امسال در تهران 551 مرد و 122 زن متکدی شناسایی شدند/ مردانی که با پوشش زنانه تکدی گری می کنند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ماه های زیادی است که در مسیر رفتن به محل کار ، زنی را می دیدم که سر چهار راه  بر روی صندلی نشسته و به تکدی گری می پرداخت. یکی از همین روزها که به خانه بر می گشتم ناخودآگاه چهره زن را که چادرش را بر روی صورتش می کشید دیدم، او ظاهری مردانه داشت! یعنی مرد بود.

روند افزایش تکدی گران در پایتخت ایران به شکلی است که امروزه می توانیم تهران را جایی برای جولان تکدی گران بدانیم. مکان های عمومی اعم از مترو، اتوبوس، خیابان های پر تردد یا خلوت فرقی ندارد، همه جا می توانید صدقه خواهان را ببینید. در این میان زنان بخش قابل توجهی از این تکدی گران را تشکیل می دهند که اغلب ویژگی های ظاهری مشخصی نیز دارند. چادری بلند و صورتی پوشیده به واسطه ماسک یا چادر مشکی. برخی از آن ها کودکانی را با خود می کشند که مشخص نیست آیا فرزندان خودشان است یا آن ها را برای جلب ترحم عموم مردم، اجاره کرده اند.

در بسیاری از ایستگاه های مترو زنان بدون چهره و با پوشش های تقریبا یکسان، جملات مشخصی را تکرار می کنند «نیازمندم، کمک کنید»، «اجاره خانه ام عقب افتاده»، «بخاطر بچه ام کمکم کنید» و... . در اولین مواجه با این افراد من نیز مثل بسیاری  فکر می کردم زنان برای حفظ آبرو یا عدم شناسایی خود از این نوع پوشش و ظاهر استفاده می کنند، اما روایت های شهروندان تهرانی و آنچه که اعداد و ارقام از آن صحبت می کردند ذهنیت دیگری برایم ساخت. چند درصد از مردان با پوشش زنانه تکدی گری می کنند؟

یکی از شهروندان تهرانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا می گوید مدت زیادی زنی را می دیده که در یکی از محله های شرق تهران تردد و درخواست کمک مالی می کرده است. این شهروند بعدها با پرس و جو از اهالی محل متوجه می شود این زن بدون چهره؛ مردی است که اتفاقا در یکی از محله های شمال تهران خانه ای لوکس دارد، اما در این منطقه با ظاهری زنانه به تکدی گری می پردازد. او در ادامه می گوید از وقتی با این مرد زن پوش مواجه شده دیگر نمی تواند نیازمندان واقعی را تشخیص دهد و نسبت به تمام تکدی گران بد بین شده است.

بنابر آمار سال 1403 سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص جنسیت تکدی گران پایتخت در مرحله اول طرح های این سازمان در خصوص آسیب های اجتماعی، فروردین ماه، از مجموع 651 متکدی شناسایی شده 551 مرد و 122 زن شناسایی شده اند. در مرحله دوم سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، خرداد ماه، از مجموع یک صد متکدی شناسایی شده 66 مرد و 34 زن تشخیص داده شده اند. در مرحله سوم طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی، مرداد ماه،  از مجموع 66 متکدی شناسایی شده 51 مرد و 15 زن وجود داشته اند. بر این اساس هیچ آماری در خصوص مردان زن پوشی که به تکدی گری می پردازند منتشر نشده است. گویی این مسئله یکی از لایه های زیر شهر است که هنوز به آن پرداخته نشده، لایه ای که بی توجهی به آن می تواند آسیب های زیادی را در پی داشته باشد.

در این بین با توجه به مشاهده های شهروندان تهرانی و آمار افزایشی تکدی گران پایتخت باید دید چند درصد از زنانی که به تکدی گری می پردازند در واقع مردانی در قالب های زنانه و سواستفاده از پوشش چادر هستند؟ از سوی دیگر باید دید میزان دریافتی تکدی گری زنان به چه میزان بیشتر از مردان متکدی است که موجب می شود مردان به سمت پوشش های زنانه روند. آیا استفاده از پوشش چادر توسط مردان و بهره گیری از جلب توجه عموم مردم برای افزایش هتک حرمت به بائورهای دینی و اسلامی مردم ایران نیست؟

به گزارش رکنا، دادن پول به متکدیان، به ویژه در خیابان، می‌تواند به تقویت این چرخه معیوب کمک کند. این کار ممکن است به جای رفع نیازهای واقعی، به تقویت شبکه‌های سازمان‌یافته تکدی‌گری منجر شود. توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک یا نیازمند کمک، به نهادهای مسئول مانند شهرداری، سازمان بهزیستی یا پلیس اطلاع داده شود. این نهادها می‌توانند با بررسی دقیق شرایط، به افراد نیازمند کمک‌های لازم را ارائه دهند.

کدخبر: 1039163 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟