اعتراض کواکبیان به نبود آمار از اتباع عراقی

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین، کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در پاسخ به این سوال که در مورد تهدید امنیتی اتباع غیرقانونی در کشور چه نظری دارد گفت: همانطور که مطرح شد، فعلا همه نگاه ها بر روی اتباع افغانستان رفته است. در حالی که ما اتباع دیگر هم داریم و یکی از مشکلات این است که هیچ آمار دقیقی از این اتباع وجود ندارد. اخیراً یکی از نماینده‌های مجلس گفته بود ۱۶ میلیون تبعه افغانی داریم. در حالی که اینطور نیست.

هیچ کدام هم نمی‌گویند که از دوستان عراقی چند نفر در کشور هستند. در مورد آمار اتباع بقیه کشورها هم بنده جایی به صورت منظم ندیده‌ام. برخی از دانشگاه‌ها تبعه خارجی را به عنوان دانشجو می‌پذیرند. هم پردیس‌های دولتی و هم دانشگاه‌های غیر دولتی، تا حدود ۴۰ هزار دانشجوی خارجی گرفته‌اند.

صحبت بنده این است که اگر آمار دقیق از تعداد اتباع خارجی در کشور داشته باشیم، خوب است. من از دوستان نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که در این دو سه ماه اخیر فعالیت جدی‌تری نسبت به آن اتباعی که به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند، انجام می‌دهند. بحثم این نیست که اتباع فقط ممکن است در کارهای غیرامنیتی نقش ایفا کنند، در بیشتر آسیب‌های اجتماعی هم نقش این‌ها را نباید فراموش کرد چنانچه در اخبار و رسانه‌ها زیاد می‌بینیم که گاهاً چه فجایعی توسط اتباع انجام می‌شود.

تعارف نداریم، تفکر طالبان خطر است باید دقت کرد

معتقدم که گاهی شاید تسامح نسبت به اتباع خارجی می‌کنیم. این که آقای حیدری می‌فرمایند طرد بیشتر از ورودشان است، خیلی محسوس نیست و برعکسش محسوس است. در شهرهای مختلف می‌بینیم حضور افغانی‌ها خیلی بیشتر شده است و باید فکری برای این کرد. این نکته یک خطر است، واقعا تعارف ندارم و خیلی جاها مطرح کرده‌ام، خطر تفکر طالبان است که باید روی آن دقت کرد.

کاری ندارم الان دولت فعلی می‌گوید که با آن طالبان قبلی فرق می‌کنیم و متفاوت هستیم. بالاخره دوره‌ای بود و طالبان حاکم بود و بعد آمریکایی‌ها بودند و کشور افغانستان با کرزای می‌چرخید. الان شکل جدید طالبان می‌گوید ما چه با دوره‌ای که کلا حکومت دست طالبان بود و چه زمان حضور آمریکایی‌ها در منطقه فرق می‌کنیم. ولی این حضور خطرناکی است.

اگر زمانی این‌ها آلت دست قدرت‌های بیگانه واقع شوند و بخواهند اقدامی انجام دهند، نیروی میدانی زیاد این‌ها می‌تواند برای ما یکی از خطرهای امنیتی باشد. می‌خواهم بگویم دست اندرکاران وزارت کشور و نیروی انتظامی و عناصر ذی‌ربط باید به این موضوع توجه داشته باشند که حضور برخی از این تبعه‌های افغانی این دو ضرر را می‌تواند داشته باشد که به طور مشخص این ضررها در بحث آسیب‌های اجتماعی و امنیتی مطرح هستند. امکان دارد اتفاقاتی بیافتد و بعدا بگوییم ای کاش قبل از این بیشتر فکر می‌کردیم. لذا معتقد هستم حتما باید نسبت به مجموعه اتباع کشورهای خارجی چه عراق یا پاکستان و افغانستان، چاره‌ای اندیشید.

کدخبر: 1046881 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟