ادعای عجیب کشف آثار تاریخی 1 تا 1.5 میلیون ساله توسط میراث فرهنگی کرمانشاه/ وحدتی نسب: باید به لایه های باستانی بروید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند روزی است، خبرهایی مبنی بر کشف سایت پارینه سنگی با قدمت ۱ تا ۱.۵ میلیون سال در کرمانشاه شنیده می شود. برای نخستین بار، عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمانشاه در این خصوص اظهار نظر کرده بود و اخیرا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، بر این موضوع صحه گذاشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در این خصوص گفته است: در سال ۱۴۰۰ براساس بررسی های باستان شناسی که در غرب شهر کرمانشاه انجام شد، یک سایت پارینه سنگی در محله‌ای به نام شهرک پردیس شهر کرمانشاه کشف شد. بر‌ اساس داده های به دست آمده در این سایت، یکی از قدیمی ترین مکان های پارینه سنگی همین سایت سنگ معدن کرمانشاه است که در ضلع غربی شهر کرمانشاه و در شهرک پردیس قرار دارد، که با این کشف از هرگونه ساخت و ساز در آن محل جلوگیری به عمل آمد. داده های به دست آمده توسط کاوشگران و کارشناسان میراث فرهنگی نشان از وجود یکی از نقاط پارینه سنگی در کرمانشاه دارد که قدمت آن را از یک تا ۱/۵ میلیون سال تخمین زده اند.

​این در حالی است که حامد وحدتی نسب ، استاد گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس و سرپرست تیم باستان‌شناسی و کاوش و ژیل بوریون، محقق مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه که در موزه انسان شناسی پاریس فعالیت می کند، در گفت و گو با رکنا در خصوص این «ادعا» که توسط مسئولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه مطرح می شود، گفت: هیچ وقت نمی توان سن عددی مشخصی برای یافته های سطحی (یافته های روی زمین) تخمین زد؛ بلکه فقط می توان گفت که هر کدام از یافته ها، مربوط به کدام دوره تاریخی هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: ارائه کردن چنین عددهایی که «تخمین سن یافته ها» عنوان می شود، قابل اطمینان نیست و می بایست گاه نگاری آزمایشگاهی برای آنها انجام شود. در کرمانشاه، در بررسی های باستان شناسی، ابزارسنگی هایی پیدا شده است که سطحی بوده اند و فقط می توان دوره آنها را تخمین زد.

حامد وحدتی نسب افزود: قدیمی ترین چیزی که در ایران سن قطعی آزمایشگاهی دارد، مربوط به غار قلعه کرد، با قدمتی 455 هزار ساله است.

وی در پایان تاکید کرد: به طور کلی، نمی توان ابزارسنگی ها را برای سن سنجی به آزمایشگاه ارسال کرد. این ابزارها می بایست از لایه های باستانی کشف شده باشند و لازم است که در کنار آن ابزارسنگی ها، موادی وجود داشته باشد که قابل سن سنجی باشند مثلا دندان یا استخوان جانوری که بتوان سن آنها را مشخص کرد. به طور کلی، اگر چیزی روی سطح پیدا شود، نمی توان همبستگی با چیزهای کناری داشته باشد.

کدخبر: 1041252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟