عدالت آموزشی در ایران کیلویی چند؟ / مشاور وزیر آموزش و پرورش به سوال پزشکیان پاسخ بدهد نه اینکه ما را دنبال نخود سیاه بفرستد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سید ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا در خصوص عدالت آموزشی در ایران و غفلت از  این کلیدواژه مهم در کشوری که در قانون اساسی، آموزش در آن رایگان لحاظ شده است به نکات مهمی اشاره کرد. 

وی در ابتدا با اشاره به اینکه از برملا شدن رتبه و جایگاه نامتعارف مدارس عادی دولتی در کنکور دانشگاه ها گرفته تا نمرات ناپلئونی دانش آموزان در امتحانات نهایی، دوباره دلواپسان عدالت آموزشی، فیلشان یاد هندوستان کرده و به جای تحلیل و تبیین درست ماجرا، مانند دفعات قبل می خواهند صورت مسئله را پاک می کنند، گفت: قانون سنجش و پذیرش دانشجو که علاوه بر آبان ۱۳۸۶، در شهریور ۱۳۹۲ نیز با اصلاحاتی به تصویب مجلس رسیده است با دعوای بین سنجش و آموزش و پرورش بر سر چگونگی اعمال یا تاثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان، در عمل ناکام مانده بود.

ابراهیم سحرخیز افزود: همین اواخر بود که با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت سیزدهم، قرار شد به جای «تاثیر مثبت» یا همان «باری به هر جهت»، این بار معدل در تعیین نمره تراز و رتبه داوطلبان کنکور، واقعاً تاثیر قطعی با سهم از پیش تعیین شده و مشخص داشته باشد. اکنون با جابجایی دولت، البته به تحریک مافیای کنکور، دوباره عده ای یا بهتر بگویم گعده ای به طور مشخص در آموزش و پرورش فعال شده اند تا با طرح مباحثی به ظاهر درست اما انحرافی، اراده باطل خود را غالب کرده و دوباره قاعده بازی را به نفع کاسبان کنکور به هم بزنند.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: به طور مثال اینکه گفته شود تاثیر قطعی معدل سبب شده است تا ارزشیابی که خود بخشی از فرایند تعاملی یا چند سویه یاددهی - یادگیری است که باید به عنوان وسیله و نه هدف! در خدمت آن باشد، امروز به تنها غایتی تبدیل شده است که آن فرایند را دچار گسست و بی نظمی کرده است یا این که فلان آقا، توییت زده و بگوید از خر شیطان پایین آمده، تاثیر قطعی معدل را به مراعا بگذارید تا هم آبها از آسیاب بیفتد، هم عدالت در مدارس محروم برقرار شود! واقعا این حرف ها، آن هم از زبان کسانی که روزگاری در این آموزش وپرورش، وزیر یا معاون وزیر بوده اند، خنده دار نیست؟

سحرخیز افزود: یعنی تا همین اواخر همه چیز در مدارس عادی دولتی، گل و بلبل بود و همین که پای قطعیت تاثیر معدل به میان آمد کاسه کوزه ها به هم ریخت؟ باید پاسخ داد خیر، دعوا بر سر عدالت آموزشی یا بهبود کیفیت در آموزش مدارس دولتی نیست؛ بلکه ماجرا چیز دیگری است. این که آموزش و پرورش، همزمان در یک سال، توان برگزاری امتحانات نهایی را در سه سال پایانی دوره متوسطه دارد یا خیر؟ یا چرا باید تمامی دروس سه سال پایانی متوسطه را سریعا در لیست برگزاری امتحانات نهایی گنجانده، آموزش وپرورش را به التهاب کشانید و ده ها سوال دیگر. 

ابراهیم سحرخیز تاکید کرد: کسی منکر حاشیه های به وجود آمده پیرامون برگزاری شتابزده امتحانات نهایی و عواقب سوء آن بر دیگر ماموریت ها و رسالت های آموزش و پرورش نیست؛ اما جان بخشیدن به نقش معلم، کلاس و مدرسه در فرایند پذیرش دانشجو، مطالبه ای است به جا و ممکن در مسیر عدالت آموزشی و کمکی است به بازگشت و ترمیم اعتبار و جایگاه آموزش و پرورش؛ اما فراموش نکنیم که سوال اصلی ما که خوشبختانه سوال امروز آقای رییس جمهور هم هست همچنان بی پاسخ مانده است! سوال مشخص رییس‌جمهور این است: «چرا باید دسترسی به آموزش خوب و باکیفیت در این کشور ، فقط و فقط منوط به  پرداخت پول باشد؟»

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: رسیدن به معدل خوب، رتبه بالا، کلاس استاندارد ۲۰ تا ۲۵ نفره، معلم با حوصله و توانمند، کلاس های جبرانی یا تقویتی، ارزشیابی مستمر و دوره ای و ارائه بازخورد به هنگام آن به والدین، بسته های کمک درسی متنوع و رنگارنگ، تغذیه یا میان وعده مغذی در مدرسه، داشتن تبلت به عنوان یک ابزار آموزشی مناسب و...، همگی پول می خواهد. تا می خواهید حرف از عدالت آموزشی، پای بندی به قانون اساسی، شأن و وظیفه حاکمیت سخن بگویید شما را به ترویج ایده های پوپولیستی، چپ گرایی و طرفداری از سوسیالیسم، جانبداری از آموزش یکدست و پادگانی، سنگ اندازی بر سر راه مردم، حسادت با صاحبان مدارس غیردولتی و هزار انگ و اتهام دیگر متهم می سازند تا مانند کاسبان تحریم، کار خود را در آموزش و پرورش بکنند.

ابراهیم سحرخیز در پایان تاکید کرد: مشاور جدید وزیر آموزش و پرورش در امر عدالت آموزشی، رفته در تلویزیون و می گوید که چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی بی محابا به کنکور ورود کرده، دنبال اجرای قانون بر زمین مانده مجلس در باره تاثیر قطعی معدل است؟ این در حالی است که صف میلیونی امروز کنکور، همچنان برای رسیدن به همان ۱۰ تا ۱۵ درصد کد رشته محل های سرآمد دانشگاه های روزانه است! اینکه بگویید قبلا هم ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاه ها با سوابق تحصیلی به راحتی قابل دسترسی بود حرف تازه ای نیست! می خواهید روغن بر زمین ریخته دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد و دیگر صندلی های خالی مانده موسسات دولتی و خصوصی را نذر امامزاده کنید؟ آقای مشاور، سوال اخیر رئیس‌جمهوری کاملا به جا و معلوم است؛ لذا پاسخ سوال را بدهید، سوال را پاک نکنید و ما را دنبال نخود سیاه نفرستید!

کدخبر: 1040087 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟