جزییات شرایط جدید برای خرید تاکسی های برقی چینی چیست؟

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت ارائه تسهیلات خرید تاکسی‌های برقی به رانندگان تاکسی پایتخت توضیح داد: با توجه به توافق انجام‌شده میان دولت، شهرداری تهران و طرف‌های چینی، قرار است ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی از کشور چین به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شود. در این زمینه، دولت متعهد شده است که براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و مصوبه شورای اقتصاد درباره صرفه‌جویی در مصرف سوخت ، بخشی از هزینه خرید این تاکسی‌ها از یک شرکت چینی را تامین کند. 

وی افزود: توافق شهرداری تهران با دولت مبنی بر تامین ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار از هزینه واردات هر دستگاه تاکسی برقی از محل درآمدهای ناشی از اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر توسط قوه مجریه است؛ بنابراین هر زمان که پرداخت مبلغ مورد نظر برای خرید تاکسی‌های برقی به طرف‌های چینی پرداخت شود، این میزان از قیمت تمام‌شده هر خودرو را دولت پرداخت خواهد کرد. علاوه بر این، حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان به عنوان آورده اولیه از راننده تاکسی دریافت می‌شود و مابقی هزینه نیز از طریقی وامی تامین می‌شود که با سود مناسب به رانندگان پرداخت خواهد شد. 

معاون شهردار تهران تاکید کرد: قبلا قرار شده بود که بابت تحویل هر تاکسی برقی به یک راننده، ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۸ درصد با دوره بازپرداخت پنج‌ساله ارائه شود، اما با توجه به تکلیف قانونی دولت برای حمایت از کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کمک به گسترش استفاده از انرژی‌های پاک، شهرداری با قوه مجریه به توافق رسیده است که بخش قابل توجهی از این تسهیلات یعنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار به صورت وام بلاعوض در نظر گرفته شود و مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده واردات با آورده اولیه رانندگان و مبلغ پرداختی توسط دولت، به عنوان تسهیلات به تاکسیران‌ها پرداخت شود. 

ثبت‌نام حدود ۷۰۰ تاکسیران برای خرید تاکسی‌های برقی چینی 

هرمزی با بیان این که شرایط اعلام‌شده برای ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی‌ها مربوط به خودروهای برقی وارداتی از چین است و روند متفاوتی برای تحویل تاکسی‌های برقی تولید داخل به تاکسیران‌های تهران پیش‌بینی خواهد شد، عنوان کرد: براساس توافق انجام‌شده میان شهرداری و وزارت صمت، قرار است تا پایان سال جاری ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی از طریق تولید مشترک یا واردات توسط خودروسازان داخلی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شود. همچنین برای واردات ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه دیگر توسط شهرداری با یک شرکت چینی توافق شده است که امیدواریم این خودروها نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ وارد کشور شود. 

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان این که تا امروز حدود ۷۰۰ راننده تاکسی برای خرید تاکسی‌های برقی وارداتی از چین ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار داشت: از سوم اردیبهشت امسال فراخوان جایگزینی تاکسی‌های برقی چینی با تاکسی‌های فرسوده ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت به رانندگان محترم تاکسی اعلام شد و در مرحله اول این فراخوان، از یک هزار راننده محترم برای تحویل این خودروها ثبت‌نام می‌شود. رانندگان برای ثبت‌نام در فراخوان خرید تاکسی‌های برقی می‌توانند به ساختمان اصلی سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند و پس از تکمیل ظرفیت مرحله اول، فراخوان‌های مراحل بعدی با ظرفیت بالاتری اعلام خواهد شد. 

وی در پایان گفت: هم‌زمان با اجرای برنامه‌های لازم برای واردات و تولید تاکسی‌های برقی، شهرداری تهران اقدامات پیش‌بینی‌شده برای توسعه ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی در سطح شهر را با همکاری شرکت مپنا انجام خواهد داد تا کمبودهای موجود در این زمینه هرچه زودتر در سطح پایتخت برطرف شود و در کنار تاکسیران‌ها، سایر شهروندان نیز بتوانند در سال‌های آینده با خیالی راحت از خودروهای برقی استفاده کنند. 

کدخبر: 998537 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟