مجلس هیچ کاری برای جمعیت رو به سالمندی نکرده است/ بی‌برنامگی دولت و وعده‌های بی‌سرانجام مجلس!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هفته گذشته خبری مبنی بر اینکه ژاپن شیوه نامه جدیدی در خصوص جمعیت سالمندان خود ارائه کرده است منتشر شد. بنابراین اساس، یکی از برنامه های ارائه شده این شیوه نامه کاهش هزینه های این قشر از جامعه است. با توجه به اینکه ایران از جمله کشورهایی است که با بحران سالمندی درگیر است باید دید مجلس شورای اسلامی بجز ارائه راهکار برای جوانی جمعیت و جلوگیری از سالمندی چه اقداماتی برای تسهیل زندگی سالمندان انجام داده است.

برنامه و تسهیلات جوانی جمعیت کافی نیست و همین ها هم پرداخت نمی شوند

محمد معتمدی زاده عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های فرزندآوری و جوانی جمعیت با توجه به پیشروی جمعیت به سمت سالمندی، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، گفت: تسهیلات و انگیزه های در نظر گرفته شده (وام، زمین، خودرو و...) در خصوص جوانی جمعیت و جلوگیری از سالمندی کشور به اندازه کافی نیست. از سوی دیگر بسیاری از تسهیلات در نظر گرفته شده در خصوص فرزندآوری نیز پرداخت نمی شود. با وجودی که وعده پرداخت وام فرزندآوری داده شده است بدهی دولت به بانک ها به میزانی بالا رفته است، که بانک ها توان پرداخت نداشته و افراد زیادی در نوبت دریافت این وام ها هستند. از سوی دیگر وعده اهدای زمین به افرادی که دارای 4 فرزند هستند داده شده که با گذشت بیش از 1 سال هنوز هیچ زمینی به بسیاری از این افراد اهدا نشده است.

وی با بیان مایل نبود مردم به زیر بار جمعیت رفتن، افزود: از سوی دیگر سفره های مردم کوچک و هزینه های زندگی بالا رفته و مردم تمایل زیادی به زیر بار جمعیت رفتن ندارند. لازم است با توجه به این مسئله و روند افزایشی پیری جمعیت سیاست ها و برنامه های کلی دولت به سمت مدیریت این معضلات جدی رود.

تاکنون هیچ برنامه ای برای جمعیت سالمند پی ریزی نشده

او در پاسخ به این سوال خبرنگار رکنا مبنی بر اینکه تکلیف زندگی جمعیت سالمند کشور چه می شود و چه برنامه هایی تا کنون بر آن ها پی ریزی شده، گفت: هیچکار. بسیاری از سالمندان ما را بازنشستگان تشکیل می دهند و در حال حاضر یکی از معضلاتی که با آن درگیر هستیم بحث همسان سازی حقوق آن ها است. فرد بعد از ورود به دوران سالمندی دغدغه و مشکلات جدیدی پیدا می کند. مجلس نیز پیگیر مشکلات آن ها است و نیازمند همکاری دولت است. با وجود معضلات اقتصادی موجود در صورتی که فرزندان خود دچار مشکلات اقتصادی باشند توانایی نگه داری از والدین خود را از دست داده و مشخص نیست تکلیف آن ها چه می شود. لازم است تسهیلات مالی و مناسبی در خصوص این افراد انجام شود.

معتمدی زاده با اشاره به عدم ایجاد زیر ساخت های لازم برای جمعیت سالمند، گفت: با افزایش سالمندان کشور برای آن ها تفریحگاهی ایجاد نشده است. افراد زیادی در بخش های خصوصی هستند که به دنبال ایجاد فضایی برای سالمندان هستند اما از سمت دولت حمایت های لازم را دریافت نمی کنند. بنابراین لازم است برنامه ریزی های مناسبی در خصوص تهیه زمین و تسهیل گری برای بخش خصوصی فراهم شود.

«بی برنامگی» مهم ترین مانع حل مشکلات

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که دلیل اینکه کارهای زیادی را باید انجام داد اما تاکنون اقدات تاثیرگذاری صورت نگرفته چیست؟ گفت: مهم ترین دلیل این مسئله در مرحله اول بی برنامگی و در مراحل بعد منابع مالی اس؛ چرا که منابع مالی را می توان از بخش خصوصی تامین کرد. در حال حاضر لازم است دولت بیشتر مشکلات بازنشستگان و حقوق آن ها را مد نظر قرار داده و برای معشیت آن ها در دوران سالمدی برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: سالمندی که منبع درآمد دارد می تواند از محل درآمد خود هزینه های سالمندی را نیز تامین کند، اما با وجود نداشتن این منابع برای فرزندی که خود درگیر مشکلات و خانواده است معضلاتی ایجاد می شود؛ چرا که باید هزینه های سالمند نیز تامین شود که در حال حاضر در مسیر این معضل هستیم. مجلس روی این موضوعات بسیار حساس بوده و در حال پیگیری است چرا که این مشکلات مانند زنجیره ای به هم پیوسته هستند.

کدخبر: 1044443 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟