دانشمندان از مومیایی های هزار و 600 ساله چینی پنیر گرفتند!

به گزارش رکنا، طبق گزارش مجله «سل» (Cell) محصول لبنی کشف‌شده نوعی «کفیر» است که جایگزینی سالم برای پنیر خامه‌ای امروزی به شمار می‌رود. برخی از مومیایی‌های اخیر به‌شکلی غریب به این محصول لبنی آغشته شده بودند یا نشانه‌هایی از پاشیده شدن آن در اطراف خود داشتند. این اجساد سه هزار و ۳۰۰ تا سه هزار و ۶۰۰ ساله در محدوده «تاریم باسین» (Tarim Basin) در شمال غربی چین یافت شده‌اند. سر و گردن چندین متوفی در گورستان شیائوهه این منطقه پوشیده از این ماده سفیدرنگ بوده است. این ماده لبنی اولین بار دو دهه پیش مشاهده شد، اما اخیرا تایید شده است که همان پنیر محبوب روی پاستا است.  

کیائومی فو، یکی از محققان این پروژه می‌گوید: «نگهداری اقلام غذایی مانند پنیر طی هزاران سال بسیار دشوار بوده، بنابراین فرصتی نادر و ارزشمند به دست آمده است که با مطالعه دقیق این پنیر باستانی به درک بهتر رژیم غذایی و فرهنگ اجدادمان بپردازیم.» بقایای میتوکندری در این پنیر، که حاوی دی‌ان‌ای گاو و بز است، از سه مقبره مختلف استخراج شده است. در چین باستان، برخلاف یونان و خاورمیانه، انواع مختلف شیر به انواع پنیر تبدیل می‌شده است. باکتری‌های قارچی منطبق با ذرات کفیر به محققان  امکان داده است که اصل ماده را ردیابی کنند.

به نظر می‌رسد «لاکتوباسیلوس» (Lactobacillus)، یا همان باکتری پنیرساز امروزی، به طور خاص از چین و روسیه آمده باشد، در حالی که محققان پیش‌تر بر این باور بودند که این باکتری تنها به قفقاز روسیه تعلق داشته است.

مطالعه جدید حاکی از آن است که این باکتری به تثبیت خواص ژنتیکی شیر و افزایش تخمیر آن در زمان منجر شده است. این پژوهش، که در نوع خود بی‌‌سابقه است، به محققان امکان می‌دهد که شیوه تکامل یک باکتری در سه هزار سال گذشته را مشاهده کنند و علاوه بر این با بررسی محصولات لبنی تصویری واضح‌تر از زندگی انسان‌های باستان و تعامل آن‌ها با جهان به دست آورند. به باور محققان این کشف آغاز راه است و آن‌ها امیدوارند به کمک فناوری‌های جدید بتوانند سایر مصنوعات ناشناخته باستانی را نیز کشف کنند.

کدخبر: 1045256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟