چرا وزارت کشور از شهرداری تهران تحقیق و تفحص انجام نمی دهد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، موارد پیاپی از ترک فعل ها و شبهات در انجام وظایف شهرداری تهران روزانه در میان اخبار صفحات اجتماعی و شهری رسانه ها و نقدهای کارشناسانی که دغدغه حال ناخوش شهر تهران را دارند مشاهده می شود. در این میان شهرداری تهران بی تفاوت به نقدها و نظرات مردم و کارشناسان به روند پر خطای خود در مدیریت شهر با ابهامات در مباحث مالی شهرداری تهران ادامه می دهد.

شهرداری تهران به عنوان مسئول اصلی مدیریت شهری، دارای وظایف گسترده‌ای در قبال شهر تهران است که تقریبا هیچ کدام از آن وظایف در شرایط خوب اجرایی قرار ندارند.

پایش و نظارت بر مسائل مربوط به ساختمان‌ها، فضاهای عمومی، زیرساخت‌ها و خدمات شهری که نمره قبولی مدیریت شهری را ندارند.

  توسعه زیرساخت‌های شهری شامل جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی که شواهد کاملا نشانگر وضعیت نابسامان آنها است.

مردم از  ارائه خدمات شهری در بخش  فرهنگی، آموزشی، ورزشی، بازار‌های عمده فروشی و ...ضمن اینکه رضایت ندارند با مراجعه به این مراکز که در ادوار گذشته مدیریت شهرداری ساخته و پرداخته شده اند، با وضعیت فرسوده و نابسامان فعلی مواجه می شویم.

 منابع طبیعی شهری شامل حفظ و حراست از منابع آب و هوا، محیط زیست و محافظت از منابع طبیعی در موقعیت نامطلوب هستند.

توجه به ایجاد فرهنگ شهروندی مسئولیت پذیری و همکاری در مدیریت شهری در بی توجهی کامل است.

برنامه‌ریزی و تنظیم پلان‌های مورد نیاز جهت توسعه شهر و بهبود عملکرد شهری به بی برنامه گی دچار است.

 کنترل و نظارت بر ترافیک شهری و اجرای طرح‌های ترافیکی مناسب جهت کاهش ترافیک و بالابردن کیفیت حمل و نقل عمومی که با چند دقیقه تردد در شهر مشخص می شود که هیچ کنترل و نظارتی بر آنها وجود ندارد.

 ایجاد فضای شهری مناسب شامل فضاهای سبز، پارک‌ها، میدان‌ها، خیابان‌های پیاده‌رو و ... در لیست عملکردهای شهرداری در مدیریت فعلی جایگاه حائز اهمیتی ندارد.

 مدیریت و کنترل بحران‌های طبیعی و بحران‌های ایجاد شده در شهر و ایمن سازی شهر دچار رهاشدگی است.

از سوی دیگر شهری که نام پایتخت کشور را دارد با مدیریت پسماند بحرانی مواجه شده است به شکلی که دیگر هر دقیقه در هر ساعت شبانه روز در تهران تردد داشته باشید با انبوهی زباله گرد نوجوان و جوان مواجه می شوید که طبق قانون کار به کارگیری آنها در شهرداری غیرقانونی است و یا عده کثیری از زباله گردها در شهر تهران از اتباع هستند که به کارگیری آنها غیرقانونی بوده و وزارت کار باید در این خصوص برخورد لازم را با شهرداری انجام دهد. ضمن اینکه زباله هایی که در مسیر سونامی زباله گردی در شهر تهران جمع آوری می شود سرنوشت نامعلومی دارند و این نامعلوم بودن به درآمد نجومی شهر تهران از طلای کثیف بر می گردد که مشخص نیست این سرمایه به کجا می رود.

و اما تمام این موارد در کنار مباحثی چون مطرح شدن شهرفروشی و تغییر کاربری باغات و ساخت و سازها در مناطق نامناسب  از سوی شهرداری تهران و واکنش عجیب شهردار در برابر این مباحث ادامه مدیریت شهری فعلی را با ابهامات گسترده ای مواجه کرده است که به نظر نیاز است وزارت کشور تحقیق و تفحص از شهرداری را در بخش مالی و غیر مالی انجام دهد.

وزارت کشور می تواند از شهرداری با روش های مختلفی تحقیق و تفحص انجام دهد.یکی از این روش ها  بررسی اسناد و مستندات است. وزارت کشور می تواند درخواست برای دسترسی به اسناد و مستندات شهرداری را داشته باشد و اطلاعات لازم را از طریق بررسی این اسناد جمع آوری کند.

ضمن اینکه با بازدید از مراکز شهرداری می تواند روند کار مدیریت شهری را بررسی کند. در ادامه وزارت کشور می تواند با استفاده از تکنولوژی نظارت دقیق تری بر عملکرد شهرداری تهران به عنوان شهری که پایتخت ایران است و باید سامان و نظم و تمیزی مناسبی داشته باشد به عمل بیاورد .وزارت کشور می تواند از تکنولوژی های مانند سامانه های آنلاین و پایگاه داده ها استفاده کند تا اطلاعات مورد نیاز در این خصوص را به دست آورد.

به نظر روند فعالیت های شهرداری تهران با توجه به گستردگی چرخش مالی و مسئولیت گسترده ، بزرگ و با اهمیت در مدیریت پایتخت کشور نیاز به تحقیق و تفحص از سوی وزارت کشور دارد تا اگر ضعف هایی وجود دارد رفع شود.

خبرنگار: آزاده مختاری

کدخبر: 899892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟