این خانه تاریخی در لنگرود تخریب شد/بی توجهی میراث فرهنگی تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش رکنا و به نقل از کجارو، بر اساس اطلاعات برخی عوامل در چند روز گذشته اقدام به تخریب یکی از خانه‌های شهر لنگرود و از معدود بناهای تاریخی باقی مانده در این شهر کردند. این خانه که به عمارت تاریخی خاندان مدیری معروف است، سال‌ها است متروکه رها شده و با وجود ارزش‌های ثبتی، به ثبت ملی نرسیده است.

خانه تاریخی خاندان مدیری احتمالا مربوط به اواخر دوره قاجار است؛ خانه‌ای که در تصاویر تاریخی شهر لنگرود می‌توان رد و نشان آن را دید. این خانه با ساختار معماری منطقه گیلان، دارای تزیینات معماری ارزشمند از جمله پنجره‌ها، تزیینات معماری و گچ‌بری‌ها بود. بسیاری از ساکنان شهر لنگرود با خاندان مدیری و این خانه آشنایی داشتند. حالا یکی از بناهای خاطره‌انگیز شهر لنگرود که در هسته مرکزی بافت آن نیز قرار دارد، در بی‌توجهی مالکان و مدیران میراث فرهنگی گیلان به خاطره‌ها پیوست.

در سال‌های گذشته تصاویری از وضعیت نگران‌کننده بنا، به‌ویژه وضعیت سقف‌های آن منتشر شده بود. پیگیری‌ها نشان می‌دهد در بارش‌های اخیر نیز آسیب بیشتری به این بنا وارد شده است تا در نهایت شرایط برای تخریب این بنای تاریخی فراهم شود.

این بنای تاریخی در نزدیکی راسته بازار شهر لنگرود قرار دارد و مالکان آن با توجه به ارزش تجاری آن، شرایط را برای تخریب بنا فراهم کرده‌اند. وضعیت بناهای تاریخی شهر لنگرود سال‌ها است که با بحران روبه‌رو است و ضعف اداره‌کل میراث فرهنگی استان گیلان به‌ویژه در یک دهه اخیر، شرایط را برای تخریب این بناها فراهم کرده است.

در سال‌های گذشته آتش‌سوزی خانه تاریخی دریابیگی، تخریب بخشی از خانه تاریخی نجم‌السلطنه و حالا تخریب عمارت تاریخی مدیری هرکدام گوشه‌ای از میراث فرهنگی شهر لنگرود را از بین برده است. 

بر اساس این گزارش پیگیری های انجام شده از مسئول میراث فرهنگی شهر لنگرود و اداره‌کل میراث فرهنگی استان گیلان درباره وضعیت این بنای تاریخی تاکنون بی‌نتیجه مانده است. گفتنی است که وضعیت میراث فرهنگی استان گیلان سال‌ها است با بحران روبه‌رو شده و موج پرتعدادی از تخریب بناهای تاریخی این استان رخ داده است. بناهای تاریخی که اداره‌کل میراث فرهنگی گیلان در بررسی وضعیت و ثبت ملی آن‌ها اقدام نمی‌کند و سودجیان نیز به قصد ساخت‌وساز این بناها را زیر لودر می‌برند تا خانه‌های تاریخی زیبای استان گیلان یک به یک به خاطره تبدیل شوند.

کدخبر: 1047323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟