کدام دانش‌آموز سازگاری بهتری با مدرسه دارد؟

به گزارش رکنا، خانواده به‌عنوان اولین نهاد اجتماعی است که کودک پا به آن می‌گذارد، اولین اصول تربیتی و اجتماعی را در آن می‌آموزد و عادت‌ها و اندیشه‌های اجتماعی او در آن شکل می‌گیرد. با توجه به اینکه کودکان به‌عنوان نسل آینده جامعه هستند باید از دوران کودکی با دیگران سازگاری پیدا کنند و آن را از خانواده و سپس مدرسه فراگیرند. خانواده نقش مهم و اساسی در این مسیر دارد و اولین محیطی است که افراد می‌توانند برای سازگاری با مدرسه در آن آمادگی پیدا کنند.

نقش خانواده در سازگاری افراد با مدرسه بسیار اهمیت دارد و ناسازگاری او می‌تواند بر روابط و تحصیل فرد در مدرسه تاثیر بگذارد. پس خانواده‌ها باید تلاش کنند تا این مسیر را به درستی پیش ببرند و کودکانی با تربیت نیکو و سازگار به جامعه تحویل دهند.

نقش خانواده در ابعاد رشد اجتماعی کودکان

باید بدانیم که خانواده بیش از یک جایگاه مادی و روانی است که افراد در آن رشد پیدا می‌کنند و عملکرد آن تاثیر بسیاری در جامعه خواهد داشت. محبت و عاطفه در خانواده در خوشبختی افراد برای رسیدن به مقاصد اجتماعی نقش بسزایی دارد و کلید بسیاری از موارد اجتماعی است. در خانواده‌هایی که کودکان رفتار محبت‌آمیز خانواده را دریافت می‌کنند، می‌توانند این رفتار را به جامعه انتقال دهند و اگر عکس آن باشد، این رفتار نیز به جامعه منتقل خواهد شد و باعث بروز ناسازگاری می‌شود، پس خانواده نقش بسیار مهمی در ابعاد رشد اجتماعی کودکان دارد. لازم است بدانیم که بسیاری از افراد از آموزش‌های اجتماعی خانواده محروم هستند و نمی‌توانند آن را به جامعه انتقال دهند و خانواده نقش مهمی در این روند دارد.

نقش معلم در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان

معلمان در فرایند تربیت اجتماعی دانش‌آموزان، نقش دوم را دارند که با توجه به الگوی‌های متفاوت رفتاری و عینی می‌توانند مشکلات قبلی را جبران کنند. یکی از مهمترین راهکارهای کسب تجربه و مهارت برای افراد، آموزش در مدرسه است که می‌تواند افراد را به رضایت و کامیابی برساند. مدارس می‌توانند با گرایش‌ دادن افراد به فعالیت‌های گروهی، نقش مهمی در توسعه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان داشته باشند. معلمان به‌عنوان نقش کلیدی در مسیر رسیدن دانش‌آموزان به مقاصد عالی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند و می‌توانند دانش‌آموزان را در این مسیر به جایگاه‌های عالی برسانند تا جامعه را به جایگاه‌های برتر برسانند.

شرکت‌ دادن کودکان در فعالیت‌های اجتماعی

خانواده اولین و مهمترین جایگاه در رشد شخصیت و اجتماعی شدن کودک را دارد و می‌تواند با شرکت‌ دادن کودکان در فعالیت‌های اجتماعی به آنان در رسیدن به اهداف خود کمک کند. کودکان از همان روزهای اولیه زندگی می‌توانند مسیر اجتماعی شدن را در خانواده یاد بگیرند، پس نقش خانواده در این مسیر بسیار مهم است.

عوامل تاثیرگذار بر سازگاری تحصیلی

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سازگاری تحصیلی خانواده‌ها هستند و با توجه به نقش مهمی که دارند بسیاری از سازگاری‌های افراد در اجتماع را شامل می‌شوند. سازگاری دانش‌آموزان در مدرسه شامل واکنش‌هایی است که دانش‌آموز ساختار رفتار خود را در پذیرش محیط جدید تغییر می‌دهد و هر عاملی می‌تواند منجر به ناسازگاری فرد شود. سازگاری همچنین می‌تواند در نتیجه برخورد و سازش افراد در تعامل محیط و افراد دیگر انجام شود و نقش خانواده در این روند سازگاری بسیار پررنگ است.

افراد برای افزایش شخصیت تحت تاثیر خانواده و مدرسه هستند و این ۲ نهاد بیشترین نقش را در تربیت اجتماعی افراد دارد و معلمان باید تلاش کنند تا اخلاق و ویژگی‌های مثبت را ارتقاء دهند تا دانش‌آموزان در زمینه اجتماعی موفق باشند. ناسازگاری کودکان با مدرسه می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود که باید خانواده‌ها نسبت به آن توجه داشته باشند و در راستای مسیر درست گام بردارند. کارشناسان در این زمینه اظهار کردند که هرچه خانواده در آموزش دانش‌آموز نقش مهمتری داشته باشد، دانش‌آموزان در زمینه پیشرفت تحصیلی موفق‌تر خواهند بود.

با توجه به جایگاه تربیت، خداوند پرورش را به خود نسبت داده است و پیامبران و ائمه را برای انجام آن برای مردم فرستاده است؛ معلمان هم ادامه‌دهنده راه پیامبران هستند و تربیت مهمترین هدف از اهداف خلقت انسان است.

منابع

برگرفته از مقاله «بررسی نقش خانواده در سازگارکردن بچه‌ها برای رفتن به مدرسه»، آرامه حسن زاده، لیلا رمضانی ینگیجه، دلنیا تتار، بیان رسولی، شهلا سبزی

برگرفته از مقاله «بررسی نقش معلم، مدرسه و خانواده در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان»، مرضیه محبی، سید عبدالمجید افرازی، زهرا سادات افرازی

 

کدخبر: 1045835 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟