سطح آگاهی اقتصادی 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری حتی در حد لمس مشکلات مردم و جامعه نبود!

به گزارش رکنا، آنچه در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 با موضوع اقتصادی مطرح شد، عدم ریشه یابی دقیق مشکلات اقتصادی از سوی کاندیداها بود. هیچ یک از آنها به عوامل و مشکلات اقتصادی کشور از بازار سرمایه تا کاهش تولید ناخالص داخلی، فرار سرمایه، انزوای اقتصادی و ... اشاره نکرد و مناظره به سمت کلی گویی های همیشگی و تکراری رفت.

در این خصوص گفتگوی رکنا با حمید میرمعینی، کارشناس اقتصادی را بخوانید:

حمید میرمعینی، کارشناس اقتصادی

اطلاعات کاندیداها در مورد بورس بسیار ضعیف و سطحی بود

حمید میرمعینی ابتدا درخصوص اظهارات کاندیداها درباره بورس گفت: اطلاعات آنها در مورد بورس بسیار ضعیف و سطحی بود. البته خیلی نمی توان از سیاستمدار انتظار داشت که به صورت تخصصی در این حوزه و مشکلات موجود راه حل ارائه کند. یکی از عوامل مهمی که بورس و بازار سرمایه در این وضعیت قرار دارد و هم اکنون مشکلات متعددی را تجربه می کند و نسبت به آینده ناامید است، به اوضاع و شرایط اقتصادی کشور باز می گردد. زیرا بخش مهمی از بازار سرمایه تابع اوضاع اقتصادی کشور و برنامه های اقتصادی مناسب برای آینده (حوزه جهانی و داخلی) است و نسبت به آن واکنش نشان می دهد و متناسب با شرایط تغییر می کند.

وی افزود: درخصوص مکانیزم بازار سرمایه و بورس و نقشی که در اقتصاد می تواند ایفا کند، مشکلات و دغدغه هایی از جمله قیمت گذاری دستوری، تعیین نرخ سود بانکی، قیمت گذاری و چند نرخی بودن ارز، خصوصی سازی و ... که وجود دارد، اگر رفع شود بخشی از مشکلات اقتصادی کشور حل می شود.

سطح آگاهی 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری حتی در حد لمس مشکلات مردم و جامعه نبود

خبرنگار رکنا با طرح این سوال که چرا این 6 نفر که قرار است از بین آنها رئیس جمهور یک کشور انتخاب شود، به این اندازه اطلاعات اقتصادی ضعیفی دارند؟ امروز با حدود 15 کارشناس اقتصادی کشور تماس گرفت که اغلب آنها یا مناظرات را ندیده و یا تمایلی به صحبت در این باره نداشتند و بیشتر آنها کلی گویی، بحث های تکراری، عدم اطلاعات و آگاهی کافی و غیرکارشناسانه کاندیداها را مزید بر علت بیان کردند. میرمعینی در پاسخ این پرسش گفت: متاسفانه به دلیل فضای سیاسی که در دایره تایید حاکمیت و فیلتر تایید صلاحیت ها هستند، عمدتا مباحث اقتصادی جزو فعالیت های آنها نبوده و نیست و عمدتا به دلیل مطالعات ضعیف و تجارب ضعیفی که در حوزه های اقتصادی داشتند، نتوانستند آگاهی های اقتصادی خود را نیز افزایش دهند. بنابراین رویکرد فعالیت های آنها اقتصادی نیست و حتی رویکرد سیاستگذاری آنها بحث توسعه و مسائل اقتصادی نیست؛ لذا نمی توان از آنها انتظار داشت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: واقعیت این است که اگر تاحدودی اشراف اقتصادی داشتند و می توانستند مسائل و مشکلات اقتصادی را از بحث کسری بودجه، تورم، تولید ناخالص داخلی، حمایت سرمایه گذاری، بازارهای مختلف، ناترازی بانک ها، صندوق های بازنشستگی و ... را بیان و راه حل ارائه کنند، موضوع متفاوت می شد اما هیچکدام هیچ اشرافی درخصوص این مباحث نداشتند.

میرمعینی درباره اینکه باتوجه به موضوع مناظره که اقتصادی بود اما هیچگونه بحثی درباره موضوعات فوق بیان نشد، گفت: واقعیت این است که سطح آگاهی و اطلاعات این 6 نفر حتی در حدی نبود که مشکلات را بتوانند لمس کنند، تا اینکه بخواهند راه حل ارائه کنند.

حفظ جایگاه، نحوه تخریب رقیب و سیاسی کاری به جای حل مشکلات جامعه

این کارشناس با بیان اینکه انتظار ارائه راه حل را باید از فرد متخصص داشته باشیم، گفت: حتی لمس مشکلات از سوی این 6 نفر شاید می توانست امیدبخش باشد اما آنها حتی جنس مشکلات را هم نمی دانستند؛ مشکلاتی که جامعه با آن درگیر است و در نهایت مجموع این مشکلات در معیشت مردم و اوضاع و احوال اقتصادی و شرایطی که تورم ساز شده، جمع شده است.

میرمعینی گفت: آنها حتی قادر به فهم و درک معلول هایی مثل تورم که اوضاع و احوال صنعت کشور و دیگر حوزه ها را در شرایط کنونی قرار داده، نبودند. متاسفانه باتوجه به جایگاهی که در آن هستند و سالیان سال در راس امور بودند، هیچ درک و آشنایی از مسائل روزمره و مشکلاتی که جامعه با آن درگیر است، نداشتند و ذهنیات و دیدگاه هایشان و حتی شاید دغدغه های آنها به جای اینکه حل مشکلات بوده باشد، بیشتر حفظ جایگاه، نحوه تخریب رقیب و متاسفانه سیاسی کاری هایی است که برای کشور و جامعه راه حل نبوده است.

کدخبر: 1009559 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟