دریاچه شهدای خلیج فارس در آستانه نابودی کامل!

به گزارش رکنا، زهرا شمس احسان، طی تذکری در دویست و شصت و یکمین جلسه شورا با بیان اینکه دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه ۲۲ با بیش از یک دهه سابقه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی و گردشگری تهران، نقش مؤثری در توسعه فضاهای تفریحی و فرهنگی این منطقه ایفا کرده است؛ گفت: هدف اصلی از ایجاد این مجموعه، تبدیل آن به قطب گردشگری و فرهنگی تهران بود. اما در سال‌های اخیر به دلیل مدیریت چندپاره از سوی نهادهای مختلف شهرداری مانند شهرداری منطقه ۲۲، سازمان فرهنگی و هنری، سازمان بازنشستگی، مشکلات عمده‌ای در ابعاد مختلف زیست‌ محیطی، امنیتی ، ایمنی و فرهنگی بروز کرده است. 

وی افزود: این مشکلات که به‌طور مستقیم بر تجربه گردشگران و کیفیت زیستی مجموعه تأثیر گذاشته‌اند؛ نیازمند توجه فوری و رویکردی یکپارچه هستند.
شمس احسان مسائل و موضوعات زیست محیطی را از جمله چالش های این مجموعه دانست و یادآور شد: کاهش منابع آبی و سطح آب دریاچه به دلیل نبود مدیریت جامع و کارآمد، تهدیدی جدی برای اکوسیستم منطقه ایجاد کرده است. این مسئله نه تنها به حیات گیاهی و جانوری آسیب زده، بلکه جذابیت گردشگری را نیز به‌شدت کاهش داده است.
وی با اشاره به بحث زیرساخت‌ها افزود: تجهیزات تفریحی موجود در مجموعه فاقد استانداردهای لازم ایمنی هستند و بسیاری از آن‌ها به‌روزرسانی نشده‌اند. همچنین، زیرساخت‌های هوشمند برای مدیریت و نظارت بهینه بر مجموعه ناکافی بوده و موجب بروز مشکلات ایمنی شده است.
رئیس کمیته اجتماعی شورا یکی از اهداف اصلی ایجاد دریاچه شهدای خلیج فارس را گسترش سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه ذکر کرد و گفت: به دلیل مدیریت ناهماهنگ و پراکنده، از ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی و اجتماعی آن به‌درستی بهره‌برداری نشده و بسیاری از فرصت‌ها از دست رفته است. از این رو از شهردار محترم تهران انتظار می‌رود برای حل این مشکلات و بهبود وضعیت مجموعه، مواردی چون یکپارچه‌سازی مدیریت مجموعه را در اولویت قرار دهد و لازم است طرح جامع یکپارچه‌سازی مدیریت مجموعه با تعیین متولی واحد تدوین شود. 
او افزود: پیشنهاد می‌شود که شرکت نوسازی و عمران چیتگر به‌عنوان متولی اصلی این مجموعه انتخاب شود. این اقدام مستلزم ایجاد یک مدیریت منسجم و متمرکز برای تمامی ابعاد مجموعه است. زیرا تمرکز مدیریت بر یک نهاد واحد باعث افزایش کارآمدی و تسهیل در اجرای برنامه‌ها خواهد شد.
وی همچنین با تأکید بر احیای اکوسیستم دریاچه پیشنهاد داد یک برنامه جامع و علمی برای احیای اکوسیستم دریاچه تدوین شود که شامل مدیریت منابع آبی، تصفیه آب و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی است. 
رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: استفاده از فناوری‌های نوین و پایدار می‌تواند به حفظ تعادل اکولوژیکی منطقه کمک کرده و در عین حال جذابیت گردشگری آن را افزایش دهد.
شمس احسان در پایان تأکید کرد: شهرداری تهران موظف است ظرف مدت یک ماه طرح جامع یکپارچه‌سازی مدیریت مجموعه را ارائه دهد و به‌صورت ماهانه گزارش‌های مستند از اقدامات و پیشرفت‌ها را به شورای شهر ارائه کند. این گزارش‌ها باید بر اساس شاخص‌های عملکردی مشخص مورد ارزیابی قرار گیرد تا از بهبود وضعیت مجموعه و احیای کامل آن اطمینان حاصل شود.
کدخبر: 1039177 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟