دولت‌های مختلف بارها موضوع انتقال پایتخت را مطرح کردند اما نتیجه نداشته است / تقسیم تمرکز از تهران به سایر استان ها، ایده خوبی است / سفر شهردار تهران به سوریه با هماهنگی وزارت خارجه

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران ، مهدی چمران، رئیس شورا در حاشیه دویست و شصتمین جلسه شورا در جمع اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتقال پایتخت به جایی دیگر به منظور حل مشکلات آن چرا که رئیس جمهور بیان کرده، مشکلات تهران قابل حل نیست؛ توضیح داد: برخی از مشکلات تهران شاید به نظر برسد که قابل حل نباشد مانند جریان هوا که از مسائل طبیعی بوده و به اقلیم شهر تهران مربوط است. بحثی که رئیس جمهور در خصوص مشکلات تهران مطرح کرده، درست است که به دلیل عدم تمرکز است؛ ضرورتی ندارد همه مسائل کشور در تهران متمرکز شود. در حالی که مناطق بسیار فعالی در جنوب، شمال و یا هر بخش دیگری می توانیم داشته باشیم که بخش های عمده ای از  اقتصاد یا صنعت کشور را هدایت عملیاتی کند و این ربطی به پایتخت بودن یا نبودن، ندارد. 

وی در ادامه تأکید کرد: باید روی این موضوع فکر و با کار شود، تاکنون دولت های مختلف در این زمینه اندیشیده و برنامه ریزی کرده و طی برگزاری جلسات متعددی موضوع رو مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند اما هنوز به نتیجه مشخصی در این خصوص دست نیافته اند. در دولت دوازدهم هم جلساتی پیرامون این موضوع با معاون اول رئیس جمهور برگزار شد؛ اما بی نتیجه ماند. آنچه مهم است از بین بردن این تمرکز و تقسیم مسائل در همه استان‌ها و همه شهرهای کشور با تفویض اختیارات لازم، به نظر می‌رسد ضرورت باشد. اینکه شهری مرکز حکومتی و در عین حال مرکز اقتصادی کشوری باشد یا نباشد از مسائلی است که سالها روی آن کار شده است. مشکلات تهران، مشکلات بزرگی است به ویژه مسئله تأمین آب تهران اما می بینم که سایر استانهای کشور نیز با این مشکل مواجه هستند حتی آنها که کنار دریا هستند با مشکل کمبود آب شرب روبه رو هستند که باید رفع شود. به هر حال ایده از بین بردن تمرکز و توزیع متناسب و عادلانه امور در کل کشور، ایده بسیار خوبی است. 
چمران در ادامه به احداث آرامستان های جدید نیز اشاره و بیان کرد: در خصوص مبحث آرامستان، جلسه مفصلی برگزار شد که باید به زودی در دستور کار قرار گیرد. مناطقی پیشنهاد شده که در دست بررسی است و‌ اگر تاکنون اطلاع رسانی نشده به دلیل کامل نشدن اطلاعات بوده است و به دلیل ضرورت انجام کار هر اندازه که در بحث اطلاعات سریعتر عمل شود؛ شورا نیز با سرعت بیشتری آن را مصوب خواهد کرد. 
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شهرداری نیز در خصوص رسیدگی به بحث ورود اتباع غیرمجاز با وزارت کشور همکاری داشته است یا خیر، توضیح داد: هنوز چیزی در این زمینه درخصوص همکاری مطرح نشده است. 
رئیس شورا در ارتباط با برگزاری جلسات مربوط به استقبال از مهر نیز گفت: برنامه های لازم جهت اجرا برای حل مشکلات احتمالی این ایام مانند تشدید مسئله ترافیک اندیشیده شده است. از جمله این برنامه توقف برای عملیات عمرانی است که ممکن است ایجاد سد معبر کند و بر ترافیک بیفزاید. شناورسازی ساعات اداری هم بر قوت خود باقی است. 
چمران در پایان در پاسخ به سؤالی پیرامون سفر شهردار تهران به سوریه و اینکه آیا شورا در جریان این سفر بوده است یا خیر، بیان کرد: در این باره شهردار توضیحاتی ارائه داده است که امروز در صحن شورا مطرح خواهد شد. این سفر، بسیار سفر خوبی بوده و با هماهنگی کامل و دعوت دولت سوریه و وزارت خارجه ایران در داخل صورت پذیرفته است. انشالله بتوانیم در مسائل شهری کمک های فکری و برنامه ای در ارتباط با سوریه داشته باشیم.
کدخبر: 1038253 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟