سال گذشته تعداد ثروتمندان ایران با وجود تحریم و پاندمی ۲۱/۶ درصد افزایش داشت / پولدارهایی که مالیات هم نمی دهند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ سال گذشته تعداد ثروتمندان کشور ۲۱/۶ درصد افزایش داشته است که از متوسط جهانی ۶/۳ درصد،  بسیار بالاتر است. ثروت این میلیونرهای دلاری رشدی برابر ۲۴/۳ درصد داشته است. دولت در شهریور سال گذشته با تزریق یک درصد از صندوق ذخایر ارزی کشور به بازار بورس به این رشد کمک بزرگی کرد.

دولت مجددا در دی ماه سال گذشته با اعلام تزریق ۵۹۵/۲ میلیون دلار به بازار بورس به سود دهی “سرمایه گزاران عمده” بازار بورس کمک کرد. رمز ارزها منبع ارز دیگری برای کشور بودند. برق ارزان سبب شد که مزارع استخراج رمز ارزها بسرعت گسترش پیدا کنند. مزارع رمز ارز به گفته فعالان این مزارع سودی افسانه ای داشتند.

افزایش ثروت ثروتمندان و 60 درصد مردم که در فقر مطلق هستند

به گزارش مجله فوربز عده زیادی در ایران میلیون ها دلار از مزارع رمز ارز سود بردند. به تخمین مجله فوربز بیش از ۷۰ درصد از میلیونرهای دلاری جدید از سرمایه گزاری بر روی رمز ارزها ثروتمند شدند. هم اکنون عربستان با ۲۱۰ هزار میلیونر تعداد میلیونرهای کمتری از ایران دارد. این در حالیست که بیش از ۶۰ درصد مردم ایران در فقر مطلق زندگی می کنند.

میلیونر هایی که مالیات نمی دهند و نابرابری اجتماعی که در حال افزایش است

میلیونرهای دلاری جدید بدون پرداخت مالیات، و بدون سرمایه گزاری در صنایع مولد ثروت، نابرابری اجتماعی را عمیق تر از همیشه کرده اند. عدم وجود قوانین محدود کننده ثروت‌ از منابع غیر مولد و غالبا ناآشنایی و بی تجربگی قانون گزاران و مجریان امور اقتصادی راه را برای اینگونه ثروت اندوزیها باز گذاشته است. با بی تصمیمی مسئولان امر باید در انتظار راههای جدید ثروت اندوزی و اختلاف طبقاتی بیشتر در آینده باشیم.

 

کدخبر: 760368 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟