با این راهکارها از اعتیاد جلوگیری کنید!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، راهکارهای زیادی در پیشگیری از مواد مخدر وجود دارد که گفته می شود انجام راهکار های پیشگیری از اعتیاد می تواند در درمان اعتیاد نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. در ادامه به برخی از راه های موثر پیشگیری از اعتیاد می پردازیم.

آموزش در خصوص خطرات مواد مخدر از سنین پایین در مدارس و مراکز آموزشی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری است. افزایش آگاهی از تأثیرات مخرب جسمی، روانی و اجتماعی اعتیاد می‌تواند باعث شود جوانان از ورود به این مسیر پرهیز کنند. آمارها نشان می‌دهد که آموزش‌های مؤثر، تا حدود 30 تا 50 درصد احتمال مصرف مواد را در نوجوانان کاهش می‌دهد.

تقویت مهارت‌های فردی مانند مدیریت استرس، توانایی حل مشکلات و تصمیم‌گیری‌های منطقی می‌تواند فرد را در مواجهه با فشارهای اجتماعی و مشکلات زندگی توانمند کند و احتمال گرایش به اعتیاد را کاهش دهد. این مهارت‌ها تا حدود 40 درصد در جلوگیری از اعتیاد نقش دارند.

مشغول کردن جوانان به ورزش، هنر، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی می‌تواند راهی برای جلوگیری از بیکاری و بی‌حوصلگی باشد که ممکن است آن‌ها را به سمت مواد مخدر سوق دهد. تحقیقات نشان داده که فعالیت‌های سالم تا حدود 25 درصد در پیشگیری از اعتیاد نقش مؤثری دارد.

خانواده‌هایی که ارتباطات مثبت و حمایتی با فرزندان خود دارند، می‌توانند از مصرف مواد جلوگیری کنند. پدر و مادرانی که به فرزندان خود گوش می‌دهند، مسائل آن‌ها را درک می‌کنند و به موقع حمایت لازم را ارائه می‌دهند، احتمال گرایش به اعتیاد در خانواده‌هایشان تا 35 درصد کاهش می‌یابد.

دولت‌ها با وضع قوانین مؤثر، کنترل دسترسی به مواد مخدر، ارائه برنامه‌های آموزشی و همچنین حمایت از خانواده‌ها در شناسایی و درمان زودهنگام می‌توانند نقش حیاتی در پیشگیری از اعتیاد ایفا کنند. از سوی دیگر، خانواده‌ها با ایجاد فضای گرم و حمایت‌کننده، گفتگو با فرزندان و تقویت مهارت‌های آن‌ها در مقابله با مشکلات، نقش کلیدی در جلوگیری از اعتیاد دارند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان ملل متحد (UNODC) تأکید دارند که کشورهای عضو این سازمان ها باید برنامه‌های جامع پیشگیرانه را بر پایه آموزش، درمان و تقویت مهارت‌های فردی طراحی کنند. این سازمان‌ها توصیه می‌کنند که به جای تمرکز صرف بر مجازات، از روش‌های پیشگیرانه و درمانی استفاده شود. همچنین تأکید شده که کاهش دسترسی به مواد مخدر از طریق کنترل مرزها و نظارت دقیق بر مصرف داروهای تجویزی می‌تواند گام مؤثری در کاهش یا ترک اعتیاد باشد.

کدخبر: 1047780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟