدید راه‌اندازی شده که نشانه همکاری و دوستی دیرینه این کشورهاست و می‌تواند برای کشورها و دولت‌های منطقه، آینده درخشانی به همراه داشته باشد و روابط و همکاری‌های این کشورهای دوست در منطقه، هر روز گسترش یافته و محکم‌تر شود.

معاون سفیر چین: راه‌اندازی قطار کانتینری دوسربار ایران-چین، فرصتی برای رشد همکاری‌های دو کشور است

«لیهوآ فو» امروز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ در مراسم راه اندازی مجدد قطار کانتینری ایران-چین خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این قطار کانتینری ضمن اتصال چین به آسیای مرکزی و غربی، کانالی برای توسعه همکاری‌های چین و ایران و فرصتی برای همکاری‌های تجاری، صنعتی و فرهنگی دو کشور است.

معاون سفیر چین ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک تقویت همکاری‌های دو کشور را در قالب طرح «یک کمربند- یک جاده» شاهد باشیم.

قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین راه اندازی شد

سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، معاون سفیر چین، سفیر قزاقستان و کاردار ترکمنستان در این مراسم حضور داشتند.

مدیرعامل راه‌آهن در حاشیه این مراسم گفت: قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین با عبور از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به سمت چین و از چین به سمت ایران حرکت خواهد کرد.

وی افزود: قطار باری مواد معدنی امروز از بندر خشک تهران به سمت چین حرکت خواهد کرد و حدود ۱۰ روز قبل نیز قطار حامل قطعات خودرو از چین حرکت کرده است. این قطار می‌تواند زیرساختی مهم برای افزایش تبادلات ایران و چین باشد و ایران را به دروازه‌ای امن برای حرکت چین به سمت اروپا و بالعکس تبدیل کند.

صالحی اظهار کرد: کشورهای دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان برای راه‌اندازی این قطار همکاری‌های خوبی داشتند که این اقدامات در پی تلاش‌های رئیس جمهور شهید برای گسترش همکاری با کشورهای دیگر و توسعه دیپلماسی صورت گرفته است.

وی افزود: امروز همچنین راه‌اندازی فاز اول کریدور ریلی چین-ایران-اروپا صورت خواهد گرفت.

صالحی ادامه داد: در دولت سیزدهم تلاش بر توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل ریلی بوده است و امیدواریم بتوانیم این کریدور را در آینده نزدیک به طور کامل راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: کریدور ریلی چین-ایران-اروپا هم از امنیت بالا برخوردار است و هم زمان کمتری نسبت به حمل‌ونقل دریایی خواهد داشت. علاوه بر این استفاده از کریدور ریلی چین-ایران-اروپا هزینه کمتری نیز برای صاحبان بار خواهد داشت.

قطار کانتینری ایران-چین مجددا راه‌اندازی می‌شود

قطار کانتینری ایران-چین و چین-ایران روز یکشنبه ۳۱ تیرماه طی مراسمی با حضور سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مجددا راه‌اندازی می‌شود.

گفتنی است که این قطار می‌تواند زمینه‌ها را برای افزایش تجارت ایران و چین فراهم کند و در عین حال سرعت سیر کالا را نیز بهبود بخشد.

کدخبر: 1020587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟