ابتلای سالانه بیش از 78 میلیون نفر در جهان به سوزاک

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سوزاک یک عفونت باکتریایی است که توسط نایسریا گونوره آ ایجاد می‌شود. این باکتری معمولا در نواحی گرم و مرطوب بدن مانند مجرای ادرار، مقعد، واژن، گلو و چشم رشد می‌کند. انتقال سوزاک عمدتا از طریق رابطه جنسی محافظت‌نشده (واژینال، مقعدی یا دهانی) صورت می‌گیرد.

سوزاک در بسیاری از کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه شیوع بالایی دارد. عوامل مختلفی مانند رفتارهای پرخطر جنسی، استفاده نکردن از کاندوم و تغییرات در الگوهای جنسی بر شیوع این بیماری موثر هستند. گفته می شود استفاده از وسائل پیشگیری، رابطه جنسی ایمن، واکسیناسیون و درمان به موقع عفونت ها می‌تواند خطر ابتلا به سوزاک را کاهش دهد.

سوزاک در زنان می‌تواند به لوله‌های فالوپ آسیب رسانده و باعث ناباروری شود. همچنین این بیماری می‌تواند به اندام‌های تولید مثل زنان آسیب برساند و باعث درد مزمن در ناحیه لگن شود. افراد مبتلا به سوزاک بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به ویروس HIV قرار دارند.

طبق آمارهای جهانی، تقریباً 10 درصد از مردان و 3 درصد از زنان در طول زندگی خود به سوزاک مبتلا می‌شوند. این آمار بسته به منطقه جغرافیایی و رفتارهای جنسی متغیر است. سازمان بهداشت جهانی(WHO) تخمین زده است که هر سال بیش از 78 میلیون نفر در جهان به سوزاک مبتلا می‌شوند. اگرچه این بیماری در برخی از مبتلایان، به خصوص زنان، نشانه روشنی ندارد اما می‌تواند به بروز عوارض دیگری از جمله حاملگی خارج رحمی و نازایی منجر شود و حتی خطر ابتلای به اچ‌ آی‌ وی را افزایش دهند.

سوزاک یک بیماری جدی است که در صورت عدم درمان به موقع، عوارض جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. برای پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت فردی، استفاده از کاندوم و مراجعه منظم به پزشک بسیار مهم است. همچنین، آموزش‌های جنسی صحیح و تغییر نگرش جامعه نسبت به مسائل جنسی، نقش مهمی در کاهش شیوع سوزاک دارد.

کدخبر: 1038468 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟