پول چایکاران هر هفته پرداخت می شود / سازمان چای کشور از واریز مطالبات کشاورزان سود، درآمد و منافعی ندارد

به گزارش رکنا، برخی چایکاران استان گیلان به رکنا اطلاع دادند که "از کارخانه سوال کردیم که پول ما چه شد و آنها گفتند که چک کشاورزان به حساب سازمان چای کشور صادر شده است. این چایکاران معتقدند که چون پرداختی های کارخانه ها معمولا میلیاردی است، سازمان چای کشور به خاطر کسب سود بانکی پول کشاورزان را یک هفته در حساب خود نگهداری می کند. چرا باید یک هفته پول ما در حساب سازمان چای کشور بماند؟"

در این خصوص گفتگوی رکنا با حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور را بخوانید:

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور

حبیب جهانساز با بیان اینکه مطالبات چایکاران به موقع پرداخت می شود، گفت: بعد از خریداری برگ سبز چای از کشاورز،75 درصد سهم کارخانه و 25 درصد سهم دولت است که به حساب سازمان چای کشور واریز می شود و پس از آن سازمان چای به حساب کشاورز واریز می کند.

جهانساز با بیان اینکه طبق قراردادی که با کارخانجات داریم، پول برگ سبز چای باید به حساب سازمان واریز شود، گفت: ضمانت های لازم از کارخانجات گرفته شده است که به موقع مطالبات کشاورزان پرداخت شود و آنها دچار مشکل نشوند. بنابراین با تدابیر به موقع و لازم مطالبات چایکاران را از کارخانه و دولت می گیریم و هر دو را به حساب چایکار واریز می کنیم.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه تمام مراحل به صورت الکترونکی انجام می شود، گفت: مسئله ای که وجود دارد این است که قبلا کارخانجات هر 15 روز یک بار مطالبات چایکاران را پرداخت می کردند که گاهی این بازه زمانی بیشتر هم به طول می انجامید اما در حال حاضر باید خرید 5 روز از چایکار را واریز کنند و در این صورت سازمان چای کشور هم روزهای سه شنبه هر هفته مطالبات چایکاران واریز خواهد کرد و این روال کار سازمان چای کشور است.

وی با بیان اینکه سازمان چای کشور یک دستگاه دولتی است و حساب های آن دولتی و نزد بانک مرکزی است، گفت: بنابراین سازمان چای کشور از واریز مطالبات کشاورزان سود، درآمد و منافعی ندارد و فقط سازمان در راستای دریافت حق چایکار از اهرم های مختلف استفاده می کند تا مطالبات بیشتری از کارخانجات بگیرد.

جهانساز در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا که 25 درصد سهم دولت به چه صورت پرداخت می شود؟ گفت: دولت هم اکنون مطالبات کشاورزان مربوط به چین اول را تخصیص داده است و در روزهای آینده به حساب سازمان واریز می شود و ما هم به حساب چایکار واریز می کنیم. معمولا پرداختی های دولت به صورت ماهیانه انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار رکنا که کشاورزان و چایکاران چگونه می توانند مشکلات خود را به اطلاع سازمان برسانند؟ گفت: چایکاران می توانند به سایت سازمان و بخش روابط عمومی مراجعه و یا در دیدارهای مردمی در روزهای سه شنبه حضور داشته باشند. همچنین کشاورزان می توانند با شماره چایکاری و شماره شناسنامه خود وارد سامانه چایکاران شوند و جزئیات و اطلاعات مربوط به خود را مشاهده کنند.

رئیس سازمان چای کشور در پاسخ به خبرنگار رکنا و اطلاع رسانی برخی کشاورزان درخصوص عدم پرداخت مطابات برای کسب سود، گفت: اگر برخی کشاورزان اطلاع دادند که مطالبات آنها پرداخت نشده است، به این دلیل است که کارخانه فقط پول یک روز خرید را پرداخت کرده است و این در حالی است که کارخانجات باید خود را موظف بدانند مطالبات 5 روز برگ سبز چای را به صورت یکجا پرداخت کنند. این که گفته می شود سازمان پول کشاورز را برای کسب سود در حساب خود نگه می دارد، امکانپذیر نیست، زیرا هیچ منافعی برای ما ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که مکانیزم نظارت بر کارخانجات چگونه است تا پرداختی به موقع صورت گیرد؟ گفت: در هر کارخانه دو ناظر خرید، ناظر مالی و ناظر کیفی وجود دارد و روزانه بحث خرید برگ سبز چای را نظارت می کنند تا وقتی کارخانه پول را واریز کند. هم کارخانه و هم ما دقیقا می دانیم که مطالبات کشاورزان چقدر است و باید پول 5 روز پرداخت شود و این پروسه واضح، شفاف و روشن است.

کدخبر: 1011114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟