واقعیتی تکان‌دهنده درباره وراثت اعتیاد/نیمی از ماجرا در DNA شماست!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، براساس تحقیقات علمی، اعتیاد به مواد مخدر حدود 40 تا 60 درصد تحت تأثیر عوامل ژنتیکی قرار داردو 40 تا 50 درصد دیگر، پیامد مهارت‌های مقابله‌ای ضعیف مانند ناتوانی در مدیریت استرس یا هیجانات و احساسات ناراحت‌کننده است. این بدان معنی است که حدود نیمی از عوامل مؤثر در گرایش به اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند ناشی از وراثت ژنتیکی باشد. هرچند هر دو والدین (پدر و مادر) نقش مهمی در انتقال این اثرات به فرزندان دارند، ولی مطالعات هنوز به صورت قطعی نشان نداده‌اند که آیا تأثیر یکی از والدین بر دیگری برتری دارد یا خیر.

تأثیرات ژنتیکی می‌توانند به دو صورت عمل کنند: اولاً، می‌توانند در نحوه واکنش بدن به مواد مخدر نقش داشته باشند؛ به عنوان مثال، برخی افراد ممکن است به دلیل ترکیبات ژنتیکی خود، تجربه‌ای قوی‌تر از لذت مواد مخدر داشته باشند. ثانیاً، این اثرات می‌توانند بر ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی افراد مانند تکانشی بودن، میل به ریسک‌پذیری، یا حساسیت به استرس تأثیر بگذارند، که همه این عوامل می‌توانند منجر به افزایش گرایش به مواد مخدر شوند.

از هر ده فرد معتاد، به طور متوسط حدود 4 تا 6 نفر می‌توانند دلایل ژنتیکی قوی برای گرایش به مواد مخدر داشته باشند. این بدان معناست که ژنتیک عامل بسیار مهمی در بروز اعتیاد در افراد است، اما نمی‌توان آن را تنها عامل محسوب کرد، زیرا عوامل محیطی نیز نقش بسیار برجسته‌ای دارند.

در مورد کشورهای مختلف، اطلاعات دقیقی درباره ژنتیک اقوام و ملیت‌هایی که بیشترین احتمال اعتیاد را دارند، وجود ندارد. با این حال، مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که از مناطقی با نرخ بالای اعتیاد به مواد مخدر هستند، ممکن است دارای عوامل ژنتیکی خاصی باشند که آنان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. به عنوان مثال، جمعیت‌هایی با پیشینه خانوادگی قوی در اعتیاد، در معرض خطر بیشتری هستند.

کدخبر: 1044325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی