بی‌نظمی در مدیریت مهاجران؛ بلاتکلیفی در تأسیس سازمان ملی مهاجرت ادامه دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال‌هاست که ساماندهی اتباع خارجی در کشور به حال خود رها شده و هیچ رویکرد جدی در این زمینه اتخاذ نشده است. استرداد لایحه تأسیس سازمان ملی مهاجرت از مجلس شورای اسلامی چه پیامدهای مثبت و منفی برای کشور دارد؟ برخی معتقدند حتی قانون نادرست بهتر از بی‌قانونی است! با این حال، به رغم استرداد این لایحه، دولت تصمیم دارد به هر شکل ممکن ساماندهی مهاجران را پیش ببرد و سازمانی با عنوان «مرکز ملی مهاجرت» یا «سازمان ملی مهاجرت» تأسیس کند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه‌ای که در صحن علنی مجلس تصویب شده باشد، نمی‌تواند مسترد شود. کلیات طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت یک‌بار در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است و از لحاظ قانونی امکان استرداد آن وجود ندارد.

اکنون که دولت قصد دارد از صفر اقدام به ساماندهی اتباع مهاجر کند، بهتر است برای تدوین آئین‌نامه این سازمان از مطالعاتی که طی سه سال گذشته انجام شده، بهره بگیرد. زیرا ساماندهی مهاجران موضوعی نیست که بتوان آن را به حال خود رها کرد؛ ضروری است که در این مسیر همسویی و راهکارهای عملی ایجاد شود.

بر اساس این گزارش، ۳۰ نماینده مجلس نیز می‌توانند در اقدامی مجدد لایحه تأسیس این سازمان را به مجلس ارائه کنند. اما باید به افزایش بی‌رویه تعداد مهاجران در کشور و نبود نظارت بر ورود و حضور آنان توجه داشت، زیرا ایجاد یک سازوکار نظارتی و اجرایی در این زمینه ضروری است.

این در حالی است که کشور از فشار حضور مهاجران آسیب می‌بیند و این مسئله زیرساخت‌های مختلف کشور را تحت تأثیر قرار داده است، اما هنوز تصمیم قطعی برای تدوین آئین‌نامه یا تأسیس سازمانی جهت نظارت بر این وضعیت گرفته نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟