کدام کشورها در جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران شرکت می کنند؟
رکنا: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: سعی میکنیم از موضوع محتوا در کنار تکنیک و مسائل فنی غافل نشویم. پویانمایی باید کمک کند مخاطب مسئول بار بیاید و این مسئولیت سنگینی است که کانون سابقه زیادی در این زمینه دارد.
به گزارش رکنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حامد علامتی روز هشتم اسفند ۱۴۰۲ در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران، ابتدا بر اهمیت حضور پرشور در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تاکید کرد سپس گفت: بهانه برگزاری این نشست انیمیشن یا پویانمایی است؛ پویانمایی یکی از قالبهای ارائه محتوا و تنظیم پیام برای انتقال به مخاطب کودک و نوجوان و جذاب و لذتبخش است. یک واقعیت و حقیقت داریم و یک برداشت و تصور و زاویه دید کودکان و نوجوانان که شما هم با آن انس دارید. سعی میکنیم با پویانمایی دنیایی که بچهها آن را میبینند و واقعیتی را که با خیال فاصله دارد، برای بچهها قابل درک کنیم.
علامتی تصریح کرد: مفتخریم پس از ۲۷ سال تولید انیمیشن در ایران، پویانمایی ما امروز توانسته از جایگاه ارزشمندی در میان فعالان این حوزه برخوردار باشد و جشنواره پویانمایی تهران نیز در همین راستا از اعتبار بالایی برخوردار است. اینک در سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تلاش میکنیم پلی موثر بین تولیدکنندگان انیمیشن در ایران با دیگر تولیدکنندگان جهانی باشیم و اندیشه هنرمندان را با استناد به ارزشهای ایرانی اسلامی به دنیا معرفی کنیم.
وی گفت: تلاش ما بر اقتصادی شدن این صنعت است و ضربآهنگ تولید آثار پویانمایی بسیار تندتر از گذشته پیش میرود، چراکه پویانمایی ذاتا ایجاز در انتقال مفاهیم و عواطف است، حکایت را ممکن میکند، عینیت میبخشد و دقیقا با ذات مخاطب حرکت میکند. جشنواره امسال سعی میکند تبادل بین پیشکسوتان پویانمایی را با نوپایان این عرصه فراهم کند تا با تشویق، بتوانیم آنها را در مسیر بروز خلاقیت قرار دهیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین بیان کرد: امسال بخشهایی در کنار بدنه اصلی جشنواره، به بخش جنبی افزودیم که طعم و رنگ خاصی میدهد. شوربختانه برگزاری جشنواره سیزدهم با یکی از نسلکشیهای قرون گذشته همزمان شده است. پویانمایی به عنوان یک رسانه اثرگذار میتواند این وحشیگری را معرفی و موثر عمل کند. به همین دلیل نشستی را برگزار میکند تا رسالت خودش را به منصه ظهور برساند.
وی افزود: در موضوع هوش مصنوعی نیز که بسیار مهم است، نشستی خواهیم داشت که باید به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر آن را بپذیریم. حتماً پویانمایی متاثر از هوش مصنوعی خواهد بود و باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.
علامتی در ادامه به ارائه آماری از کشورهای شرکتکننده در جشنواره پرداخت و گفت: حدود ۷۲ کشور جهان در جشنواره حضور دارند و تعداد کشورهایی که آثار هنرمندان آنها برگزیده شده، ۴۲ کشور است. ۱۵۵۸ اثر به جشنواره رسیده که ۱۳۹ اثر از ایران و ۱۹۵ اثر بینالمللی در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران پذیرفته شده است. اسامی کشورهای راهیافته به بخش مسابقه عبارت است از ایران، آرژانتین، ارمنستان، استرالیا، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کانادا، شیلی، چین، هند، ایرلند، آمریکا، تایوان، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، اکوادور، انگلستان، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، مالزی، مکزیک، اسلو، لیتوانی، لهستان، اسپانیا، اسلوواکی، هلند، هنگ کنگ، پرتغال، روسیه، سنگاپور، اسلوواکی، کره جنوبی، سوییس و مجارستان.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره توجه و حمایت بیشتر از انیمیشن در شرایطی که فعالان این حوزه در حال مهاجرت هستند و همچنین آثار پویانمایی در جشنواره فیلم فجر نیز در نوبت پایانی جشنواره به نمایش درآمد، گفت: جشنواره فیلم فجر سازوکار خودش را دارد، هرچند ما نیز همکاری داشتیم که همکاری خوبی هم بود. تلاش کردیم در جشنواره فیلم فجر برای حوزه پویانمایی جایزهای داشته باشیم، چیزی که در تاریخ این جشنواره سابقه نداشته است. بنابراین یکی از دستاوردهای دولت در این حوزه، اختصاص یک سیمرغ جشنواره فیلم فجر به آثار پویانمایی است. وقتی ما میگوییم تولیگری میکنیم، این کار را انجام میدهیم، همچنان که جشنواره اسباببازی را نیز با بیش از ۱۸۰۰ محصول از تولیدکنندگان داخلی برگزار کردیم. با نقطه مطلوب فاصله داریم اما کار را شروع کردیم.
وی در پایان تصریح کرد: متولی بنیاد پویانمایی نیستیم اما کانون به حکم قانون عضو هیات امنای بنیاد است و در آنجا میایستیم تا حمایت مادی و معنوی به قدر سهم خودمان داشته باشیم البته این موضوع نافی حمایتهای کانون نیست.
سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
ارسال نظر