بازگشایی نخستین مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان مبتلا به سندروم داون

به گزارش رکنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین گشایش مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران صبح چهارشنبه ۱۸ مهر با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پوراندخت بنیادی مدیرعامل انجمن سندروم داون، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیر کل حوزه مدیرعامل و روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سعیده عزیزیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون، کوروش پارسانژاد مدیر مرکز تجربیات هنری و ایده‌های نو به همراه تعدادی از کودکان و نوجوانان سندروم داون برگزار شد.

در ابتدا حامد علامتی به همراه تعدادی از کودکان و نوجوانان سندروم داون به زیارت قبور مطهر ۸ شهید گمنام و غواص دفاع مقدس واقع در پارک فدک در منطقه نارمک تهران رفتند و شاخه گلی همراه با قرائت صلوات و فاتحه به شهدا اهدا کردند. بعد از قیچی شدن بند گشایش، مسئولان کانون به همراه کودکان و نوجوانان سندروم داون و سایر حضار به سالن برگزاری آیین گشایش رفتند که بعد از تلاوت قرآن و سرود ملی، شاهد شعرخوانی عروسک موچول نماد کودکان سندرم داون بودند.

گشایش اولین مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون

سپس طاها رمضانی، کودک عضو انجمن سندروم داون شعر «علی ای همای رحمت» استاد محمدحسین شهریار را خواند. نماهنگی از فعالیت‌های کودکان و نوجوانان سندروم داون در کانون پخش شد. تک‌نوازی آیدا محمدی و محمدرضا از اعضای سندروم داون و سرود انگلیسی به همت جمعی از بچه‌های سندرم داون از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

مدیرعامل کانون به وعده خود عمل کرد

دکتر پوراندخت بنیادی، مدیرعامل کانون خیریه سندروم دان در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی کودک گفت: بسیار خرسندیم که امروز در مراسم گشایش مرکز سندروم داون در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور دارم. سپاس ویژه از آقای علامتی و همکارانش که به وعده خود عمل کرد و در بازه زمانی که مشخص کرده بودند، مرکز تخصصی برای کودکان و نوجوانان سندروم داون را راه‌اندازی کردند.

او اظهار داشت: در طی بیست و اندی سال که مسئول انجمن سندروم داون هستم شاید به تعداد انگشتان دست شاهد مدیرانی بودم که به وعده خودشان عمل کردند. بنده پنجم مرداد امسال در جشنواره «عشق به خانواده» درخواستی از مسئولان کانون داشتم مبنی بر این‌که بچه‌های سندروم داون بتوانند از فرصت‌های برابر و امکانات کانون استفاده کنند. دو هفته بعد خانم ملکی(معاون فرهنگی کانون استان تهران) با من صحبت کرد و در مورد نیازها و مشکلات بچه‌های سندروم داون جویا شد.

گشایش اولین مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون

مدیرعامل کانون خیریه سندروم دان ادامه داد: در اول ماه می جلسه‌ای با حضور مربیان کانون داشتیم و خانم ملکی قول داد که در مرکز ۴۳ واقع در خیابان حجاب مرکزی تخصصی برای کودکان و نوجوانان سندروم داون افتتاح کنند. من اشاره کردم که اعضای سندروم داون در بالا و پایین رفتن از پله‌ها مشکل دارند و نیاز به همراهی دارند. بعد از یک هفته خانم ملکی به ما اعلام کرد که مرکز ۲۱ کانون برای بچه‌های سندروم داون به‌عنوان نخستین مرکز فراگیر کانون مناسب‌ این کودکان است.

بنیادی با بیان این‌که ساکنان شرق تهران بارها درخواست مرکزی برای کودکان و نوجوانان سندروم داون داشتند، افزود: در سال ۱۴۰۲ کانون سندروم داون به غرب تهران انتقال یافت و رفت و آمد برای اعضا و خانواده‌های ساکن شرق دشوار شد. خوشبختانه امروز با راه‌اندازی مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون، ساکنان شرق می‌توانند از کارگاه‌های مختلف در مرکز شماره ۲۱ کانون استفاده کنند.

تقاضای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی از کارهای بچه‌های سندروم داون

مدیرعامل کانون خیریه سندروم داون با اشاره به این‌که مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون در مرکز شماره ۲۱ کانون افتتاح شده است، گفت: بچه‌های سندروم داون یک کروموزوم اضافی در جفت کروموزوم ۲۱ دارند و تشابه این دو عدد را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با همکاری انجمن سندروم داون و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اتفاق‌های خوبی برای فرشته‌های ما در زمینه استفاده بهتر از امکانات رقم بخورد.

او از مدیرعامل کانون تقاضای راه‌اندازی یک نمایشگاه دائمی از کارهای کودکان و نوجوانان سندروم داون را کرد و افزود: مربیان ما در انجمن اعلام آمادگی کردند که در کنار مربیان کانون قرار بگیرند و به آن‌ها کمک کنند. امیدواریم که مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون در نقاط مختلف تهران و شهرهای مختلف راه‌اندازی شود تا بچه‌ها استفاده برابر از امکانات داشته باشند.

گشایش اولین مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون

مدیرعامل کانون سندروم داون در پایان سخنان خود از رسانه آزنیک تشکر کرد که پل ارتباطی بین انجمن سندروم داون و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است و ابراز امیدواری کرد که اتحاد و همبستگی انجمن و کانون ادامه داشته باشد و اتفاق‌های خوبی در آینده رقم بخورد.

۴هزار کودک و نوجوان سندروم داون در کشور داریم

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حاشیه آیین با بیان اینکه حدود دو ماه پیش قول دادیم برای بچه‌های سندروم داون مرکز تخصصی راه‌اندازی کنیم، گفت: بر اساس آمارهای کانون خیریه سندرم داون ما بیش از  ۴هزار کودک و نوجوان سندروم دان در سراسر کشور داریم که هزار نفر آن‌ها در تهران هستند. این بچه‌ها حق دارند که از امکانات فرهنگی، هنری و آموزشی برخوردار شوند و ما به عنوان دستگاه حاکمیتی وظیفه داریم که اسباب راه‌اندازی این مراکز را فراهم کنیم.

او با اشاره به این‌که در تهران و سایر استان‌ها مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون وجود ندارد، بیان کرد: به همین دلیل از همکاران خود در کانون استان تهران به منظور راه‌اندازی مرکز سندرم داون درخواست کردیم که آنها پذیرفتند. در کمتر از دو ماه یکی از این مراکز بعد از مجهز شدن به لحاظ فیزیکی ونرم‌افزاری و متناسب‌سازی شدن، امروز در محل پارک فدک واقع در شهر شرق تهران در یکی از روزهای هفته کودک به بهره‌برداری رسید.

گشایش اولین مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون

راه‌اندازی مرکز تخصصی کودکان ونوجوانان سندروم داون در هر استان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این‌که مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون ثابت است، اظهار داشت: همه روزه بچه‌های سندروم داون می‌توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند. همچنین امکان حضور مادران این بچه‌ها فراهم شده است که همراه کودکان و نوجوانان خود در این مرکز حضور داشته باشند.

علامتی خاطرنشان کرد: مربیان ما تخصصی و از مربیان مراکز فراگیرمان هستند. از این پس مراکز فراگیر را به سمت تخصصی‌تر شدن پیش می‌بریم و اینجا مرکز تخصصی کودکان سندروم داون است. در نظر داریم بعد از تحقیق گروه حسابرسی و ارزیابی‌مان متناسب با شرایط استان و تعداد افراد سندروم داون در هر استان یک مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان سندروم داون راه‌اندازی کنیم.

او در پایان یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم تا یک سال آینده در تمام مراکز استان‌ها یک مرکز تخصصی کودک و نوجوان سندروم داون داشته باشیم. البته این کار وظیفه است و نه ویژه. ما باید آن را انجام می‌دادیم و دیر هم شده است.

آیین راه‌اندازی مرکز تخصصی سندرم داون کانون صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ در مرکز شماره ۲۱ کانون تهران - که نخستین مرکز فراگیر کانون است - برگزار شد.

در مراکز فراگیر کانون، کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر بچه‌ها از امکانات و خدمات فرهنگی هنری کانون بهره‌مند می‌شوند.

کدخبر: 1049861 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟