هجوم جویندگان گنج به بقایای شهر تاریخی در ایذه  + عکس های هوایی از  مهمترین شهر تاریخی ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فعالین مدنی و اهالی دوستدار میراث فرهنگی ضمن ابراز نگرانی از تشدید حفاری های غیرمجاز توسط جویندگان گنج در روستای تاریخی ترشک بخش سوسن می گویند: وجود آثار باستانی و بقایای یک قلعه و شهر تاریخی واقع در کوهپایه‌های روستای ترشک بخش سوسن به دلیل بی توجهی متولیان امر باعث شده است تا حفاران غیرمجاز این روستا را به محلی امن برای تجاوزات سوداگرانه خود تبدیل کنند.

آنها افزودند: بقایای یک قلعه‌‌ی باستانی در بالادست کوه که در اطراف آن بیش از ۱۰ آب‌انبار وجود دارد ، آثار چندخانه‌ و همچنین وجود ۲ دیوار در دو ضلع شرقی و غربی آن  نشان دهنده‌ وجود یک شهر باستانی و مهم در عهد الیمائیان تا ساسانیان بوده است که متاسفانه هر روز شاهد حفاری‌های غیر مجاز در این روستا و همچنین تعرض تعدادی از اهالی به بهانه‌ ساخت طویله و...هستیم که روز به روز نیز در حال افزایش است.

شهرستان ایذه

یکی از اهالی سوسن نیز به رکنا گفت: برخی از اهالی با پی بردن به اینکه دیوار دو ضلع شرقی و غربی نشان‌دهنده‌ی شهری محصور در قدیم بوده است و این شهر محصور یک خروجی مخفی در زیر زمین داشته ، به دنبال تصرفات غیرقانونی برای کشف تونل مذکور هستند و ورود دستگاه‌های متولی در این زمینه امری ضروری است. متاسفانه بخش زیادی از بقایای خانه‌های این شهر باستانی در محیط‌هایی به نام(جوشیره) که اهالی برای دامهایشان ساخته‌اند در حال نابودی‌است.

به گزارش رکنا، بخش سوسن یکی از مهم ترین مراکز باستانی ایران محسوب می شود که در گزارشات متعددی که به دست این رسانه رسیده است، آمارها نشان می دهد که در موارد بسیاری حفاران غیرمجاز به بهانه ساخت و ساز خانه و تسطیح زمین زراعی به جان محوطه های باستانی افتاده و به تخریب محوطه های باستانی اقدام کرده اند.

کدخبر: 1048494 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی